Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur avinstallerar man program?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-02 10:13

Är ny stolt iMac användare men har lite funderingar. Har förstått att man installerar program i mappen program. I mitt program fick jag en instruktion om att installera programet direkt i "Macintosh HD". Det verkar som det installerades ok. Men det funkar inte som det skall.

Nu vill jag ta bort programmet och ser att det ligger en mapp i "Macintosh HD" (inget i mappen program) Drar jag hela mappen till papperskogen då ? får jag med mig alla filer ?

Pehja

Vilket program gäller det? (Det är relevant för att vissa program innehåller fler filer än andra)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-02 10:24

Civilization IV

Det finns några varianter på avinstallation.

Ms-Varianten, du MÅSTE köra deras installationsprogram fast baklänges.
Gäller för... just det - MS, men även mkt stora program t ex Photoshop

Mindre program;
Programmets mapp i /program
kolla efter programmets namn på ngn mapp i /Application Support
/Preferences kan ha en inställningsfil

Oftast räcker det bra med att kasta Programmets mapp, det övriga som blir kvar är "dött" och det enda det "stör" med är att ta upp utrymme (brukar inte vara speciellt mkt).

Om du söker på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker (bra ställe) efter AppZapper (det finns andra med) så är det Avinstallationsprogram som jobbar mot en databas. Finns ditt program med - kanonbra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 23:14

Apple borde lägga till möjligheten att avinstallera programmet i applications-menyn i varje program. Det skulle vara smidigt och det ligger inte i vägen där.

Testa programmet AppCleaner!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 23:22
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Testa programmet AppCleaner!

Är bara ett snyggare gränssnitt för Spotlight. Den hittar långt ifrån alla pga begränsningar i Spotlight plus att alla filer tillhörande programmet inte alltid har programmets namn i sig. Tyvärr.

Ursprungligen av acke:

Är bara ett snyggare gränssnitt för Spotlight. Den hittar långt ifrån alla pga begränsningar i Spotlight plus att alla filer tillhörande programmet inte alltid har programmets namn i sig. Tyvärr.

Kanske inte det, men det funkar utmärkt för mig iaf

Ytterst få gånger den missat något hos mig...

Ominstallera OS X så får du bort allt skit!!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Ominstallera OS X så får du bort allt skit!!

Var inte så elak

Fast han kan ju passa på att installera linux samtidigt.

Ursprungligen av henkebarn:

Var inte så elak

Jag var inte elak, jag bara menar att om man installerar om
så får man bort allt skräp som hamnat lite överallt efter
de freeware eller shareware program man provat, en och
annan crash o.s.v. Det tar så lite tid och om man fattar
att har man program och data på OLIKA hårddiskar så
får man aldrig problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 12:40
Ursprungligen av SkrotNisse:

...om man fattar
att har man program och data på OLIKA hårddiskar så
får man aldrig problem...

Jaså, hur menar du då? På vilket sätt skulle detta betyda mindre problem? Du menar att alla som bara har en disk i sin dator, säkert mer än 90% av alla användare har mer problem än de som har fler diskar i sin dator?

Alla säger så fort man nämner radera/ominstallera, backa-upp backa-upp, men om man har all data på en annan disk (eller fler) och så klart äger all sin mjukvara på skiva, skulle något hända så är det bara att "blåsa" och ominstallera.

MEN ska man först börja gräva i varenda personliga mapp; Bilder, Dokument etc. innan man kan göra något så kan det ju ställa till problem.

  • Medlem
  • 2008-11-03 13:43

avinstallera program site:99.se - Google Search

Det räcker med de trådar som redan finns.

Admin.

1
Bevaka tråden