Gamla Macbook Pro vs nya Macbook med tanke på bl.a. nvidia-krånglet

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag står i valet och kvalet att köpa ny bärbar mac. Jag hade egentligen tänkt köpa redan i somras, men har väntat på de nya modellerna. Jag jobbar en del med bild, och skulle ha nytta av Prons större skärmyta, samt firewire för den externa hårddisken.

Jag har två alternativ, "gamla" Macbook pro, som nu går att hitta read, eller nya Macbook. Nya Pron är helt enkelt för dyr och är därmed inte med och tävlar om upphandlingen.

Macbook Pros problem med grafikkortet har hållt mig borta från den, speciellt med tanke på att Apple vägrat erkänna problemen, och reparationen går loss på hutlösa 11000 kr. Nu har ju dock Apple erkänt problemen, och utökat garantitiden till 2 år för just det felet. Kan det då anses vara "tryggt" att köpa en gammal Pro till reapris?

Nya Macbooken verkar toppenfin, men saknar tyvärr FW och har mindre skärm. Med en extern skärm till skulle den nog dock kunna göra jobbet åt mig. I så fall skulle jag nog gå på den enklare varianten, med 2,0 GHz processor.

Ni som är insatta, hur ska jag göra?
Hur många procent av de gamla Macbook Prona är det som berörs av nvidia-felet?

Tacksam för synpunkter och hjälp.
/ T

Jag tror inte du behöver oroa dig för Nvidia problemet alls faktiskt. Även om nya MacBook ser fin ut tror jag att en MacBook Pro av förra generationen med massor av RAM är ett utmärkt arbetsverktyg som har "allt".

• Medlem
  • Kalmar
  • 2009-02-19 19:08

Alla drabbas!

Jag hade Nvidiafelet på min gamla MBP. Han på Apple som jag pratade med sa att deras interna info nu var att alla med det kortet skulle drabbas förr eller senare. Det är väl bara att vänta och se om det stämmer...

1
Bevaka tråden