Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med min Western Digital My Passport 320 GB

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-10-22 23:33

Hejsan,
skulle behöva lite hjälp.
Köpte idag en Western Digital My Passport 320 GB till min MacBook som jag tänkte använda som extern hårddisk. När jag pluggade in den första gången funkade allt felfritt och den var klar att användas, dock formaterade jag den inte eftersom min kära pojkvän sa att den inte skulle gå att köra på PC annars (vilket jag vill, eftersom jag tenderar att ha filmkväll hos en kompis snart och han har PC...hur som helst). När jag fört över ca 20GB av musik, gamla skoldokument m.m. och var på gång med att föra över ett gäng filmer slutade den helt plötsligt att fungera och börja låta ganska högt. När jag pluggar in den i datorn igen låter den bara och det står "Skivinmatning, Datorn kan inte läsa av den inmatade skivan (Formatera) (Ignorera) (Mata ut)". Har provat att sätta in den i min killes MacBook, men det är samma problem där. Har inte haft möjlighet att testa den på en PC än.
Inte kan den väl ha krashat redan? och om den gjort det, kan jag kräva affären som sålde den till mig på pengar för att kunna återskapa filerna i den?

drog du bara ut kabeln utan att "mata ut" hd'n så kan det ha blivit något fel med hd'n mjukvara mässigt... formatera om den och dra över musiken igen.
Det är mitt tips iaf!
Wilhelmsson

Om den för så mycket väsen så är det nog ett fysiskt fel på hårddisken. Och visst kan det vara så illa att det händer fastän den är helt ny...
Det finns nog inget företag som säger sig ta ansvar för data på de hårddiskar de säljer. Man måste alltid se till att ha allting man är rädd om på två olika diskar, minst.
I alla fall så länge vi har hårddiskar med en massa rörliga delar.

Du kan alltid testa försöka rädda filerna med programmet Data Rescue II.
[url="http://www.prosofteng.com/products/data_rescu..."]
Det har räddat mig ett par gånger...

Hoppas det ordnar sig och lycka till!

  • Medlem
  • 2008-10-23 05:25
Ursprungligen av wilhelmsson:

drog du bara ut kabeln utan att "mata ut" hd'n så kan det ha blivit något fel med hd'n mjukvara mässigt... formatera om den och dra över musiken igen.
Det är mitt tips iaf!
Wilhelmsson

Jag minns inte riktigt, men jag drog iaf ut kabeln utan att datorn sa något iaf...
Jag hade ju lätt kunna formatera om den, om det inte var så att jag redan raderat dom grejerna jag behöver från datorn

Ursprungligen av star-affinity:

Om den för så mycket väsen så är det nog ett fysiskt fel på hårddisken. Och visst kan det vara så illa att det händer fastän den är helt ny...
Det finns nog inget företag som säger sig ta ansvar för data på de hårddiskar de säljer. Man måste alltid se till att ha allting man är rädd om på två olika diskar, minst.
I alla fall så länge vi har hårddiskar med en massa rörliga delar.

Du kan alltid testa försöka rädda filerna med programmet Data Rescue II.
[url="http://www.prosofteng.com/products/data_rescu..."]
Det har räddat mig ett par gånger...

Hoppas det ordnar sig och lycka till!

Jag har försökt scanna datorn med det programmet, men det verkar inte funka. När jag körde den snabba versionen hittade den ingenting, och när jag körde den långa står det typ "Error block 510". Går jag in på Skivvertygen hittar den hårddisken, men där står det att den är på 1TB av någon konstig anledning...Jag kan dock inte reparera eller något när jag går in där.

Ursprungligen av prr:

Jag minns inte riktigt, men jag drog iaf ut kabeln utan att datorn sa något iaf...
Jag hade ju lätt kunna formatera om den, om det inte var så att jag redan raderat dom grejerna jag behöver från datorn .

hehe okej, det var desto tråkigare....
Du kan göra en reparation och kontroll av hårddisken i systeminstälningar.. Kanske kan hjälpa!

Ursprungligen av prr:

Jag har försökt scanna datorn med det programmet, men det verkar inte funka. När jag körde den snabba versionen hittade den ingenting, och när jag körde den långa står det typ "Error block 510". Går jag in på Skivvertygen hittar den hårddisken, men där står det att den är på 1TB av någon konstig anledning...Jag kan dock inte reparera eller något när jag går in där.

Låter som det är rejält fysiskt fel på hårddisken.
Nog Inte mycket att göra då mer än att lämna in på någon dataräddningsfirma som DriveSavers eller någon svensk motsvarighet. DriveSavers – Hard Drive, Disk, and RAID Data Recovery Services
Det brukar kosta en del...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-23 12:03

prova på PC först - får den enhetsbokstav?

disken kan kanske räddas men det ser värre ut för datan. Ett företag kan avgöra om det blir dyrt eller inte mot en rimlig undersökningsavgift.

Diskwarrior skulle jag prova först. Troligen blev filindex motsv. korrupt när du bara ryckte ut den.

DiskWarrior 4

Sen kan man alltid installera Growl Growl samt HardwareGrowler så får man lite mer koll på om en hårdvara är ansluten eller ej....(Growl - Extras)

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-17 18:35

Jag har en exakt likadan hårddisk som du och har råkat ut för exakt samma problem!

Jag hade förmodligen tappat den i golvet för många gånger eller dragit ur sladden utan att mata ut enhet för många gånger (ca 90% av alla gånger).

I min macbook fick jag exakt samma felmeddelande!

Jag pluggade in den i en PC och vipskunde jagläsa allt på disken. 5% av min musik på disken gick dock inte att spela eller kopiera längre. Det stod "ett fel i I/0-enhet."

Varför inte Mac klarar detta förvånar mig men plugga in den i PC så ska du nog kunna rädda det mesta.

Angånde dina krav hos försäljaren. Lämnar man in den för analys hos ett data rescue-företag kan dem se exakt vad som har hänt med din disk, om det har med yttre åverkan eller att du dragitmatat ut den på olämpligt sätt. Detta kommer affären du lämnar disken i också göra, är det inte ditt fel kan du säkert få dina filer tillbaka, men kommer dem fram till att du är felet så får du betala arbetskostnad och räddning av filerna själv (ca 3000-4000kr)

Fråga

Löste sig problemet för dig? Jag har nämligen samma problem själv och känner mig maktlös.

Ursprungligen av prr:

Hejsan,
skulle behöva lite hjälp.
Köpte idag en Western Digital My Passport 320 GB till min MacBook som jag tänkte använda som extern hårddisk. När jag pluggade in den första gången funkade allt felfritt och den var klar att användas, dock formaterade jag den inte eftersom min kära pojkvän sa att den inte skulle gå att köra på PC annars (vilket jag vill, eftersom jag tenderar att ha filmkväll hos en kompis snart och han har PC...hur som helst). När jag fört över ca 20GB av musik, gamla skoldokument m.m. och var på gång med att föra över ett gäng filmer slutade den helt plötsligt att fungera och börja låta ganska högt. När jag pluggar in den i datorn igen låter den bara och det står "Skivinmatning, Datorn kan inte läsa av den inmatade skivan (Formatera) (Ignorera) (Mata ut)". Har provat att sätta in den i min killes MacBook, men det är samma problem där. Har inte haft möjlighet att testa den på en PC än.
Inte kan den väl ha krashat redan? och om den gjort det, kan jag kräva affären som sålde den till mig på pengar för att kunna återskapa filerna i den?

1
Bevaka tråden