Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

one.com + mac = falskt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-10-30 12:38

Jag har tagit över som hemsidesansvarig för en förening där jag är medlem. Föreningens hemsida, domän och sånt är genom one.com. Jag kommer åt att hantera mailadresser och föreningens phpbb-forum, men jag kan inte göra nånting åt själva hemsidan. Jag har haft egen hemsida på en gratisserver i några år nu, så jag är relativt van vid att pyssla med html direkt på sidan, eller hur man ska säga, men nånting sånt kommer jag inte allt åt nu, då man enligt one.com tydligen måste ha internet explorer för att komma åt FileManager.
Jag har testat att installera och använda User Agent Switcher till Firefox, men jag kommer ändå inte åt FileManager. Finns det något annat jag kan göra för att komma runt det där?
Jag har pratat med chat support, och killen jag pratade med där babblade bara om ftp, men det har jag inte koll på, och det känns som att man liksom inte har kontroll över vad som händer då, men det kanske bara är jag som är teknofob nu igen.
Jag har pratat med styrelsen, och de är öppna för att byta webbhotell/whatever, då det är bättre att göra det än att hemsidan är ful och 'förfaller'.

Nåja, finns det något sätt att komma åt FileManager-grejerna ändå, eller ska jag måsta greja med ftp?
Kan någon rekommendera något webbhotell där även firefoxanvändare har tillgång till alla funktioner?

Vänliga hälsningar
Maria

  • Medlem
  • 2008-10-30 12:44

Jag använder One.com, och hanterar allt över FTP vilket jag tycker är jättesmidigt, eftersom jag kan hantera alla filer lokalt, och sedan vid behov uppdatera det som finns på nätet. Dock vet jag inte vad skillnaden är mellan FileManager och FTP, eftersom jag aldrig har använt FileManager.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-30 12:45

Att lära sig använda ett FTP-client program tar 5 minuter. Ett tips är cyberduck.

Kör också one.com är nöjd efter 1 år med tanke på priset.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-10-30 12:48

Men gör man själva hemsidans html och sånt i ett textdokument, eller vad gör man? Jag känner att jag inte kan/förstår konceptet riktigt. Och vad händer med det som finns upplagt om jag lägger upp något nytt?

  • Medlem
  • 2008-10-30 13:02
Ursprungligen av Csoft:

Att lära sig använda ett FTP-client program tar 5 minuter. Ett tips är cyberduck.

Kör också one.com är nöjd efter 1 år med tanke på priset.

Däremot så kan det bli knivigt om man använder sig av en trådlös internetuppkoppling, vilket jag gör när jag inte arbetar vid skrivbordet, för en del portar kan vara stängda och hindra kommunikation med FTP-servern.

  • Medlem
  • 2008-10-30 13:01

Precis, du skriver i någon form av textklient på datorn, jag använder Coda, men även Smultron är superb.

Då skrivs dokumentet över med det nya, och uppdateringen finns där.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-10-30 13:08
Ursprungligen av CKOTG:

Precis, du skriver i någon form av textklient på datorn, jag använder Coda, men även Smultron är superb.

Då skrivs dokumentet över med det nya, och uppdateringen finns där.

Coda? Smultron? Du pratar grekiska vännen! Det duger alltså inte med den vanliga textredigeraren i det här fallet?

Men, okej, det bara skrivs över, så man behöver inte oroa sig för att det ligger gamla saker och skräpar under ytan?

  • Medlem
  • 2008-10-30 13:09

Jodå, den duger, men Coda och Smultron är skapade för skrivande av hemsidor och program, så det finns preview-fuktioner och stora bibliotek med taggar och sådant, så det underlättar!

Det beror lite på, i servern så har man en struktur av mappar som visar hur och var underdomäner och så vidare finns, och håller man bara koll där så är det inga problem.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-10-30 13:17

Okej, det låter ju jättebra. Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • 2008-10-30 13:19

Inga problem!
Du är välkommen att hojta lite på mig igen om du undrar någonting mer.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-10-30 13:34

Du, det kommer jag säkert göra förr eller senare.

1
Bevaka tråden