Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XP eller Vista för pc-spel?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En ny iMac (24", 3,06 GHz) har just landat hemma. Kommer att köra allt som går i Leoparden - men - dessvärre finns inte MS Flight Sim (och andra läckra flygspel) i mac-version.

Alltså behöver jag ett Windows-OS.

Kan någon bedöma om man ska installera XP eller Vista?

Några säger att XP är stabilare, andra att Vista är mer anpassade, dvs. de ger en något bättre detaljrikedom, 3D-effekt, "spelupplevelse" etc. Att Vista kräver lite mer kraftresurser bör väl den senaste iMacen klara av?

Personlig erfarenhet: XP

Jag kör en version av XP Pro Corporate SP2 från en skiva, aldrig några problem med någon PC eller laptop, skulle nästan kalla det acceptabelt, speciellt med tanke på att det är en version som inte behöver serienummer eller aktivering (nej, inte cracked).

Jag har kört både XP och Vista på mina Intel Macar, och... Vista suger!

men det beror ju på vad mjukvaran kräver. Jag har en massa äldre PC racing spel som vägrar att fungera på XP, men man kan ju inte köra W2000 eller W98 på en iMac DualCore... :o(

Så länge dina spel inte kräver DX10 (Direct X 10) så ska du nog helst köra XP. Det är min personliga erfarenhet och den tror jag väldigt starkt på i detta. Vista tar endast upp onödigt mycket resurser så länge som du inte absolut behöver använda det.

Den nyaste iMacen klarar av Windows Vista, ja.

Men alla nya pc-spel framöver kommer väl att vara anpassade för Vista? Är det inte då smartare att satsa på Vista och inte något "gammalt" OS?

- Vad betyder DX10 förresten? Påverkar det hur detaljrik miljöerna i spelen blir?

Hur funkar grafikkortet i olika OS? Jag har ett GeForce 8800 i min iMac. (Jag kommer främst att köra olika flygspel/-program ss. MS Flight Sim etc.)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-01 10:16

Installera Vista. XP känns som gamla Mac OS 9. Vista rullar på mycket fint och stabilt med massor av spel på min Mac Pro. Det är mitt tips.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-01 10:39
Ursprungligen av Wire:

Vista rullar på mycket fint och stabilt med massor av spel på min Mac Pro. Det är mitt tips.

Ja, det är väl så. Åtta kärnor à 3GHz behövs för att veva runt Vista till en jämn smet:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 14:02

Kör Vista på min macbook pro 17" 2.5 med 4 gb ram. Spelar på den och tycker allt rullar på. Anledningen till att jag tyvärr valde Vista är därför jag gärna vill använda mer mer än 2.9 gb ram och framför allt sitter vi med Vista på jobbet (spelutveckling).

Min generella rekommendation är:

Köp det senaste och bästa OSet. Och om du vill ha Windows för en PC att spela på tycker jag du skall ta Vista x64.

Det har jag kört problemfritt på min hemmabyggda PC sen det släpptes. Vista i sin helhet är så "gammalt" nu att ev. barnsjukdomar och drivrutinproblem är lösta. Men sen kommer det ju så klart aldrig att bli bättre än det var designat heller...

Hursomhelst: Vista x64 har skänkt mig otroligt mycket nöje och produktivitet den tid jag haft det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-01 20:02
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

.
Hursomhelst: Vista x64 har skänkt mig otroligt mycket nöje och produktivitet den tid jag haft det.

Kör du vista64 på Mac? Går det? (Med tanke på att 64:an är kräsen med drivare).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 23:33
Ursprungligen av planB:

Kör du vista64 på Mac? Går det? (Med tanke på att 64:an är kräsen med drivare).

Med lite fix så fungerar det helt perfekt!

Okej, jag testar en Vista av senaste modell (Home Basic) och återkommer när jag fått den att fungera med pc-spel.

Tack för tips!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-15 13:55

Hade varit kul att höra hur det går. Funderar själv på vilken version av Vista jag ska installera.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-15 16:28
Ursprungligen av Senderman:

En ny iMac (24", 3,06 GHz) har just landat hemma. Kommer att köra allt som går i Leoparden - men - dessvärre finns inte MS Flight Sim (och andra läckra flygspel) i mac-version.

Har du provat X-Plane? Riktigt bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-24 02:20

Kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter, där xp visat sig vara bättre för spel.
Visst man kan inte köra dx10 spel men hur många exklusiva vista spel finns det eg.?

Om jag kör en 3dmark 06 så får jag ungefär 1500 poäng mer i xp kontra vista.
Då är vistan installerad med sp1 och tweakat efter bästa förmåga, och samma gäller xp (fast med sp3 :).

Så sitter man på t.ex. en macbook eller en mac som inte har brutal prestanda kan man nog
vinna en hel del på att köra xp.
Gissningar från min sida, men rent logiskt borde ju ett os som i sig behöver mindre kraft för att fungera kunna lämna mer över till spelet/programmet man vill köra.

God Jul på er!

  • Oregistrerad
  • 2008-12-25 00:00

jäätesvårt och svara på.

Vista ger inga som helst fördelar rent spelupplevelsemässigt. Även om DX10 finns, och nu 10.1 (som är en helt ny version, även om versionnumret inte visar det)..

Den enda fördelen är om du har jäätekrävande spel och har en sådär 4Gigabyte ram i din mac så är det fördel att köra 64bitars Vista (Jämfört med 64 bitars XP) då det är mycket bättre drivrutinersstöd för 64 bitars vista. Jag spelar väldigt mycket spel och har inte stött på ett enda spel som inte fungerar bra i vista.

Men vista kräver mer minne, detta för att vista själv inte klarar sig under 1G, sen ska spelet ha mellan 1 och 2 Gig RAM också för att fungera bra på Vista. Så du bör har minst 2Gig, helst 4 Gig för att köra Vista spel.

Finns flygsimulatorer till Mac också, här är en gratis:
http://macflightgear.sourceforge.net/home/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-26 13:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-26 15:28

Bra test !
Är ju bara marginella skillnader, kommer antagligen slänga på vista på min macbook när den kommer då

1
Bevaka tråden