Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G3 "flimrande ljus skärm"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har fått en kollegas iBook G3 som går på system 10.4.11 till mig för att det är något trassel med skärmen.
Han sa till mig att datorn inte startade så då trodde jag det var något mjukvaruproblem som inte var svårlöst eller att jag kunde slänga in nytt system i den.
Skärmen är väldigt ljus hela tiden (även under uppstart) och går inte att justera ner, med inställningarna kan man fortfarande justera ljusstyrkan upp och ner men skärmen har fortfarande för mycket "vit-ton". Den är så ljus så det är svårt att läsa och/eller se vad som är på skärmen.
Den flimrar dessutom till några gånger under uppstart och flimrar ibland när man sitter med den.
Däremot om man kopplar in en extern skärm så ser allt normalt ut.
Det är inga systemfel eller hårddiskfel på datorn som det verkar så det verkar inte vara mjukvara och den beter sig inte så heller i för sig.

Vad tror ni?
Är det något grafikkortsproblem?
Har det hänt något med kopplingen mellan datorn och skärmen?
Låter det dyrt ?

Martin

Senast redigerat 2008-10-25 07:32
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-25 21:40

iBook G3 har ju haft problem med grafikkorten, att lödningarna pajar och chippet lossnar. Men om det flimmrar och inte blir svart kan det vara; Inverterkabel som inte mår så bra eller Inverterkort som inte mår så bra. Dom har med ljusstyrkan att göra.
Sen till saken att grafikchippet gärna lossnar... Om du lämnar in den, och är beredd på att betala för att få den lagad, så finns det en risk att chippat ramlar ur när man öppnar den, och då är det ny logik och då blir det dyrt.
Dom där datorerna blir snart obsoleta, alltså det kommer inte finnas delar att beställa längre, men i vilket fall så är det inte värt priset..

skärmen på min ibook g3 800mhz funkade ibland, ibland inte. tror det var nått glapp på min. kasserade den iaf efter jag försökt sälja den som reservdelsdator. funkar din dator som den ska när den är dockad till extern skärm? det kan avslöja lite vart felet ligger..?

lycka till.

1
Bevaka tråden