Nya Macbook Pro Konfig

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan Alla glada,

Jag har tänkt köpa mig Macbook Pro inom närmsta dygnet, då den dyrare av de 2 grundkonfigurationerna.

Kommer arbeta med webutveckling som då innefattar flash, photoshop, komprimering, video-redigering, ljud osv .. många program öppna - och ett snabbt flow är viktigt förstås.

Men jag vet inte vad ni har att säga om följande:
2,53 ghz, eller 2,8 ghz - dyr uppgradering - men är det så stor skillnad?

7200rpm hårddisk istället för 5200rpm, hur stor är skillnaden, blir detta en flaskhals att köra med endast 5200 - väsnas de olika mycket - för 7200rpm drar väl dock lite mer ström antar jag?

Det är ju tråkigt om ens processor klarar och skyfflar mer styrka än vad t ex hårddisken klarar av att hänga med - men det mesta sitter väl ändå säkert i ram-minnet när datorn jobbar.

Tacksam för hjälp!

Processorskillnaden är inte värd pengarna.
Hårddisken är värd att sätta lite extra pengar på. Den väsnas inte. Inte min i alla fall.
Stoppa i fyra gigabyte ram-minne.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-11-05 09:28

Maxa RAM-minnet och satsa pengar på en extern disklösning (Gigabit, firewire, eSATA) som avlastar din MBP-disk. Skit i processornhastigheten och hårddiskvarvtalet. I långa loppet är minnet det du kommer att värdera mest.

Tack så mycket!

Jag skippar nya processorn - den får man uppgradera när man köper en nästa generations Macbook Pro. För då kommer ju Intel säkert med än snabbare processorer, samt att man gärna vill ha den senaste när den kommer

Men vad gällande hårddisk-varvtalet så har ni väldigt olika åsikter. Jag kommer använda Time Machine för backup - men då jag behöver resa iväg med min dator - så vill jag hellre ha alla aktuella arbetsfiler på min inbyggda hårddisk än att behöva plocka med mig en extern betyngande hårddisk. och backup-hårddisken kommer förstås bara stå på mitt kontor.
(time capsule är ju mysig, men den verkar vara lite för slö dock att ha som trådlös backup-hd)

Klart är att det blir 4gigs ram. En kamrat säger att bättre man tar 2 gig, och köper ram-minne själv just för prisets skull.. men 4 gig är ju default på modellen som jag vill ha ändå

Däremot så ser jag att det är 1066 ddr3, men det finns ju snabbare ddr3-minnen, så det är lite tråkigt av apple att de inte har det "senaste" i sin laptop.

är det bättre med 2x2gb, eller bättre med 1x4gb ram? För framtida Mac OS X så kommer man ha mer stöd än för 4gb - och det hade ju vart klart mysigt med 8gb, men tyvärr så finns det ju bara 2 slots i Macbook Pro.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-11-05 10:10

En snabbare hårddisk kan generellt låta mer, dra mer ström, avge mer värme. Det behöver inte alltid vara så, kan vara. Har du pengar, köp en SLC SSD-disk som ger dig umpf som heter duga. (Eller en snabb MLC-rackare: Intels X25-M 80 GB.)
När det gäller minnet, köp ett 2x2-set, och välj helst ett direkt när du beställer din datta från Apple, så slipper du hålla på och sälja de medföljande 2x1-minnena du fick med datorn. Och du slipper eventuella problem med att nåt går sönder när du ska byta minnen.
Time Capsule funkar utmärkt. Har 500 GB-varianten som servar 4 Macmaskiner här hemma. Använd Time Machine Editor för att ställa in hur ofta backup ska tas. I och med att Time Capsulens hårddisk startar och stängs av varje gång backup körs, känns en gång i timmen som overkill fastän det sitter en "serverklass"-disk i den. Ingen elektronik mår bra av att stängas av och sättas på stup i kvarten, allra minst hårddiskar. En gång om dagen tycker jag personligen är lagom - det är vad jag skulle klara av att återskapa någorlunda om något hände.

ha ha, foxcat, du har just gjort så att jag inte kan LÅTA BLI att skaffa mig en Time Capsule till hemmet.

128gb solid state som man kan välja till blir ju alldeles för lite!!! Jag vet inte hur mycket Mac OS X tar för utrymme - men jag förmodar att det plus applikationerna äter upp det fort.

hade varit kul att veta hur mycket praktisk effektivitet en solid state-disk ger en, och när den gör som mest nytta - och vid vilka scenarion som en hårddisk egentligen är "lika" snabb.

för 7200, kontro 5400, kontra solid state. Man vill ju inte ha något dyrare och snabbare, om man ändå inte kommer märka av det.

..och 4 mac maskiner hemma, det låter som att du har en del underhåll att stå i med så många maskiner

4 Gb ram och 7200 varvsdisk och du har en mycket kompetent maskin.
Kanske 6 Gb. Processorn är inte så avgörande.

1
Bevaka tråden