MacBook Pro från USA; hur värderas den i försäkringsärenden?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag inhandlade i maj en Macbook Pro 15" för dryga 12,5' i USA. Dåvarande värde på svenska marknaden var 18'.

Igår lyckades jag med det fundamentalt idiotiska att promenera med datorn i sleep-mode i en påse utomhus i kraftigt regn --> datorn är tillsynes död. I bästa fall så repar den sig. I värsta fall är den död för gott.

Jag har en drulleförsäkring vilken rimligtvis borde täcka en drullehandling såsom denna. Däremot kommer nu problemet att få datorn värderad.

Har ni någon erfarenhet hur detta görs? Baseras ersättningen på det amerikanska priset eller motsvarande värdet i Sverige? Spelar det någon roll att jag tullade för den eller inte?

Ett ytterligare problem är att min far lyckades virra bort inköpskvittot, men enl. försäkringsbolaget verkar det tillsynes inte spela någon större roll.

Jag är väldigt orolig över detta och hoppas på det bästa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 16:17

Eftersom den är så ny (mindre än ett halvår) kanske du kan försöka få försäkringsbolaget att gå på nyanskaffningsvärdet? Alltså vad det kostar dig att ersätta den med en likvärdig. Jag har varit med om att de har gjort det, även om det var längre sen och då gällde en cykel. Dessutom verkar det kunna spela ganska stor roll vilken handläggare du pratar med och på vilket humör denne är.

Sen är det lite taskig timing.. enligt en intervju jag läste för nåt år sen är försäkringsbolagen lite mer vaksamma i samband med att nya produkter släpps i och med att bedrägerierna ökar just då. Typ att alla "råkar" tappa sin gamla telefon i toaletten precis när nya iPhone kommer ut på marknaden.

1
Bevaka tråden