Nya Macbook eller gamla Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 01:10

Hej,

Står inför ett dilemma och måste bestämma mig innan måndag.

Jag har fått erbjudande att via jobbet antingen köpa förra generationen av Macbook Pro (2,4ghz) eller nya Macbook Alu 2,4 Ghz för exakt samma peng.

Frågan är nu, vilken tar man? Ge mig lite argument till varför just DU skulle välja den du gör.

Stort tack på förhand!

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-31 01:17

För mig hade valtet varit solklart!

Jag hade tagit den nya MacBooken, delvis för jag gillar hur kompakta de är och nu med de nya utseendet som är mycket snyggare än den gamla MacBook Pro plus de nya funktionerna så skulle det vara det självklara valtet för mig personligen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 01:22
Ursprungligen av MacxD:

För mig hade valtet varit solklart!

Jag hade tagit den nya MacBooken, delvis för jag gillar hur kompakta de är och nu med de nya utseendet som är mycket snyggare än den gamla MacBook Pro plus de nya funktionerna så skulle det vara det självklara valtet för mig personligen.

Snababa ryck! Det tackar vi för. Lite så jag resonerat hittills. Det enda som talat emot lite är att jag inbillar mig att grafikkortet i gamla macbook pro fortfarande utklassar nya macbooken. Inte för att jag kör ngt jättekrävande men man vill ju ha mest bang for the buck

Den gamla MBPs grafikkort är väl dubbelt så snabbt som den nya MB? - Fördel MBP
Behöver du FireWire (det gör jag) - Fördel MBP

Skall du bära på datorn hela tiden? - Fördel MB
Snygghets-/nyhetsfaktor (imponera på kund/ev det motsatta könet) - Fördel MB

Själv hade jag tagit en MBP då jag i mitt jobb (arkitekt) har stort behov av just ett bra grafikkort. Dessutom har jag redan en del kringutrustning med FireWire.

Tror att Real World Speed Tests for Performance Minded Mac Users har gjort lite jämförelser.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 01:24
Ursprungligen av johan_tanying:

Den gamla MBPs grafikkort är väl dubbelt så snabbt som den nya MB? - Fördel MBP
Behöver du FireWire (det gör jag) - Fördel MBP

Skall du bära på datorn hela tiden? - Fördel MB
Snygghets-/nyhetsfaktor (imponera på kund/ev det motsatta könet) - Fördel MB

Själv hade jag tagit en MBP då jag i mitt jobb (arkitekt) har stort behov av just ett bra grafikkort. Dessutom har jag redan en del kringutrustning med FireWire.

Tror att Real World Speed Tests for Performance Minded Mac Users har gjort lite jämförelser.

Haha, imponera på motsatta könet! tack! Ska ta mig en funderare på läsa igenom länken du just skickade. Om den nu verkligen är DUBBELT så bra så lär valet bli lätt.

Högst imponatoreffekt har dock MacBook Air och/eller iPhone...

Eller vad säger ni andra?

På halloween får den som klätt ut sig till iPhone mest godis!
The Joy of Tech comic... laughter is the best tech support.

Alla gillar iPhone - utom gamla tanter:
The Joy of Tech comic... laughter is the best tech support.

Förra generationens MBP har följande fördelar:

- Högre upplösning på skärmen
- Snabbare grafikkort
- Firewire 400
- Firewire 800
- ExpressCard-plats
- Ev. matt skärm, om man gillar det.

Designen är en smaksak. Själv tycker jag att den förra generationen är snyggare än den nya. OK, att den sett snarlik ut i flera år, men det kan ha sina orsaker. Jag är inte överdrivet förtjust i den svarta ramen, glossy-skärmen eller det svarta tangentbordet.

För samma peng hade jag direkt tagit MBP:n. MB:ns största lockrop är prylfaktorn med "det senaste". Detta går dock snabbt över.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 22:40

Nu har jag fått låna en macbook pro. Tyvärr har vi inte ngn ny macbook tillgänglig för att kunna testa båda.

Visst, den känns lite stor men ändå oerhört ergonomisk om jag får säga.

Har försökt hitta några konkreta tester där man jämför dessa nya macbooken mot gamla men utan ngt resultat.

90% av tiden ska datorn användas till surf och mail - ibland lite enklare CAD och RAWpillande i Photoshop. Bör tillägga att jag har en 24" skärm som jag kommer koppla in den till.

Hur blir det med andrahands värde?

Visst velar jag? Snälla hjälp mig!

Ursprungligen av Shahbaz:

[...]- ibland lite enklare CAD och RAWpillande i Photoshop. Bör tillägga att jag har en 24" skärm som jag kommer koppla in den till.

MBP! MBP! MBP! MBP!
Sa jag MBP?

(CAD=behov av maximalt antal pixlar på skärmen, bra grafikkort, mycket minne osv osv)

Hur blir det med andrahands värde?

MBP! MBP! MBP! MBP!
Sa jag MBP?

Jag väljer den nya, delvis för att den är ny, och sen också för att den är snyggare än den gamla, har bättre specs (eller...?) den har en glasplatta!!! Det är nog mycket mycket skönare än metal plattan.. Har ingen metal platta själv men har testat, gillade inte dom... men glas är säkert grymt skönt!

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-01 17:16
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Har ingen metal platta själv men har testat, gillade inte dom... men glas är säkert grymt skönt!

Heh så du gillar inte hårdrock? o.O Eller, vem gör det?

OT: Vilken av dom gamla är det du kan få? Sista modellen med multi-touch? Hade nog tagit den.. Vilken MacBook är det du får? 2.1 eller 2.4?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-01 18:54
Ursprungligen av nllub:

Heh så du gillar inte hårdrock? o.O Eller, vem gör det?

OT: Vilken av dom gamla är det du kan få? Sista modellen med multi-touch? Hade nog tagit den.. Vilken MacBook är det du får? 2.1 eller 2.4?

Det är nya macbook 2,4ghz och macbook pro 2,4 med LED och multitouch.

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-03 09:34

Det är nya macbook 2,4ghz och macbook pro 2,4 med LED och multitouch.

Så vad ska du jobba med? Håller du på med grafiska grejer ska du helt klart ha en Pro. Ska du bara springa på möten och göra presentationer så ska du ha en Macbook.

• Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-05 13:58
Ursprungligen av nllub:

Så vad ska du jobba med? Håller du på med grafiska grejer ska du helt klart ha en Pro. Ska du bara springa på möten och göra presentationer så ska du ha en Macbook.

Varför? Förutsatt att man använder en extern skärm när man är hemma eller på kontoret.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-09 18:38

För att knyta ihop säcken - efter att ha gjort en pugh-matris så föll valet på nya macbooken. Avgörande blev mobiliteten och det mer ergonomiska tangentbordet.

Nu väntar jag bara på en uppdatering av Mac Pro.

1
Bevaka tråden