Vilken service kan man kräva vid fel på ny MBP?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Jag och min granne beställde varsin MBP veckan då den kom ut. Men min granne fick den idag, för mig är väntan ännu inte över. Men det "dåliga grafikkortet" funkar inte i den, eller den börjar flimra och datorn dör efter några minuters användning. Detta problemet började redan vid första uppstarten. Sen bytte vi till det "feta grafikkortet" och då funkade allt helt perfekt, men det ska ju gå att använda båda så vi ringde apple care.

Men apple care vill inte komma och hämta den hemma hon min granne, istället får han köra helt själv till ett service center som ligger ett antal mil här ifrån och man får ingen ersättning.

Om man köper en dator för 18000 och den inte fungerar, ska man vekligen inte få en ny dator då? Man kan ju iallafall få den hämtad och ev lagad?

Vilka rättigheter har man? Vi blev faktiskt sura på AppleCare.

(Det är ett klockrent fabriks fel)

MVH
Oskar Svärd

Vart är den köpt? Är den köpt på Apples hemsida kontakta då dem, de kommer vara mer till hjälp inom de första två veckorna.
Annars tror jag inte att man har några rättigheter som konsument gällande specifikt att produkten är ny.
Jag trodde att Apple tog hand om DOA på sådana datorer och då trodde jag att de hämtar datorn, eller så gjorde de i alla fall när en polare för ett tag sedan hade problem med en dator.

/Adam

Ursprungligen av adamsen87:

Vart är den köpt? Är den köpt på Apples hemsida kontakta då dem, de kommer vara mer till hjälp inom de första två veckorna.
Annars tror jag inte att man har några rättigheter som konsument gällande specifikt att produkten är ny.
Jag trodde att Apple tog hand om DOA på sådana datorer och då trodde jag att de hämtar datorn, eller så gjorde de i alla fall när en polare för ett tag sedan hade problem med en dator.

/Adam

Jag har köpt den på AppleStore. Och jag har ringt de 3 ggr:/

Ursprungligen av oskar.svard:

Jag har köpt den på AppleStore. Och jag har ringt de 3 ggr:/

Vilket nummer har du ringt? Det här numret har jag använt mig av 0771-40 04 84 för att nå AppleStore kundservice
AppleCare kommer ej kunna erbjuda något annat än service men du har 14 dagars ångerrätt hos AppleStore som var väldigt enkelt när jag haft med dom att göra.

/Adam

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-01 10:41
Ursprungligen av adamsen87:

AppleCare kommer ej kunna erbjuda något annat än service men du har 14 dagars ångerrätt hos AppleStore som var väldigt enkelt när jag haft med dom att göra.

Just det! Distansköplagen!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-31 22:18

Apple Care har aldrig varit speciellt generöst.

Intressant jämförelse här:

Bästa alternativen till Applecare - MacWorld

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-31 23:19

Vad menas ?

"Sen bytte vi till det "feta grafikkortet" och då funkade allt helt perfekt, men det ska ju gå att använda båda så vi ringde apple care. "

Byta till grafikkortet ?

Vill ha närmare förklaring.....?

Ursprungligen av REP:

Vad menas ?

"Sen bytte vi till det "feta grafikkortet" och då funkade allt helt perfekt, men det ska ju gå att använda båda så vi ringde apple care. "

Byta till grafikkortet ?

Vill ha närmare förklaring.....?

Den nya MBP har ju den inbyggda nvidiakretsen OCH ett nvidiagrafikkort som man kan skifta mellan under körning (man måste logga ut och in dock).
Det förstnämnda drar mindre ström och är klenare, det feta drar mer ström men är mkt kraftfullare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 11:45

En sak, har du kört alla uppdateringar som finns? "MacBook, MacBook Pro Software Update 1.2" heter en uppdatering som kom innan de nya bärbara hunnit skeppas. Den innehåller flera buggfixar när det kommer till grafiken.

Hur väljer man vilket grafikkort som ska användas?

Ursprungligen av Talangen:

Hur väljer man vilket grafikkort som ska användas?

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-01 20:40

Min gör likadant men bara när jag har en Cinema Display kopplad och kör på det långsammare kortet och då endast efter skärmvila. Har också funderat på att reklamera men den har bara betett sig så med extraskärm så jag skippar det nog och lever med buggen. Hoppas att det är något Apple kan fixa med en Firmware update i framtiden. Givetvis skall det inte vara så här men köper man första utgåvan från Apple så få rman vara beredd att vara "Beta-testare":)

Då var det fixat. Om man vill ha ut något ur apples support så ska man ringa apple costumer relations. Lyckades fixa ett nummer dit, och nu var det fixat. De hämtar datorn och han får en helt ny hemskickad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 12:20
Ursprungligen av oskar.svard:

Då var det fixat. Om man vill ha ut något ur apples support så ska man ringa apple costumer relations. Lyckades fixa ett nummer dit, och nu var det fixat. De hämtar datorn och han får en helt ny hemskickad.

Du testade aldrig det jag skrev va? Nu får du ju en ny men kunde vara kul och veta om det var "tur" att det löste ett liknande problem för en kollega till mig eller om den uppdateringen faktiskt fixar det problemet.

• Medlem
  • 2008-11-02 12:35

MacBook Pro Software Update 1.2 verkar bara vara för Tiger så där skall man nog passa sig.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-02 12:40
Ursprungligen av onnyt:

MacBook Pro Software Update 1.2 verkar bara vara för Tiger så där skall man nog passa sig.

Det är nog denna acke menar:
Apple - Support - Downloads - MacBook, MacBook Pro Software Update 1.2

• Medlem
  • 2008-11-02 12:45

Verkar vara den. My bad. Är det meningen att den skall komma upp i Programuppdateringen eller måste jag hämta den själv? Är lite nojig att det skall gå snett annars.

• Medlem
  • 2008-11-02 13:56

Installerade i alla fall och det verkar fungera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 17:53
Ursprungligen av onnyt:

Installerade i alla fall och det verkar fungera.

Menar du att det löste ditt problem?

Jag tänkte på oskar.svards problem med.

• Medlem
  • 2008-11-02 18:44

Jag menar att den inte fuckade upp datorn för mig. Har inte testat att köra i srömsnålt läge ännu. Återkommer om det.

1
Bevaka tråden