Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med filer från PC till Mac på USB-minne

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Kan börja med att säga att jag vet inte om den här tråden hamnade rätt och att min rubrik kanske inte var den bästa, men iaf.

Jag använder Mac hemma och har en bärbar pc som skoldator. Eftersom jag inte får ta hem min skoldator utan den måste lämnas i skolan så använder jag usbminne för att kunna ta hem skolarbeten mm. Först till ena mitt problem; Jag gjorde en mapp som jag döpte till Kemi och la in lite dokument i den i skolan. När jag kom hem och kollade usb var det ingen mapp utan en konstig fil av typen "Unix-körbar fil" och i den fanns ingenting och jag kan inte radera den. Mitt andra liknade problem är att jag gjorde en mapp jag döpte till Musik här hemma och la in några låtar. När jag kom till skolan var mappen helt tom och när jag kom hem igen sen hade denna mapp också blivit nån konstig unix fil :S jag förstår ingenting. Först trodde jag att det hade att göra med att jag kör nyaste word i skolan och inte här hemma. (än) Men det där med mina mp3filer har ju ingenting att göra med det?

Så varför blir det så? Och hur ska jag göra för att undvika det? Inte så kul när skolarbeten försvinner på usb för då kan jag inte göra klart dom här hemma så får sitta över i skolan imorrn och skriva klart pga detta..

Jättetacksam för svar!

http://h1.ripway.com/POWERPOINT1992/dumma%20usb.jpg

(mappen johanerikssonporr är bara skämt om ni undrar)

Lite bakgrundsinformation, kanske...

Vilka operativsystem på PCn och Macen?
Hur är USB-minnet formaterat?

PCn kör xp och macen kör jag tiger på.

Förstår tyvärr inte din andra fråga

Andra frågan gäller vilket filsystem USB-minnet har. Om den är formaterad på en Mac så har den förmodligen HFS+. Om den är formaterad på en PC så har den förmodligen NTFS eller FAT32. De flesta USB-minnen är formaterade som FAT32 när man köper dem, så om du inte har gjort någon formatering själv, så är det nog FAT32.

Och ett par frågor till...

De där "UNIX-körbara" filerna... har de kvar namnen som du satte på mapparna (Kemi och Musik), eller har namnen ändrats på något sätt?

Har du installerat alla uppdateringar på Tigern? Du kör 10.4.11?

Nej jag har inte gjort nått med usbminnet. Fick det oöppnad av pappa för några dagar sen. Namnen är kvar (du kan se det på länken jag skickade). Jag har nog installerat alla uppdateringar, iaf om du menar typ programuppdatering och autoupdate eller vad det heter och ja, jag kör 10.4.11. Men om ca en vecka eller nått kommer jag få leopard

ingen som kan hjälpa mig? :/

Jag föreslår att du formaterar om minnet i PC format, kan göras både på Macen och PCn, men formatera inte i Mac format för då kan inte PCn läsa det.

Använd Skivverktyg på Macen, formatera i PC-DOS eller vad det står, inte FAT-32.

Borde fungera utan problem. Jag gör dessa saker dagligen.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Använd Skivverktyg på Macen, formatera i PC-DOS eller vad det står, inte FAT-32.

Det som Apple kallar MS-DOS är FAT32.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag föreslår att du formaterar om minnet i PC format, kan göras både på Macen och PCn, men formatera inte i Mac format för då kan inte PCn läsa det.

Använd Skivverktyg på Macen, formatera i PC-DOS eller vad det står, inte FAT-32.

Borde fungera utan problem. Jag gör dessa saker dagligen.

Förstår inte hur jag ska formatera om den i skivverktyg.. Jag är inne i skivverktyg och hittar den och ser att formatet är MS-DOS nånting. Men jag fattar inte vart jag ska formatera om den till PC-dos, hur gör jag?

EDIT: jag gick in på Skivverktyg hjälp och gjorde som man ska i "Formatera en skiva för windows-datorer" Där skulle jag klicka på Radera och radera allt jag hade på mitt usb.. men sen?

Ursprungligen av Loviisa92:

... Jag är inne i skivverktyg och hittar den och ser att formatet är MS-DOS nånting...

Ursprungligen av jb:

Precis så, du raderar den med skivverktyg och väljer formatet MS-DOS. När du gjort det kan du läsa och skriva till USB-minnet med både PC och Mac. Du behöver inte göra något mer.

Varför ge rådet att formatera om till MS-DOS/FAT32, om hon säger att USB-minnet redan är formaterat som MS-DOS/FAT32? Helt onödigt.

Ah, jag tänker på NTFS...

Smaklöst sk*t i vilket fall...

  • Medlem
  • London
  • 2008-10-26 14:08

Precis så, du raderar den med skivverktyg och väljer formatet MS-DOS. När du gjort det kan du läsa och skriva till USB-minnet med både PC och Mac. Du behöver inte göra något mer.

jaha ok vad bra tack så jättemycket!

fast det står fortfarande på att filformatet är MS-DOS-filsystem (FAT32) på mitt usb minne när jag visar info

Apple är lite elaka mot microsoft och kallar deras FAT32 och FAT16 för "MS-DOS"

Same shit, different name.

tillbaka på ruta noll då? Eller

Kan det vara ett U3minne som ställer till det?

Lovisa? Stod det ngt på kartongen.?

Typ secure your files with encryption eller liknande?

Jag tror snarare att det blivit något fel vid kopieringen av just de där två mapparna. Bilden som bifogades visar ju att inte alla mappar och filer blivit "UNIX-körbara filer".

Kanske har där varit något korrupt i filkatalogen som nu rättats till vid omformateringen.

Kanske har det berott på något annat - kanske matat ut USB-minnet innan kopieringen var klar...?

Prova att flytta några nya filer till USB-minnet, och återkom om felet uppstår igen.

Tänkte precis sticka ner huvudet i papperskorgen när jag insåg att den var tömd :/

Jag gjorde som jb sa och provade att lägga in mappar och sånt mellan pc och mac nu och ingenting har blivit knas men som sagt verkar det som att det han sa inte skulle hjälpa

Har ingen aning om det här hjälper men när jag kollar på information på mitt usb minne genom skivverktyg står det att den är formaterbar.

EDIT: Såg nu att du skrivit precis när jag postat. Nej det var bara två mappar som blivit Unix-körbara filer och inte alla. Nej jag är mycket noga att vänta tills allt är klart och använda säkerborttagning av maskinvara så det borde det inte vara

Som jag skrev i samma inlägg så har jag lagt till nya filer från pc och dom har inte blivit konstiga i min mac nu. Så jag hoppas inte att det återkommer

EDIT: vet inte om nån kommer läsa det här men mitt usb är fortfarande knasigt! Nu börjar vissa mappar bli unix körbara igen och vissa mappar är helt tomma...

Senast redigerat 2008-11-04 15:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 19:09

probem med USB-minne

Hej! Jag har noterat ett annat problem med mina USB-stickor (ett på 4 gig & ett på 16 gig) Båda dessa stickor har helt oprovocerat blivit raderade vid ett par tillfällen. Jag växlar också mellan Mac OSx och Windows xp. Är stickorna känsliga för kontakt med magnetfält, typ mobiler och liknande eller vad är det som händer egentligen???

Tycker inte jag iaf, jag har ett 16GB där jag tog bort höljet då jag tänkte
stoppa i det i något annat kul (se annan tråd här på forumet om olika
saker man kan bygga in USB minnen i) men då det inte passade så sket
jag i att göra något och har använt minnet helt utan hölje/skydd utan
problem...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 20:34

OK, ja... dom verkar inte vara så väldigt pålitliga i alla fall enligt vad jag har erfarit. Men det är vä bara att bita ihop och jobba vidare. Man kan ju kanske leta efter minnen med lite högre kvalitet.

Ursprungligen av cwrasch:

OK, ja... dom verkar inte vara så väldigt pålitliga i alla fall enligt vad jag har erfarit. Men det är vä bara att bita ihop och jobba vidare. Man kan ju kanske leta efter minnen med lite högre kvalitet.

LaCie har ett par bra, i metall som ser ut som nycklar.

Lacie, iamakey 8GB, 325:- på InetData (t ex)

sketnöjd med dem, bra julklapp om inte annat.

1
Bevaka tråden