Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stabilt är Indesign CS4?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-05 12:25

Är nyfiken på om någon har hunnit prova Indesign CS4 och hur stabilt programmet fungerar?

Min tidning har precis uppgraderat till CS3 över hela linjen men vi har en del problem med bland annat pdf:er som blir spegelvända. Vad jag har förstått ligger felet hos Indesign. Tycker även att CS3 är för buggigt, även med senaste uppdateringen till 5.0.4.

Har en känsla att Adobe inte kommer att uppdatera CS3 så speciellt mycket mer i och med att CS4 finns.

Så, hur fungerar CS4?

Vi kör CS3 på vår tidning och de problem du beskriver är inget jag känner igen.
Och mina användare gillar CS3 skarpt.

CS4 är det släppt ännu? På engelska ja men på svenska?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-05 15:07

Eh. Kanske var lite för snabb. Ser att ID CS4 inte verkar vara släppt på svenska än.

Mattias Hedman. Har du inte heller problem med att Indesign CS3 är svårt att avsluta?

Typ man trycker kommando+Q, ID tuggar ett tag och sedan möts man av rutan Indesign avslutades oväntat. Grymt störande eftersom alla ändringar man gjort i programmet, typ palettplacering, går förlorade.

Har kört Indesign CS4 i några veckor nu och har inte haft några krascher eller ens buggar för den delen. Just Indesign har nog mest fixar "under huven", förutom det omarbetade gränssnittet som gör att alla CS-program är hyfsat likadana.

Sviten (jag har CS4 Design Premium) har dock massor av nytt godis. Rekommenderas varmt.

Ursprungligen av peoajax:

Mattias Hedman. Har du inte heller problem med att Indesign CS3 är svårt att avsluta?

Nej det var ett av de problem som försvann när vi gick från CS2 till CS3.
Antar att du som jag kör med ett antal pluggar och de är orsaken till 99% alla mina problem.

Jag har en mycket stor hat-kärlek för pluggar. Och med tanke på hur snabba våra leverantörer var med pluggar till CS3 så kommer vi inte gå upp på CS4 förrän om cirka ett år tidigast.

Testar också CS4.

Är faktiskt mycket imponerat så här långt. Har inte haft ett ända problem hittils och växlar rätt friskt mellan de flesta programmet, även på videosidan. InDesign CS4 är tyvärr det jag använt minst för tillfället (andra projekt just nu), men om det håller samma klass som PS, Ai, Pr, Flash, DW och AE så bådar det gott!!

Jag hade inte väntat mig så mycket, eftersom det var mycket snack om att det var en "liten" uppgradering. Men så tycker inte jag att det känns alls. De flesta programmen har fått nya funktioner som verkligen kan bidra med något.

Det är i alla fall min mening så här långt med engelska versionen.

Problem av den typen som peoajax beskriver är kopplade till miljön, inte till InDesign. Med andra ord lär knappast CS4 innebära någon större förbättring i det avseendet.

Däremot har det många, många förbättringar. Jag har kört det ända sedan CS3 släpptes, som betatestare, och jag kan absolut inte hålla med om att det skulle vara en "liten" uppgradering. Tvärtom har det otroligt många förbättringar och nya funktioner.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-06 13:26

Jag kör bara en extra plugin, Colorman. Den leverantören är dösnabb med nya versioner. Värre är det med leverantören av vårt annonssystem som behövde mer än nio månader för att göra systemet kompatibelt med CS3.

Spegelvända pdf:er kan jag hålla med om kan bero på miljön. Det märkliga är att spegelvända pdf:er fungerar normalt i CS2, dvs blir ej spegelvända,

Däremot att CS3 inte vill avsluta korrekt mer än i undantagsfall tror jag knappast har att göra med miljön, eller?

Tycker ju att det faktum att jag uppdaterat alla komponenter borde hjälpa, men icke.

Spännande rapporter om CS4. Låter lovande (den gång vi får det vill säga).

Det låter som ni kör MBase.
Men det var snabba jämfört med de som gör vårt publiceringssystem, det tog över ett år på sig med CS3 pluggen. Den släpptes ungefär samtidigt Adobe sa att CS4 skulle komma.

Jag kan med hundraprocentig säkerhet säga att Colorman kraschar InDesign. Jag har nämligen jobbat med andra kunder som har stora problem med den pluggen.

Prova kasta ut den, kasta alla gamla inställningsfiler och kör ett tag utan så kommer du att se.

Dessutom torde kraschloggarna bekräfta det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-06 18:46

Är det någon som kör:

CS4 under 10.4?

CS3 under 10.5?

CS4 under 10.5?

...och hur funkar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 19:06
Ursprungligen av quasar:

Är det någon som kör:

CS4 under 10.4?

CS3 under 10.5?

CS4 under 10.5?

...och hur funkar det?

Jag kör CS3 och CS4 parallellt under 10.5 och känner mig för. Spontant så känns det som att CS4 är värd uppgraderingen. Älskar flikarna t ex.

Dock har jag problem med att både CS3 och 4 slutar att svara - NULL i processkollen. Dessutom verkar framförallt Illustrator och ID krascha när jag försöker stänga av dem. PS tycks något stabilare i det avseendet.

CS3 har hos mig den konstiga egenskapen att det kan "försvinna" - det går liksom inte att komma åt programmet genom att Kringla-tabba sig genom öppna program. Det enda som gäller då är att tvångsavsluta och starta om programmet. Detta har jag inte upplevt med CS4. Än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 19:08

En annan grej som jag kom på nu är att förhandsvisningen av pixelupbyggda bilder monterade i ID CS4 är något taggiga trots att jag väljer högsta preview-kvalitet. Detta gäller vid 100% storlek.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-06 23:06

Jag kör Indesign CS3 på 10.5.5 och tycker att det fungerar ok men inte 100 procent.

Har också problemet att Indesign försvinner, trots att det uppenbarligen finns där.

Andra buggen är att Indesign kraschar när jag ska avsluta. Rönnbäck menar ju att det är colormans fel. ska kolla närmare på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 09:07
Ursprungligen av peoajax:

Andra buggen är att Indesign kraschar när jag ska avsluta. Rönnbäck menar ju att det är colormans fel. ska kolla närmare på det.

Om ID kraschar trots att man inte kör Colorman då?

  • Medlem
  • 2008-11-06 23:10

Jag representerar en av de kunder Richard syftar på, Sydsvenskan. Vi har haft en massa konstiga fel som vi inte kan härleda till något annat än Colorman. En äldre version fick tex ibland för sig att radera allt innehåll i dokumentet som inte låg i mallen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-06 23:20

Baron! Hur har ni löst problemet? Plockat bort colorman?

Bortsett från buggeriet tycker jag colorman är en ypperlig plugin.

  • Medlem
  • 2008-11-07 07:10
Ursprungligen av peoajax:

Baron! Hur har ni löst problemet? Plockat bort colorman?

Bortsett från buggeriet tycker jag colorman är en ypperlig plugin.

Vi har en stabilare version nu.
Annars är colorman bara ganska bra. Den har problem med transparens.

  • Medlem
  • 2008-11-07 04:20

Jag tycker Indesign är hyfsat stabilt. Med tanke på hur komplext det är känns det förmätet att klaga på om det ibland dyker. Däremot finns det en del konstiga handhavandeproblem, som att det är svårt att få tag på objekt, att det inte finns någon logik i varifrån en inklippt text ärver sin formatering, att pipetten ballar ur fullkomligt utan förklaring och att den ibland väljer fel verktyg av sig själv. Att snabbtangenter är satta till enkel-tangenter känns också som ett grovt misstag, som gör att man alltid måste välja bort textverktyget innan man t ex förhandsvisar sidan (w). Det har också lett till att man ibland ser ett par ww mitt i texter ibland.

Funktionsmässigt finns det egentligen bara en sak jag saknar på riktigt, och det är en fungerande länkhantering. Den är sämre än den som fanns i Quark 3. Är det bättre i CS4?

Sen skulle jag, som kuriosa, vilja prata med den som formulerade dialogrutan som ploppar upp när programmet startas om efter en krasch. "Om du vill du återskapa dokumentet X senare..." Det finns tre alternativ, och inget känns som det man vill göra.

  • Medlem
  • 2008-11-07 11:25

Pluggar kan få InD att krascha utan att de används just för tillfället. Har man inga pluggar utöver de som installeras i InDesign kan det som Richard säger bero på andra omständigheter i produktionsmiljön eller varifrån man länkar olika saker, som lexikon, skript eller annan konfiguration.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 12:28
Ursprungligen av Baron:

Pluggar kan få InD att krascha utan att de används just för tillfället. Har man inga pluggar utöver de som installeras i InDesign kan det som Richard säger bero på andra omständigheter i produktionsmiljön eller varifrån man länkar olika saker, som lexikon, skript eller annan konfiguration.

I mitt fall så finns inga externa pluggar, länkarna ska det inte vara något speciellt med. Svenska som enda språk. Nyinstallerat system.

  • Medlem
  • 2008-11-07 12:39

Indesign CS3 kan krascha om man stänger andra Adobe-program. Särskilt CS2-program. Det kanske är något annat program du kör som stör Indesign?

Om man kör mot nätverk kraschar det alltid om nätverket går ned. Men eftersom återskapande av dokument numera fungerar så bra tycker inte jag att det spelar så stor roll om det dyker någon gång i veckan. Men det kan vara värt att kolla om det går bättre att köra lokalt?

Om det kraschar ofta skulle jag se över mallarna, om ni använder sådana, och kanske göra om dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 13:53
Ursprungligen av stfm:

Indesign CS3 kan krascha om man stänger andra Adobe-program. Särskilt CS2-program. Det kanske är något annat program du kör som stör Indesign?

Om man kör mot nätverk kraschar det alltid om nätverket går ned. Men eftersom återskapande av dokument numera fungerar så bra tycker inte jag att det spelar så stor roll om det dyker någon gång i veckan. Men det kan vara värt att kolla om det går bättre att köra lokalt?

Om det kraschar ofta skulle jag se över mallarna, om ni använder sådana, och kanske göra om dem.

Dokumenten ligger lokalt och ibland är det mallade dokument, ibland omallade. Som du säger känns krascherna inte så farliga då återskapandet nästan alltid funkar.

Det som däremot känns segt, är när programmet "försvinner". Detta har dock inte hänt mig med CS4 ännu. Peppar, peppar!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-09 22:46

Checkade en annan närliggande tråd och noterade att många ondgjorde sig över Suitcase som jag faktiskt använder.

Kanske kan det vara ytterligare en orsak till att mitt Indesign bråkar så ofta.

  • Medlem
  • 2008-11-10 01:29

Linotype Fontexplorer. Gratis och bäst.

1
Bevaka tråden