Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBPro 2.2GHz dyker vid 30-40% batteri

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-31 20:25

Alltså, den går inte ned i viloläge, utan "pang" bara - så stänger den av sig. Vid 30-40%, helt oförutsägbart.

Jag använder den mest med sladd. Har bara därför bara 21 laddningscykler (health 91%), men jag har alltid kallibrerat batteriet en gång i månaden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-06 22:13

Nu stängde den av sig som en blixt från ovan redan vid 57%. Dioderna på batteriet visar att batteriet är ungefär halvfullt, nu när det laddas igen. Så systemet visar drygt halv-fullt, batteriet, visar drygt halvfullt - varför stänger då systemet ner datorn?

Är det inte någon som har en hypotes/teori var problemet sitter (även om ni inte upplevt något liknande själva)?

Du kan ha glapp någonstans, det kan även vara något slags moderkortsfel. Om man bortser från att det skulle kunna vara batteriet som blivit efterblivet.

Jag upplevde liknande symptom med en pc för några år sedan. Plötsligt bara slocknade den, då och då. Ganska oregelbundet. Sedan blev det lite oftare. Plötsligt började jag se gröna, bruna och lila ränder på skärmen och då visste jag att jag har en halv minut på mig att spara.

Till slut gick den sällan att starta. Kan påminna om ditt problem tycker jag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-06 23:25

Men det konstiga är att det bara är när jag kör på batteri. Annars håller jag med om att glapp skulle vara en trolig orsak. Tack för svar.

Det kan ju vara glapp i batterianslutningen också.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-06 23:37

Det har du rätt i.

Nästa gång skall jag sätta på den igen direkt när det stängt av sig. Är det ett tillfälligt glapp mellan batteri och dator borde den gå att sätta på igen och fortsätta där den var.

Om det är glapp borde det inte heller spela någon roll vilken laddning det är kvar på batteriet.

Men lämna in den till auktoriserad reparatör för felsökning också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-07 06:33

Jag har tidigare haft dessa problem med en MBP. Och jag fick batteriet utbytt av Apple (applecare).
Kolla så att inte batteriet börjat svälla eller gå sönder se vidare: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/227011-macbook-pro-17-st-nger-sig-sj-lv-batteriet.html

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-07 10:36

Tack för att du hittade den tråden åt mig. Det verkar dock som batteribytesprogrammet är över. Jag får väl köpa nytt batteri - men först måste jag vara säker på att det är det som är problemet och inte något annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 00:20
Ursprungligen av planB:

T...Det verkar dock som batteribytesprogrammet är över. Jag får väl köpa nytt batteri...

Nej det är den inte. Ska inte vara några problem att få ett nytt, speciellt som du bara har 21 laddningscykler.
Apple - Support - MacBook and MacBook Pro Battery Update

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-11 21:23

LIten uppdatering. Batteriet är verkligen slut när datorn lägger av. Jag försökte att starta igen men den dog efter ett par sekunder.

10000:- frågan är nu: varför visar datorn 65% plus batteri-dioderna halvfullt trots att batteriet uppenbarligen är helt slut? Hur mäter systemet batterinivån?

Eftersom jag mest använder datorn stationär kommer jag inte skaffa nytt batteri just nu. Den har stängt av sig förutsägbart vid 2/3 batteri. Jag kommer inte köra den under 70% i fortsättningen.

Ursprungligen av planB:

LIten uppdatering. Batteriet är verkligen slut när datorn lägger av. Jag försökte att starta igen men den dog efter ett par sekunder.

10000:- frågan är nu: varför visar datorn 65% plus batteri-dioderna halvfullt trots att batteriet uppenbarligen är helt slut? Hur mäter systemet batterinivån?

Eftersom jag mest använder datorn stationär kommer jag inte skaffa nytt batteri just nu. Den har stängt av sig förutsägbart vid 2/3 batteri. Jag kommer inte köra den under 70% i fortsättningen.

Jag har för mig att batteriräknaren eller vad vi skall kalla den går på spänningen, som ju sjunker allt eftersom. Rätt lätt att bygga med. En liten ledning till plus, en till minus, vips. Enkelt. Den säger dock inte mkt om STRÖM. Det förutsätts ju från första början att det gäller det antal celler som sitter i batteripacken.

Kruxet är ju att om man har flera celler i ett batteri och det glappar mellan dessa kan du se att det finns 100% laddning - vad man inte vet då är att det kanske bara gäller en enda cell! mängden STRÖM som då finns i den enda cellen räcker kanske bara till att driva datorn ett par minuter.

Sedan dyker frågan upp "Varför lägger datorn av vid 48%"....

Eller ännu värre: Grannen som sa att hans Båtbatteri inte fick igång snurran. "Konstigt, det batteriet har ju vart jättebra länge - det laddar fullt på under timmen. Kompisens skall ju ha hela natten ..."

(Om du får "pöttat" i all energi på en timme - hur mycket energi har du sparat i batteriet då?)

Vill du ha kontonumret ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-12 07:00

Jag har samma bekymmer med en MBP 2.16GHz. Hade tänkt pröva med en kompis batteri vid tillfälle för att se så att det verkligen är det som är problemet. Återkommer!

Fick detta problem idag med min MBP också.. Har typ 30-50 % batteri kvar.. ingen varning datorn bara slockanar och går inte att sätta på igen.. Trycker man på bteriet så visar det 2 pluppar.. Fick ett nytt batteri genom apple care för typ 6 månader sen..

Men är det batteriet eller något glapp? Det kom ju så plötsligt..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-15 20:06

Säg att batteriet verkligen är tomt när datorn dyker vid 60%, då bör det innebära att datorn inte heller har koll på när batterier är full-laddat. Så det behöver väl inte vara batteriet det är fel på, även om batteribyte är enda sättet att lösa det?

Prova att kalibrera batteriet enligt Apples hänvisningar på hemsidan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-15 23:20
Ursprungligen av henkebarn:

Prova att kalibrera batteriet enligt Apples hänvisningar på hemsidan.

Svårt att låta datorn gå ned till noll när den stänger av sig vid 65%...

Ursprungligen av planB:

Svårt att låta datorn gå ned till noll när den stänger av sig vid 65%...

Jag hade exakt samma problem med min MacBook en längre tid, den dog utan några varningsmeddelanden när batteriet var nere på 20-40%. Att kalibrera batteriet hjälpte inte.

Däremot löstes allt genom att nollställa SMC. Efter nollställning fungerar allt som det ska, batteriet varnar vid 10%, och går därefter i vila om inget görs.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-16 00:13

Jag har precis fått mitt batteri utbytt på min MBP (samma 2,2 ghz modell). Det laddades ur väldigt fort från 100% och vid en 30% bara dog den, trots att det stod att det var typ en halvtimme kvar av batteriet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-16 08:34

OK, det är väl värt ett försök.

Å andra sidan har jag hört att Apple knappt byter batteri på inom ett års garantin utan ser det som ett slags förbrukningsvara...

Det här är infon om mitt batteri:

Nu har datorn stått på laddning hela natten och den visar 99% och lampan på magsafen lyser orange..

Modellinformation:
Serienummer: Sony-ASMB012-373a-2863
Tillverkare: Sony
Enhetens namn: ASMB012
Pack Lot Code: 0001
PCB Lot Code: 0000
Version av fast programvara: 0110
Maskinvarurevision: 0500
Cellrevision: 0303
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 5415
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 5415
Statusinformation:
Cykelantal: 132
Skick: Bra
Batteri installerat: Ja
Ampertal (mA): 13
Volttal (mV): 12626

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-16 13:18

Är det något konstigt med nedanstående information?

Battery Information:

Battery Installed: Yes
First low level warning: No
Full Charge Capacity (mAh): 5044
Remaining Capacity (mAh): 4814
Amperage (mA): 0
Voltage (mV): 12268
Cycle Count: 22

något är skumt.. Tittade på film idag.. Datorn dog efter 1 timma från fulladdad.. Förra veckan fick jag ut två timmar..

Pratade med applecare.. Gjorde batterikallibrering..

det blev typ värre.. Nu får Inlife kolla vad som är fel..

Verkar vara en massa folk vars datorer fungerat felfritt fram till nyligen, men som nu i princip inte kan användas utan att ha nätsladden i. Jag är också en av dem. Se exempelvis diskussionsforumet på apple.com:

Apple - Support - Discussions - MacBook Pro suddenly turning off ...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-19 20:15

Bra trådtips.

Vad jag fortfarande inte fattar är varför systemet inte varnar. Hur kan systemet "tro" att batteriet är 2/3 fullt när det i nästa sekund stänger av? Kan batterier fungera så rent tekniskt att det strömmen försvinner på några sekunder?

Ok.. Så min dator har varit på service.. Dom säger att det är batteriet och att apple inte vill byta det...

Grejen är att jag fick ett nytt batteri i januari i utbte, apple care... Men då är bara garantin på det nya batteriet 3 månader!!! Så jag frågar om det är normalt att ett batteri "går sönder" efter 10 månader. Nej det är det inte utan det är något fel på batteriet får jag som svar + och eftersom det är dit andra batteribyte så får man säga att du haft otur med batteriena..OTUR!!!? Suck..

Hur är det med svensk lag, är det inte 1 års garanti? räknas inte en ny utbytesprodukt in i detta? Den är ju ny när jag får den..

Ursprungligen av jurassic579:

Ok.. Så min dator har varit på service.. Dom säger att det är batteriet och att apple inte vill byta det...

Grejen är att jag fick ett nytt batteri i januari i utbte, apple care... Men då är bara garantin på det nya batteriet 3 månader!!! Så jag frågar om det är normalt att ett batteri "går sönder" efter 10 månader. Nej det är det inte utan det är något fel på batteriet får jag som svar + och eftersom det är dit andra batteribyte så får man säga att du haft otur med batteriena..OTUR!!!? Suck..

Hur är det med svensk lag, är det inte 1 års garanti? räknas inte en ny utbytesprodukt in i detta? Den är ju ny när jag får den..

Svensk lagstiftning medger en reklamationsrätt på tre år. De första sex månaderna är det upp till tillverkaren att visa att felet inte fanns från början. Därefter är det upp till dig som konsument att påvisa att det är ett fabrikationsfel. Gällande ett utbytesbatteri så kan jag inte riktigt svara på vad som gäller i reklamationsrätten.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Svensk lagstiftning medger en reklamationsrätt på tre år. De första sex månaderna är det upp till tillverkaren att visa att felet inte fanns från början. Därefter är det upp till dig som konsument att påvisa att det är ett fabrikationsfel. Gällande ett utbytesbatteri så kan jag inte riktigt svara på vad som gäller i reklamationsrätten.

Då detta är ett ganska väldokumenterat problem så borde det inte vara några större problem att åberopa "fabriksgarantin" (även om Apple först kommer att säga; "nej, det problemet har vi inte hör talas om förut"...;))

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-15 15:09
Ursprungligen av Gilbert 2:

Då detta är ett ganska väldokumenterat problem så borde det inte vara några större problem att åberopa "fabriksgarantin" (även om Apple först kommer att säga; "nej, det problemet har vi inte hör talas om förut"...;))

Hur stor erfarenhet har du av Apple och garantiärenden?

Bevaka tråden