Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, kan inte ta emot/ladda ner stora filer!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 20:32

Jag har hyfsat rapp webb (ComHem 24/8Mb) och Bredbandskollen visar god hastighet ibland. För att ibland aldrig bli färdig.

Jag tänkte att det kunde vara mitt trådlösa nätverk som spökade (Intel iMac Core Duo 2,0 GHz, OS X, 10.5.5 och Apple Airport Express (g)) , och skrev därför inlägg i denna tråd.

Men nu testade jag att koppla in datorn direkt till modemet per ethernetkabel.

Problemet är att jag oftast kan få hem en webbsida med god hastighet. Men när jag vill ta hem större filer får jag ganska snart time out-fel. Nedladdningen börjar snabbt, men ganska snart sjunker hastigheten för att till sist ge ett time out-fel. Detta gäller olika programvara (iTunes hämtar podcastst, Safari hämtar talböcker från audible.com), och gäller flera olika servrar som brukar vara snabba, och som ligger såväl i USA som Sverige.

Jag har testat att ändra duplex och MTU, men det gör ingen skillnad. När jag startade om modemet gick jag från 10 Mb/s till 20 Mb/s enl. Bredbandskollen men problemet med att få hem större filer kvarstår.

Har skrivit till ComHems support, men undrar om jag har något lokalt fel.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 20:34

Talade med min bror i Damaskus över Skype i afton, och det fungerade alldeles utmärkt!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-05 21:04

Dubbelkolla ethernetkabeln. Hade liknande symtom med surf mestadels rappt men problem med större filer. Löste sig när vi såg att kabeln från modemet fått sig en kläm i dörren...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 21:11
Ursprungligen av IngoX:

Dubbelkolla ethernetkabeln. Hade liknande symtom med surf mestadels rappt men problem med större filer. Löste sig när vi såg att kabeln från modemet fått sig en kläm i dörren...

Tack, men jag tror inte det. Problemet fanns redan innan jag köpte kabeln och körde via Airport. Kabeln är splajans ny!

Vänligen, Ylan

En idé. Be comhem kolla uppkopplingen. Jag har själv comhem men bara telefoni, samma modem dock och modemkabeln till bredbandsuttaget har en lång spröt som är mycket känslig. Kolla att kabeln sitter hårt fastskruvad oxå så att den inte vickar. Har jäkla mycket problem på grund av detta när det kommer till telefoni. Alltså inte nätverkskabeln utan kabeln till modemet från bredbandsjacket.

Har du testat att nollställa modemet inte bara starta om det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-05 23:21

Ylan, testa att gå in i modemet sedan under Firewall så finns det en bockruta framför något som heter IP Flood Detection, bocka ur den så kan det nog börja fungera igen. Comhem's modem verkar inte palla allt för mycket trafik samtidigt då den är ibockad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 07:08
Ursprungligen av bonis:

Ylan, testa att gå in i modemet sedan under Firewall så finns det en bockruta framför något som heter IP Flood Detection, bocka ur den så kan det nog börja fungera igen. Comhem's modem verkar inte palla allt för mycket trafik samtidigt då den är ibockad.

Det tycks krävas ett lösenord. Jag har en WebSTAR EPC2203, och skall undersöka detta i afton!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 18:03
Ursprungligen av bonis:

Ylan, testa att gå in i modemet sedan under Firewall så finns det en bockruta framför något som heter IP Flood Detection, bocka ur den så kan det nog börja fungera igen. Comhem's modem verkar inte palla allt för mycket trafik samtidigt då den är ibockad.

bonis, vet du om det gäller för mitt modem (WebSTAR EPC2203)?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 00:09

Kan inte svara på det. kolla om du hittar något som heter IP Flood detection då du är inne i modemets inställningar. För det låter som att problemet beror på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 20:40

Fick ett nytt modem från ComHem, och nu fungerar det!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden