Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stoppar Opera till iPhone

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-02 00:01
Ursprungligen av RockyMontana:

Skulle telefonen gå sönder för att man kör andra program på den?
Eller hur resonerar du?

Inte ramla i bitar men du kan ju paja viktiga filer med mera om man kör program m.m. som ej är tänkta att köras.

Mjukvara går väl att ersätta? t ex genom en restore.
Tycker inte det håller som argument.

Ok, men nu har Apple bestämt att det ska vara som det är. Man får "göra vad fan man vill" med sin telefon när man köpt den. Men man kan ge fan i att kräva att Apple ska skapa möjlighet till folk att göra vad fan som helst.

Ursprungligen av akerstrom:

Ok, men nu har Apple bestämt att det ska vara som det är. Man får "göra vad fan man vill" med sin telefon när man köpt den. Men man kan ge fan i att kräva att Apple ska skapa möjlighet till folk att göra vad fan som helst.

Varför ska man ge fan i det?

Ursprungligen av Laseranders:

Varför ska man ge fan i det?

Man KAN göra det, om man inte vill det så kan man fortsätta tjata. Men som sagt, Apple bestämmer och om man inte är nöjd med det kan man jailbreaka eller vad som helst.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-02 09:34

Verkar vara falska nyheter att Apple stoppat Opera.

Citat:

danaris writes in to inform us that John Gruber has done some digging on the reported rejection from the App Store of Opera Mini, and has written up his findings. Some choice excerpts:
"My understanding, based on information from informed sources who do not wish to be identified because they were not authorized by their employers, is that Opera has developed an iPhone version of Opera Mini — but they haven't even submitted it to Apple, let alone had it be rejected. ... If what they've done for the iPhone is [to get] a Java ME runtime running on the iPhone — it's clearly outside the bounds of the iPhone SDK Agreement. ... What Opera would need to do to have a version of Opera Mini they could submit to the App Store would be to port the entire client software to the C and Objective-C APIs officially supported on the iPhone. It could well be that even then, Apple would reject it from the App Store on anti-competitive grounds — but contrary to this week's speculation, that has not happened."

Slashdot | Opera Mini Not Rejected From IPhone (Yet)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-11-02 12:26
Ursprungligen av Sidde:

Verkar vara falska nyheter att Apple stoppat Opera.

Slashdot | Opera Mini Not Rejected From IPhone (Yet)

Ett PR-trick - som sagt. Opera borde lägga ned tiden på att utveckla, underhålla och förbättra sina egna program istället för att ta fram ett program som aldrig kan släppas.

Därmed försvarar jag inte att Apple med godtyckliga regler stoppar program i App Store.

lither:
Sista stycket i ditt resonemang är helt och hållet skillda saker.
Det är ingen som säger att de inte själva får välja vilka prylar som ska finnas i deras App-store och om du läser vad som faktiskt skrivs så ser du nog också det.
Det är själva låsningen till endast program i App-store.
Men för att jämföra med din värdelösa jämförelse så skulle det då vara som att det enda som fanns var Willy's och att det som fanns att välja på var det enda som de själva tyckte att du skulle köpa. Det är ganska stor skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 13:20
Ursprungligen av RockyMontana:

Men för att jämföra med din värdelösa jämförelse så skulle det då vara som att det enda som fanns var Willy's och att det som fanns att välja på var det enda som de själva tyckte att du skulle köpa. Det är ganska stor skillnad.

Ja, jag håller med dig. Inte som att vi sitter i Sovjet eller liknande kommunistisk stat, där det bestäms åt en vad man får eller inte köpa.

Hur som helst, jag tror att vi är lite väl hårda mot Apple. Jag tror det handlar om att Apple hellre tackar nej än att släppa in en till browser, en typ av program som massor med säkerhetshål. Folk har helt enkelt mycket mindre tåla mot med en telefon än en dator.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-11-03 14:18

Den grundläggande frågan är vem som ska bestämma vad jag ska få ha i min telefon - en enhet som jag äger?

I det här fallet har Apple kontroll över sin enhet, mjukvaran men även distributionskanalen - App Store.

Det är långt ifrån okomplicerat och för egen del vägrar jag att lita på Apple eller på något annat företag. Jag vill kunna välja själv.

I det här fallet är det uppenbart att Opera släppt uppgifterna av ett enda skäl - PR. Opera Mini har inte ens lämnat till Apple för validering.

Ååååh, dessa fantastiska liknelser som alltid dyker upp i den här typen av diskussioner!
Mitt kylskåp tar gladeligen emot produkter både från willys, ica och konsum. Jag klagar absolut inte på att appstore inte säljer sånt de inte vill sälja. Jag klagar på att apple gör allt de kan för att hindra att jag gör vad jag vill med min ipod touch.
Jag förstår inte denna inställning att företag ska få göra precis som de vill med sina kunder utan att nån ens får höja en kritisk röst.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-02 13:16
Ursprungligen av Laseranders:

Ååååh, dessa fantastiska liknelser som alltid dyker upp i den här typen av diskussioner!
Mitt kylskåp tar gladeligen emot produkter både från willys, ica och konsum. Jag klagar absolut inte på att appstore inte säljer sånt de inte vill sälja. Jag klagar på att apple gör allt de kan för att hindra att jag gör vad jag vill med min ipod touch.
Jag förstår inte denna inställning att företag ska få göra precis som de vill med sina kunder utan att nån ens får höja en kritisk röst.

Troligtvis är det för att de ska slippa lägga ner massa tid på support på saker som inte är tänkta att fungera på produkten.

Det är väl till och med värre än så, det finns inte ens något att lämna till Apple. Opera har inte ens gjort någon browser för iPhone

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-11-06 12:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl till och med värre än så, det finns inte ens något att lämna till Apple. Opera har inte ens gjort någon browser för iPhone

Jo, det har nu efterhand sagts vara ett "internt projekt".

Prestandaproblem kanske?

Jag tycker att det är intressant att det inte är någon som ens överväger att det kan ha med prestandaproblem att göra som Apple inte vill släppa in vissa typer av program i iPhonen.

Som jag ser det lider iPhone av samma barnsjukdomar som de flesta andra handdatorer/smart phones/pda:er. Det går trögt ibland. Det har blivit radikalt bättre från 2.0 till 2.2, men fortfarande tar vissa saker för lång tid. Jag har över 500 kontakter i min adressbok och det kunde ta flera sekunder i 2.0 innan iPhonen hade bestämt sig för vilken del av kontaktlistan den skulle visa. Ett klassiskt exempel på prestandaproblem.

Vi vet alla att det finns några program som vi inte kan avinstallera från iPhonen och vi vet också att några, bara några utvalda Apple-program, är tillåtna att köra i bakgrunden. iPod och SMS är exempel på det. Hur kommer det sig? Jo, de använder sig nämligen av resurser som ligger nära kärnan (jag bedriver kvalificerad spekulation här) och det är sannolikt så att dessa resurser är så känsliga att Apple inte kan tillåta vilka och hur många program som helst att vara inne och nalla på de resurserna.

Alltså, för att känslan av iPhonen ska vara så som Apple vill att den ska vara, begränsar man tillgången på resurser för de "vanliga" programmen och man begränsar vilken typ av program som är tillåtet att köra på plattformen. Resurskrävande nätbläddrare, MMS- och videoapplikationer finns/fungerar inte.

Det intressanta är att på det här området har Windows Mobile kommit längre. Min fru har en HTC som hon använder väldigt mycket och den har småprogram som jag hade uppskattat väldigt mycket att ha på min iPhone, men eftersom inga program är tillåtna att köra i bakgrunden så fungerar inte de programen som koncept (ja, man måste naturligtvis göra programmen för iPhone-plattformen).

/The Sweet Spot

men då apple köpt upp det företag som gör processorerna till Iphone, så verkar det ju finnas utveckling och en förhoppning om mer prestanda i iphone.

gissningsvist så blir det ju ändå issues då man ändå måste ta hänsyn till den iphone-modell som finns nu när det utvecklas produkter för en framtida iphone.

jag har också hört bra om htc.

däremot så tror jag inte att det är bra att apple får dissa andra utvecklare - som t ex opera. Tänk hur det skulle se ut om man på Mac Os X inte fick ha firefox, opera osv.. eller om man ve och fasa bara fick ha Explorer på PC

Jag håller med, men anser också att Apple valt en bra väg att gå. Det ser man resultatet av vid en jämförelse med t.ex. HTC med windows mobile som är outhärdlig (min personliga uppfattning) men helt öppen för utvecklarna.

Apple arbetar med att tillgängliggöra bakgrundsprocesser men vill försäkra sig om att det fungerar bra först. (det sistnämnda är min personliga tolkning).

Att säga att Windows Mobile kommit längre på det här området tycker jag är fel. Microsoft ger i och för sig utvecklarna större möjligheter, men de gör det på bekostnad av andra kvaliteter vilket resulterar ett negativt resultat.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-12 18:08

Jag trycket att de flesta Windows Mobile-mobiler är sjukt sega i jämförelse med iPhonen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-12-13 14:55

Apple har inte "dissat" Opera. Det lämnades aldrig in något program till Apple överhuvudtaget. Apple har inte heller köpt upp företaget som tillverkar processorer för iPhone. Apple har köpt ett annat företag, P.A Semi, som skulle kunna tillverka kretsar för iPhone - men som inte gör det idag.

Prestanda eller inte - låt kunden och marknaden avgöra vilka program de vill ha i sin telefon, huruvuda de fungerar bra eller dåligt. Inte Apple.

Ursprungligen av Northwiz:

Apple har inte "dissat" Opera. Det lämnades aldrig in något program till Apple överhuvudtaget. Apple har inte heller köpt upp företaget som tillverkar processorer för iPhone. Apple har köpt ett annat företag, P.A Semi, som skulle kunna tillverka kretsar för iPhone - men som inte gör det idag.

Prestanda eller inte - låt kunden och marknaden avgöra vilka program de vill ha i sin telefon, huruvuda de fungerar bra eller dåligt. Inte Apple.

Kruxet med det rätt undermåliga Opera Mini är att du surfar via Operas server (surfa via Proxy) som "gör om" sidan till ngt som passar Opera.
Prövat det på tre telefoner innan jag hade iPhonen, det ballade ur rätt friskt.
Tror att Aplle är mera rädda om "the surfing experience" än att låta sådant mög förstöra det hela.

Apple har en pryl som de försöker få folk att låta bli knö i sådan dynga att luren lägger av att fungera. För ni kan ge er fan på att om ngn amerikansk blåhårig kärring försöker ringa 911 om att gubben har en hjärtattack och det inte fungerar - på en iPhone. Då pratar vi väl miljardstämning eller nåt.
Att luren är hackad hit och dit hör inte hit i det läget. Det var en iPhone . sådana kan man tydligen inte lita på om det "brinner" ...!

Enkel matematik. Passar inte luren, köp ngt annat.
Förstår inte allt detta hat, all denna ilska över att man inte kan stoppa vilka program som helst i en lur. Sedan jag tog bort hälfen av programmen i min lur så är den stabil som fanken. Vill ni ha 1000 program som låter som en pruttkudde, porr och all världens skit så köp en Android-lur då.

Det verkar som om Apple ändrat uppfattning och nu tillåter andra webbläsare än Safari för iPhone (har inte testat själv eftersom jag inte har en iPhone...). Så Opera kanske kommer i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 15:17
Ursprungligen av M. Sundbom:

Så Opera kanske kommer i alla fall.

Antar att vi nu får se om Opera bara snackade skit eller verkligen hade en version för iPhone eller inte.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-01-21 13:06
Ursprungligen av M. Sundbom:

Det verkar som om Apple ändrat uppfattning och nu tillåter andra webbläsare än Safari för iPhone (har inte testat själv eftersom jag inte har en iPhone...). Så Opera kanske kommer i alla fall.

Det är inga fristående webläsare som har godkänts utan program som använder Safari Mobile. Bara som ett litet förtydligande.

Apples problem är numera filosofiskt och visar sig väldigt tydligt i deras inställning till rättstavning. Attityden är "jag vet vad du försöker skriva, det vet inte du". Ge mig ett enda annat rättstavningsprogram i världen där du aktivt får trycka bort "förslaget" som programmet ger om det är fel. Inte ens Apples datorer har det systemet, men iPhone har det. Sånt kallas Megalomani och yttrar sig självklart i vad som ska stoppas in i luren också.
Har precis haft en dialog med supporten på Speedster GPS, som gladeligen hade angett sekunder och tiondelar i sin logg, om bara Apple släppt dessa data. Varför de inte gör det är självklart en gåta, så länge du inte räknar med deras storhetsvansinne. Konkurrenter som HTC, Palm, Nokia etc kommer kanske att tvinga Apple på knä, eller så skiter de i att bygga fler telefoner för att de inser att de måste släppa kontrollen.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Apples problem är numera filosofiskt och visar sig väldigt tydligt i deras inställning till rättstavning. Attityden är "jag vet vad du försöker skriva, det vet inte du". Ge mig ett enda annat rättstavningsprogram i världen där du aktivt får trycka bort "förslaget" som programmet ger om det är fel.

Mja, jag hade en NOKIA en gång (tvi!) som envisades med sånt skit.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-16 06:38
Ursprungligen av Fitinghoff:

Apples problem är numera filosofiskt och visar sig väldigt tydligt i deras inställning till rättstavning. Attityden är "jag vet vad du försöker skriva, det vet inte du". Ge mig ett enda annat rättstavningsprogram i världen där du aktivt får trycka bort "förslaget" som programmet ger om det är fel. Inte ens Apples datorer har det systemet, men iPhone har det. Sånt kallas Megalomani och yttrar sig självklart i vad som ska stoppas in i luren också.
Har precis haft en dialog med supporten på Speedster GPS, som gladeligen hade angett sekunder och tiondelar i sin logg, om bara Apple släppt dessa data. Varför de inte gör det är självklart en gåta, så länge du inte räknar med deras storhetsvansinne. Konkurrenter som HTC, Palm, Nokia etc kommer kanske att tvinga Apple på knä, eller så skiter de i att bygga fler telefoner för att de inser att de måste släppa kontrollen.

Eh, har du använt T9?

Ursprungligen av zappee:

Eh, har du använt T9?

Eh, med T9 så väljer du vilket ord du ska använda, inte väljer bort.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-16 17:36
Ursprungligen av RockyMontana:

Eh, med T9 så väljer du vilket ord du ska använda, inte väljer bort.

Same shit, du måste oftast göra ett val i alla fall.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Apples problem är numera filosofiskt och visar sig väldigt tydligt i deras inställning till rättstavning. Attityden är "jag vet vad du försöker skriva, det vet inte du". Ge mig ett enda annat rättstavningsprogram i världen där du aktivt får trycka bort "förslaget" som programmet ger om det är fel. Inte ens Apples datorer har det systemet, men iPhone har det. Sånt kallas Megalomani och yttrar sig självklart i vad som ska stoppas in i luren också.

Nja, jag tycker faktiskt om att man får trycka bort förslaget. Man får bättre flöde om man slipper trycka bort hela tiden. I stort sett varje förslag är rätt för min del. Det var det dock inte i början, men senaste uppdateringen är faktiskt kanon när det gäller rättstaviningen. Du kan ju dessutom stänga an den.

Men en sak jag skulle vilja lägga till var en slags rullist som innehöll FLERA förslag. Inte bara "här". Det finns ju "har" och "hår" också

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-01-16 11:29
Ursprungligen av Fitinghoff:

Apples problem är numera filosofiskt och visar sig väldigt tydligt i deras inställning till rättstavning. Attityden är "jag vet vad du försöker skriva, det vet inte du". Ge mig ett enda annat rättstavningsprogram i världen där du aktivt får trycka bort "förslaget" som programmet ger om det är fel. Inte ens Apples datorer har det systemet, men iPhone har det. Sånt kallas Megalomani och yttrar sig självklart i vad som ska stoppas in i luren också.
Har precis haft en dialog med supporten på Speedster GPS, som gladeligen hade angett sekunder och tiondelar i sin logg, om bara Apple släppt dessa data. Varför de inte gör det är självklart en gåta, så länge du inte räknar med deras storhetsvansinne. Konkurrenter som HTC, Palm, Nokia etc kommer kanske att tvinga Apple på knä, eller så skiter de i att bygga fler telefoner för att de inser att de måste släppa kontrollen.

Vad svamlar du om? Har du verkligen använt en iPhone?

iPhones rättstavningsfunktion skulle ju vara fullständigt oanvändbar om du var tvungen att klicka med fingret på ordet varje gång för att välja att det skulle ändras. iPhone gissar rätt i minst 90% av fallen. Skrivtempot skulle fullkomligen slaktas om man var tvungen att aktivt instruera varje ord som ska ändras.

När man väl lärt sig att lita på rättstavningsfunktionen och inte tänka i gamla banor kan man skriva otroligt snabbt på iPhone. Jag har aldrig skrivit snabbare på någon telefon, och jag har testat det mesta (inkl. diverse T9-varianter samt BlackBerrys och HTC:s med fysiskt tangentbord á la 1900-talet).

Bevaka tråden