Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intryck av nya MacBook?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-08 20:41
Ursprungligen av tvamvarg:

Kunde inte låta bli att spontanhandla en instegs-MacBook i MacForum när de hade inne. Det var dags att kliva ifrån iBooken och frågan var bara om det skulle bli MB eller MBA. Men jag tror att jag har valt rätt.
Den känns trevlig, och det är ju ett lyft i performance förstås. Men någon extrem wow-faktor känner jag inte. Mest vemod över att pensionera den gamla vita 12-tummaren...
Jag tror att jag kommer att växa ihop bra med min nya bekant dock. Hade nog velat ha en knapp men glas-trackpaden är ju riktigt skön!

Grattis! Det har ju skett en hel del sen iBooken. Styrplattan är en vanesak. Jag diggar den starkt och passa mitt användande utmärkt.

Ursprungligen av Reisan:

Grattis! Det har ju skett en hel del sen iBooken. Styrplattan är en vanesak. Jag diggar den starkt och passa mitt användande utmärkt.

Tack, tack.
Har nu migrerat över hela iBooken över 100Mbs-nätverket, gick ju bra även om det tog sin runda stund. Men nu är det som att sitta i sin gamla profil, otroligt smidigt. Till och med licenser och grejor flyttades över som de skulle.
Tog och installerade Boot Camp och Win XP, samt Parallels som kör mot den partitionen. Verkar funka utmärkt även det.

Av någon anledning var jag tvungen att reseta PMU för att iSight skulle hittas (den var där när jag startade datorn första gången, men sedan försvann den någonstans...). Hoppas det inte är en strulpunkt på denna burk.

En polare påpekade att han inte helgillade den skarpa kanten vid handloven på gamla MBP, det hade jag inte tänkt på när jag använde min sådan men nu känns den faktiskt lite vass på nya chassit... Å andra sidan ligger den ju så tight mot bordsytan så det blir inte någon hög kant. Ska nog gå bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 16:04
Ursprungligen av tvamvarg:

En polare påpekade att han inte helgillade den skarpa kanten vid handloven på gamla MBP, det hade jag inte tänkt på när jag använde min sådan men nu känns den faktiskt lite vass på nya chassit... Å andra sidan ligger den ju så tight mot bordsytan så det blir inte någon hög kant. Ska nog gå bra.

Om kanten stör dig eller din polare så är bordet för högt i förhållande till sitthöjden. Handlederna ska inte röra vid kanten om du/ni sitter rätt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-11 02:39
Ursprungligen av Reisan:

Om kanten stör dig eller din polare så är bordet för högt i förhållande till sitthöjden. Handlederna ska inte röra vid kanten om du/ni sitter rätt.

Eh? Jo!

Det är helt rätt att ha stöd för handlederna. Det är inte bra med händerna pendlandes i luften hela dagarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-11 05:45
Ursprungligen av Bjarte:

Eh? Jo!

Det är helt rätt att ha stöd för handlederna. Det är inte bra med händerna pendlandes i luften hela dagarna.

Om armbågarna är vinklade i 90 graders vinkel och handflatorna vilandes på ytorna sidan om styrplattan så nuddar ju inte handlederna kanten.

Om handlederna tar emot på kanten så är datorn för högt placerad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 15:46
Ursprungligen av Reisan:

Om armbågarna är vinklade i 90 graders vinkel och handflatorna vilandes på ytorna sidan om styrplattan så nuddar ju inte handlederna kanten.

Om handlederna tar emot på kanten så är datorn för högt placerad.

Om man gillar att ha mer handledsstöd än de 5-10cm på datorn, det vill säga man vill stödja bitar av underarmarna är det direkt otrevligt om datorn är vass. Dessutom är en av tankarna med en laptop att den ska vara mobil, i praktiken betyder detta att man inte kan utgå från att användaren någonsin har ergonomiskt korrekta arbetsförhållanden.

För övrigt vad gäller DDR3-minnen ger de troligtvis ingen prestandaskillnad, bara ett högre pris. Det kan ni själv räkna ut från testet som tidigare länkades. 1333MHz DDR3 vs 800MHz DDR2 ger 1% prestandaökning vid 67% frekvensökning.

I gamla macbooken sitter 667MHz PC5300 och i den nya 1066MHz PC8500, detta är en frekvensökning med 59%, alltså är prestandaskillnaden helt insignifikant, vilket inte prisskillnaden är, både vid nyköp och uppgradering.
Vi kan bara hoppas att hög bandbredd och höga latenser gynnar det integrerade grafikkortet bättre än låg bandbredd och låga latenser.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-13 06:08
Ursprungligen av Snigeln:

Om man gillar att ha mer handledsstöd än de 5-10cm på datorn, det vill säga man vill stödja bitar av underarmarna är det direkt otrevligt om datorn är vass. Dessutom är en av tankarna med en laptop att den ska vara mobil, i praktiken betyder detta att man inte kan utgå från att användaren någonsin har ergonomiskt korrekta arbetsförhållanden.

Finns laptopställ som man kan ha både i knäet när man sitter nånstans och ha på ett skrivbord. Dessa har handledsstöd som är av något mjukt material. Sitter man med laptopen i knäet, så lär ju inte handlederna ta emot någon vass kant.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-11-13 07:35

Mina problem till trots (som nu verkar lösta, yaay ) så är jag ypperligt nöjd med min Macbook. Jag kommer bra överens med den nya styrplattan och tycker att den fungerar bra, dock är det som många påpekat ibland så att den inte registrerar alla click osv. Men det är ingen showstopper för min del.
Datorn är tyst och blir inte nämnvärt kall, inte ens när jag spelar på den (nästa test är att koppla den till en extern skärm där man kan få lite högre upplösning och därmed kanske kan belasta den lite mer). Gillar även att man anammat "snabbtangenterna" från Apple Wireless Keyboard, speciellt då jag har ett sådant till en andra macen hemma.

All in all får jag nog säga att detta är den bästa bärbara jag stött på hitils, job well done!

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-13 10:53

Hur upplever ni skärmarna på nya macbooken?
Det finns enligt uppgift 3 olika paneler i den nya Macbooken, varav en av dem ska vara rätt kass och de övriga två "okej", men inte mer än så ..

Senast redigerat 2008-11-13 11:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 10:57

Jag är mycket nöjd med min hittills. Har inte hört fläkten en enda gång. Jag älskar styrplattan och skärmen. Det ser snyggt ut mot min HDTV efter kalibrering, dock så har jag bara fått ut 50hz i 1080p, inte 60hz av någon anledning.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-05 19:49

jag tror de är att den är ny formaterad och fräsch men också att processor och minnen är 1066Mhz, är det inte mer L2 cache i den nya core 2 duo processorn också?

angående trackpaden. jag har lästa att vissa har problem med att responsen på trackpaden inte är 100% att man får trycka flera gånger ibland för att den ska svara, men de ska väl vara löst med den nya update:en som kommer Software Fix for MacBook Pro Trackpad Issue "Coming Soon" - Mac Rumors

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-05 22:34
Ursprungligen av HNK:

jag tror de är att den är ny formaterad och fräsch [/url]

Stämmer icke då min nuvarande macbook nu också är helt nyformaterad och den är inte lika rapp som den jag testade. Men det måste ju isåfall vara busshastigheten och det minimalt snabbare hårddisken som gör det isåfall.. Konstigt är det iallafall..
De ynka procenten (1-2%?) snabbare buss och minnet gör lär knappast bidra till den skillnaden känns det som? Men jag vet inte, nåt är det iaf.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-11-06 20:25
Ursprungligen av widde:

Men det måste ju isåfall vara busshastigheten och det minimalt snabbare hårddisken som gör det isåfall.. Konstigt är det iallafall..
De ynka procenten (1-2%?) snabbare buss och minnet gör lär knappast bidra till den skillnaden känns det som? Men jag vet inte, nåt är det iaf.

Ärligt kommer du inte att märka någon skillnad på 200Mhz på CPU samt aningens snabbare buss och RAM! Och hur ofta belastar man CPU så hårt att den går på 100% ?

Däremot vad som märks skillnad på är om du har en snabbare disk! Det är skillnad mellan en 5400 snurra och en på 7200 och den skillnaden märks när man startar och kör applikationer som måste jobba mot disken!

Allt annat är inbillning eller vill-ha-sjukan

-J

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-07 00:41
Ursprungligen av jar:

Ärligt kommer du inte att märka någon skillnad på 200Mhz på CPU samt aningens snabbare buss och RAM! Och hur ofta belastar man CPU så hårt att den går på 100% ?

Däremot vad som märks skillnad på är om du har en snabbare disk! Det är skillnad mellan en 5400 snurra och en på 7200 och den skillnaden märks när man startar och kör applikationer som måste jobba mot disken!

Allt annat är inbillning eller vill-ha-sjukan

-J

Nya macbooken har 5400 RPM, likaså min gamla. Min gamla har dock 250GB hd och den nya har 160GB. Det -är- skillnad och ingen vill-ha-sjuka.. Den är mer responsiv än den gamla modellen.. Aja

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-05 20:53

Attans vad jag är imponerad av hur tyst datorn är. Man måste ju sätta örat till chassit för att höra något fläktljud. Jag är van vid högt oväsen från min stationära.

Väldigt snygg och solid. Känns dock att risken är större för repor än gamla macbooken

Har tyvärr haft problem med både missade klick med styrplattan samt att batteriet inte laddar när datorn är i standby skumt nog.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-06 10:19

kan de va upptateringen av osx? har för mig att de är en speciell för de nya macbookarna o inte den man uppgraderar sin "gamla" med.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-06 15:51

Så här ser min ut. Är väldigt nöjd, fortfarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-03 19:46
Ursprungligen av en David:

Så här ser min ut. Är väldigt nöjd, fortfarande.

Jisses, snygga bilder. Har du gjort något extra med bilderna? Blev iaf. väldigt snygga

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 16:29

Har fått min nu.. Yey!
Men det är något märkligt med touchpaden! Den registrerar inte alla tryck och ibland hoppar pekaren iväg för mig. Hoppas det blir en patch snart, annars är datorn underbart robust och tyst. Fläkten låter inte ens på aftonbladets hemsida..

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-06 16:36

för alla som har problemet med touchpaden så kommer en update snart Software Fix for MacBook Pro Trackpad Issue "Coming Soon" - Mac Rumors

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-11-06 16:38

Detta är porr för den mac-inbitne.

Hejsan,

Har precis köpt min första Macbook; den är sjukt snygg! Hörde ett weird ljud dock, tänkte kolla om någon hört något liknande: Nästan direkt, kanske 10 minuter efter jag startat den, började ett väldigt högfrekvent pipande/surrande. Tyckte det lät lite som nån fläkt. Pitchen gick upp o ner också. Startade om och har inte hört det sedan dess (två dagar sedan). Borde man vara orolig?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-06 19:13

Tja, jag kan ju säga att det varit rätt slirigt av alla dräggelspår runt min arbetsplats de senaste veckorna. Iphone och ny macbook på ett och samma skrivbord är mer än de flesta klarar. Redan min vita macbook drog blickarna till sig i PC-landskapet på mitt jobb, men efter den här uppgraderingen så lär det bli ett gäng som tjatar till sig en mac.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-06 19:48

Det är svårt att säga annat än att jag är imponerad. Kvalitén jämför med min gamla macbook är som dag och natt. Och det enda jag har varit bekymrad över har apple löst; att man kan flytta filer med trackpaden, dvs. klicka med ena fingret och flytta med det andra. Nu är ju nämligen båda fingrarna på trackpaden vilket skulle innebära att man scrollar istället. Klickar och håller inne först så funkar det, tänkte inte ens på det första gången jag gjorde det. Den är liksom bara SWEET.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-06 20:32

Äh. Grafikkortet är ju ganska mycket bättre, det går väl ändå inte komma ifrån?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 20:41

En fråga till alla som har en ny Macbook. Har en kollega som irriterar sig på att batteri-luckan glappar. Dvs, den sitter bra vid hasparna men inte längst ut på datorns kanter eller i mitten. Vi snackar 1-1.5mm men ändå! Vad säger ni, har ni det också så?

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2009-01-09 14:13
Ursprungligen av acke:

En fråga till alla som har en ny Macbook. Har en kollega som irriterar sig på att batteri-luckan glappar. Dvs, den sitter bra vid hasparna men inte längst ut på datorns kanter eller i mitten. Vi snackar 1-1.5mm men ändå! Vad säger ni, har ni det också så?

Yes. Jag har fått en glappande batterilucka på min 2 veckor gamla Macbook. Läste mer om det här. Fixade det med tips i den tråden men nu glappar den lite lite i bakkant istället för framkanten. Betydligt mindre än vad den gjorde i framkanten tidigare men ändå lite.

Vet inte om jag ska lämna in den kanske. Köpte den på Elgiganten och vet inte hur dom ser på saken. Kan man lämna in den på en Auktoriserad Service Provider ändå kanske?

  • Medlem
  • 2009-01-18 15:28

Feedback

Har nu kört min 2.4 i ca 2 mån och är mycket nöjd.

+ Styrplattan. Jag fattade inte först hur bra den egentligen är förren jag skulle fixa lite grejer på min brorsas HP bärbara med "vanlig" styrplatta, kändes som jag inte hade armar eller nått.
+ Snabb, har inget att klaga på i prestanda för det jag gör även med 2GB ram. Kör spotify, wow, surfning, iphoto, openoffice mm.
+ Formfaktorn är helt ok, lagom stor, känner inte behov för mindre.
+ Bra skärm, var lite osäker om 13" skulle kännas lite jämfört med 15" men jag störs inte av det.

- USB portarna sitt för tätt. Med en 3g dongel blir den andra porten värdelös. Även vissa USB minnen blockar port 2.
- Glaset på skärmen ligger för tätt mot tangentbordet i stängt läge vilket gör att skärmen får flottiga fläckar från tangenterna (skönhetsfel dock)
- Har inte fått VGA adaptern som jag köpte till att funka. Koppla in den på en vanlig 22" LCD men MB hittar inte skärmen. Skall prova med lite andra skärmar men det är lite störigt då allt med Apple innan alltid funkat första försöket utan meck.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-04-01 17:39

Glossy skärm, inga problem

Skärmen är helt underbart ljusstark. Jag vet att folk klagat på att det inte går att arbeta med glossyskärmar i solen men jag undrar jag. Just nu har jag världens sol i ryggen och inga bekymmer what so ever.
Bifogar bildbevis, och bevis på att skärmens kamera är ganska dålig.

Bevaka tråden