Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med styrplattan i nya Macbooken

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Har läste på några engelska sidor om problem med touchpaden och lider nog själv av samma problem. Händer relativt ofta som om klick inte registreras.

Är det fler av er som har samma problem?

/Jacob

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-04 13:44

Jepp, har en ny MBP och också råkat ut för det. Men börjar vänja mig nu så tycker det är relativt lugnt. Vore dock bra om dom löste det fort

Känns det ändå inte som om det är ett mjukvarufel och därmed hoppas på att det löser sig med en uppdatering?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 15:15

För mig fungerar touchpaden dåligt på många sätt.
1. Den är långsammare vid tapping, dragging jämfört mot vanliga touchpads, vilket gör att klick tar längre tid, dragningar man vill släppa fortsätter att hållas och så vidare.
2. Flertalet gånger hänger den sig och pekaren slutar röra sig tills man lyfter handen en stund och sätter ned den igen.
3. Ibland slutar klickfunktionen att fungera, även med den fysiska knappen.
4. Har man stora tummar som jag och klickar på gammaldags vis, det vill säga pekfingret till markören, tummen till knappen kan detta ofta misstolkas.

Alltså multitouchpaden kan ju inte göra mycket av det man vill i ren hårdvara, allt måste lösas mjukvarumässigt, detta förklarar det usla beteendet under windows, det är så den faktiskt fungerar utan riktiga drivrutiner.
I min mening är detta ett vansinnigt koncept, drivrutiner för att få något att fungera istället för att den använder sig av en firmware som säkerställer att den fungerar normalt utan specialskrivna drivrutiner.

Vad är då fördelarna? Gesterna, men dessa går inte att koppla till något godtyckligt, exempelvis skulle jag gladeligen koppla zoom till ctrl+scroll istället för den multitouch-zoom som nu inte går att använda i några andra program än de fåtal som stödjer det.

Hos mig tappar den också klick ibland, både 'taps' och 'fysiska'. Gillar dock glaset så mycket att jag förlåter dessa små glitches.
Men som Snigeln säger, i Windows är den ingen höjdare...

jag har också samma problem, det tycks bara bli värre och värre tyvärr... funderar på att gå och prata med dem på macforum för att se vad de kan göra. Är ni säkra på att det är ett mjukvarufel?
För mig är problemet inte bara att klick inte registreras, jag har även problem med att röra pekaren överhuvudtaget, ibland är det flera sekunder som plattan inte registrerar några rörelser.... HELT OACCEPTABELT!!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-12 08:08

Släpp plattan under en sekund, alla fingrar upp, och försök igen, då funkar det nog. Det verkar som den kan få för sig att tolka multi-touch med bara ett finger ibland och då står pekaren still. Jag har märkt samma sak på min AIR (gen 1) även om det inte är lika mycket som med den nya MBP:n.

1
Bevaka tråden