Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få bort "animationen" från bokmärkesmenyn?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-10-28 21:43

Jag upplever att animationerna till de enskilda bokmärkena, som kommer efter ett besök på en specifik hemsida, drar ner hastigheten på mitt surfande.

Jag hade för mig att man kunde välja bort det tidigare i Saft, men efter att på nytt installerat det programmet så inser jag att det inte alls går nu.

Finns det något sätt att slippa dem?

Vilka animationer menar du ? Jag har inga animerade gif som poppar upp när jag använder ett bokmärke. Men du menar att det är på en speciell webbsida som det sker ?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-10-30 18:46

Jag syftar på de små bilder som står längst till vänster i adressfältet på Safari, som här där det står "99", som även stannar vid länknamnet i bokmärkeslistan i Safari.

Ahh du menar fav eller sidikonerna. Jag vet att man kan rensa bort dem temporärt med cocktail i alla fall, så det måste ju finnas någon mapp någonstans. Jag vet att jag sett den i äldre system i alla fall. Nu hittar jag den inte.
Har inte sett var man kan stänga av den funktionen.
Själv tycker jag det lite underhållande, åtminstone var det det mer när det började komma. Nu är man ju så van vid det, att man inte alltid noterar det om det inte är en speciellt tilldragande ikon

Ursprungligen av iggy:

Finns det något sätt att slippa dem?

Kasta filen WebpageIcons.db från Hem > Bibliotek > Safari > WebpageIcons.db

En ny databas skapas nästa gång du startar Safari.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-10-31 21:26

Tackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 22:41

faviconen brukar vara en png eller gif på 16 gånger 16 pixlar, hur kan den dra ner hastigheten?

bara undrar.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 22:44
Ursprungligen av Tangen:

faviconen brukar vara en png eller gif på 16 gånger 16 pixlar, hur kan den dra ner hastigheten?

bara undrar.

/Tangen

Ja det är ju helt fel om man inte sitter på ett 9.6-modem om ens då. Dessutom, att ha kvar dem cachade borde väl betyda att det går snabbare eftersom man inte behöver ladda ned de på nytt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 22:56

Eller finns det siter som har liksom streamade lite tyngre saker som favicon?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-11-01 11:59

Beats me.

Det händer hur som helst ibland när jag letar bland bokmärkena och alla ikoner hos alla mina bokmärken kommer upp samtidigt typ och det blir ganska många.

Hur som helst så flyter Safari på MYCKET bättre efter jag plockat bort massa funktioner via Saft, som banners/reklam, html-uppdatering, insticksfiler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 13:03

Hur gammal dator har du, om bokmärkssymbolerna gör din dator långsammare menar jag. De kommer ju tillbaka varje gång du går in på sidan också så det är ju en högs tillfällig lösning.

Kan förstå att datorn känns snabbare utan flashreklam. Men vad menar du med att du tar bort html-uppdatering och insticksfiler?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-11-02 09:04

Den är ju bara en ett år gammal iMac. Jag menade iofs inte att den gick långsamt hela tiden, men att när ikonerna dyker upp gemensamt på många länkar samtidigt så är det risk för badboll istället för att kunna gå vidare och välja vilket bokmärke jag vill gå till.

Har du Saft installerat så förstår du vad jag menar om du tittar under "Safari"-menyn där du kan välja bort diverse olika saker när du surfar som jag upplever slöat ner Safari extremt mycket.

Sen stör jag mig visserligen på att man måste in och ändra där när man behöver använda min internetbank...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 11:42
Ursprungligen av iggy:

Den är ju bara en ett år gammal iMac. Jag menade iofs inte att den gick långsamt hela tiden, men att när ikonerna dyker upp gemensamt på många länkar samtidigt så är det risk för badboll istället för att kunna gå vidare och välja vilket bokmärke jag vill gå till.

Har du Saft installerat så förstår du vad jag menar om du tittar under "Safari"-menyn där du kan välja bort diverse olika saker när du surfar som jag upplever slöat ner Safari extremt mycket.

Får du badboll av det där så är det något fel på ditt Mac OS X eller kanske pga något lite hack du installerat.
Jag vet hur Saft fungerar. Hur snabb uppkoppling har du och hur mycket minne har du i din dator?
Till saken hör att Saft är en InputManager-plugin som flera macsidor säger är en dålig sak. Ju mindre så hack och saker som manipulerar Mac OS X man har desto bättre brukar det fungera enligt mig.

Ursprungligen av gabbeman:

Men om man vill ha bort bokmärkessymbolerna så är det ju bara att gå till menyraden Safari -> Återställ safari och klicka i "Ta bort alla webbplatssymboler" så försvinner dom ju. Om man nu inte vill ha dom vill säga.

Med det sättet kommer de tillbaka nästa gång du surfar till den hemsidan.

Men om man vill ha bort bokmärkessymbolerna så är det ju bara att gå till menyraden Safari -> Återställ safari och klicka i "Ta bort alla webbplatssymboler" så försvinner dom ju. Om man nu inte vill ha dom vill säga.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-11-02 19:26

100 mb uppkoppling och 4 gig ram så det borde ju fungera felfritt men jag har, som jag nämnt i andra trådar, haft väldigt mycket badbollar periodvis och det har försvunnit i princip helt och hållet nu med Saft och det jag valt bort.

Det blev bättre ett kortare tag om jag tog bort alla kakor och tömde cachen men det känns inte som om jag ska behöva göra det 1-2 ggr per vecka för att kunna surfa öht.

Just ikonerna har inte varit det största problemet vad det gäller badbollar bör jag påpeka men det har hänt, även om det var mer förut.

Provat Firefox ?

Har du sorterat upp alla dina bookmarks ? Eller har du dem i en enda mapp och får en kilometerlång lista när du tar fram dem ?

Låter ju som om du har ngt skit med din Safari.

Själv försökt låta Safari vara så "ren" som möjligt och INTE installerat 11 000 plugins. Framför allt inte Saft.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-11-03 20:10

Jo då jag har testat Firefox men jag upplever den som långsammare än Safari, när Safari då fungerar som den ska.

Jag har helt klart för många bokmärken på en lång rad, så det påverkar definitivt.

Saft är den enda pluginen som är installerad och det fungerar betydligt bättre nu än tidigare, även om jag självfallet föredragit att kunna ha insticksfiler m m att fungera som vanligt.

Problemet med slö bokmärkesmeny eller bokmärkesverktygsfält, antagligen på grund av många faviconer, har varit känt länge. Åtminstone i tidigare versioner av Safari (se t.ex. här). Det handlar alltså inte om nätverkshastigheten utan om hur snabbt safari rotar fram ikonerna ur cachet och ritar upp dem i menyn. Ungefär som jättemånga filer på skrivbordet kan slöa ner datorn då quick look insisterar på att skapa miniatyrer av varje fil.

Alltså, lägg bokmärkena i olika mappar så bör du slippa en del badbollar.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-11-04 09:50

Problemet är ju bara att jag tycker om att ha dem på en lång rad Men jo du har säkert rätt, jag borde rensa upp lite, även om jag föredragit att kunna välja bort dem helt och hållet eftersom de inte fyller någon funktion för mig.

Ursprungligen av iggy:

Problemet är ju bara att jag tycker om att ha dem på en lång rad Men jo du har säkert rätt, jag borde rensa upp lite, även om jag föredragit att kunna välja bort dem helt och hållet eftersom de inte fyller någon funktion för mig.

Men, du borde väl kunna bena ut kanske 5st "överrubriker" eller vad man skall kalla det.

Nyheter
Gunk
Sport
media
Inredning

etc ec

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-11-04 19:44

jag förstår vad du menar och jag får helt klart börja överväga det om det börjar krångla igen med just dem.

1
Bevaka tråden