Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför går det så långsamt att skicka mail?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ni också problem med att mail skickas oerhört långsamt ( i mitt fall från Apple mail, via Swewebs mailserver spamfighter.sweweb.net, på en 100Mbit-lina från ownit (tror jag). Det pendlar mellan 0 och 25k per sekund typ... Hämta mail går alldeles utmärkt, likaså att tanka från FTP, surfa på sajter, köpa musik på iTunes m.m. Att skicka UPP på FTP-servrar går också rasande snabbt.

Är det Sweweb som har säckiga servrar eller är det något annat?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-10-29 18:33

Eller så har dom kanske begränsat resurserna för just epost...? Det går faktiskt att per-protokoll-port ställa in olika beteenden på servrar. Och nu har vi bara skrapat på ytan av vilka andra olika saker som också går att ställa in.

Men är det troligast att flaskhalsen ligger hos smtp-servern? (Sweweb)

Har du kollat på webbsidan www.sweweb.se ?

När jag gör det står det;
"DSPAM mailserver håller på att fasas ut. Vi kontaktar alla kunder efter hand men vill Ni skynda på processen, slå en signal."
Vet inte om det är det som gör att det går långsamt att skicka mail.

Jag tycker att du i första hand ska vända dig till webbhotellet och kolla om det finns några begränsningar i och skicka mail eller så. Eftersom allt annat på nätet verkar fungera utan anmärkning låter det som att felet ligger hos webbhotellet.

Har du dessutom sett till så att inställningarna är korrekta? Enligt deras inställningar för mail måste du ju konfigurera utgående mailserver enligt deras beskrivning.
http://www.sweweb.se/mail/mailmac.pdf

1
Bevaka tråden