Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vill man ha tabbad editor när man programmerar?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag funderade på en sak. Flikar är ju "inne", men jag fattar inte varför. I en webläsare, visst, för i webläsaren jobbar man med ett fönster i taget och vill helst bara slippa se de andra, och alla blinkande banners bör gömmas för både trivseln och prestandan. En sak är dålig med flikar även där: flikarna syns inte i fönster-menyn så det finns ingen översikt.

Men när jag programmerar sitter jag nästan alltid med flera fönster bredvid varandra, en fil är den jag skriver i, ett par andra interfacefiler och andra moduler. I en editor med flikar kan man visserligen skapa flera fönster, men det behövs flera kommandon, det blir bara bökigt!

Jag satt och kodade i Linux när det slog mig som tydligast. Där kör jag gedit, trevligaste editorn jag hittat där bortsett från att den jobbar med flikar. Och det slog mig att jag fick leta efter flikar jämt och ständigt, flikarna försvann i ett klumpigt scroll-system, och jag fick tjafsa med att få ut flikar i egna fönster för att få se vad jag ville.

Jag ser inga fördelar med flikar alls när jag kodar. Hitta rätt fönster snabbt? Fönstermenyn rymmer många fler och är mycket snabbare att komma åt, kan dessutom ha snabbtangenter (cmd-1,2,3...). Placera fönstren bredvid varandra som jag vill ha dem? Enormt mycket lättare utan flikar, med flikar blir det bara en massa extra kommandon, extra beslut.

Så vad är fördelen? Att det inte blir ostädat? Att det funkar som i webläsaren?

Jag undrar inte för att beklaga mig över en trend jag har svårt för, jag undrar för att avgöra om det är värt besväret att lägga in en "flik-option" i min utvecklingsmiljö. (Det finns fler GUI-frågor jag lurar på där men en i taget...) Det är inte svårt att göra flikar, inte det minsta, det är bara svårare att använda och ger ett grötigt GUI, men jag kanske måste lägga till det för att vara "trendig". Vore kul att se något mer nytta än det.

På macen så blir det väldigt lätt grötigt om man har många fönster och kör exposé, det är väl det enda jag kan komma på egentligen.

Jag gillar att programmera med flikar, som t ex i Coda, men visst, när man har +10 flikar med olika filer är det omständigt att hämta upp dem. Hade önskat att man lätt kunde scrolla eller t o m få fram rätt flik bara genom att skriva första bokstäverna på önskad fil (via ett accesskommando eller när man hovrar med pilen över tab-baren).

Undrar om jag inte ska föreslå detta till Panic..

Ursprungligen av irrelogical:

På macen så blir det väldigt lätt grötigt om man har många fönster och kör exposé, det är väl det enda jag kan komma på egentligen.

Exposé är förstås ett hänsyn, det kan bli många småpluttar om man trycker F9. Dock har man inte heller någon hjälp av det.

Ursprungligen av ninjamac:

Jag gillar att programmera med flikar, som t ex i Coda, men visst, när man har +10 flikar med olika filer är det omständigt att hämta upp dem. Hade önskat att man lätt kunde scrolla eller t o m få fram rätt flik bara genom att skriva första bokstäverna på önskad fil (via ett accesskommando eller när man hovrar med pilen över tab-baren).

Undrar om jag inte ska föreslå detta till Panic..

Det är definitivt en del av problemet, att förbättra det. Brist på snabbkommandon är som sagt en av de saker som gör det bökigt. Men hovra med pilen över flikarna tycker jag inte låter kul, då måste man gå och sikta med musen, och en meny hade genast blivit snabbare.

Ett alternativ som slår mig är möjligheten att köra singel-fönster men utan flikar, lägg valet i menyn i stället. Men då blir "dokumentkänslan" ännu svagare. Meny plus flikar, det blir plåttrigt.

Det känns som om det finns ett tredje alternativ. Man vill kunna växla mellan "städat" och distribuerat. Men det kanske inte behöver vara så svårt... Ett enda kommando för att på exposé-vis samla alla i ett fönster eller släppa ut dem i var sitt... fram och tillbaka efter behov och smak med en knapptryckning. Det kanske man skulle kunna trivas med. Fast jag kan höra de ovana skrika när de kommer åt det av misstag (som när en nybörjare aktiverar exposé).

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-10-22 12:12

Visst blir det rörigt med 20+ flikar. Men jag tycker det blir ännu rörigare med 20+ fönster!

Ursprungligen av memark:

Visst blir det rörigt med 20+ flikar. Men jag tycker det blir ännu rörigare med 20+ fönster!

Det håller jag inte med om. Det är mycket mindre rörigt, i alla fall när jag jämför med gedit. 20 flikar i gedit är total förvirring, en massa flikar förvinner åt höger eller vänster och man hittar ingenting. (Detta gäller förstås enbart flik-editorer som envisas med en rad och scrollar.) 20 fönster, det är bara att välja i menyn, inte speciellt jobbigt alls. Det är först när menyn blir för lång för att få plats som det pajar.

En flik-editor som gör flera rader flikar funkar ju bättre, men nackdelen är att de där raderna med flikar ligger där jämt, plus att det är lättare att välja i meny än med flik.

Om man däremot aldrig använder menyer utan försöker hålla reda på dem genom att trava dem, det går ju inte. Men det är ju därför det finns en fönstermeny.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-22 12:39

Flikar är platssparande men man måste komma ihåg var alla flikar ligger. Kanske skulle det vara en lösning att bläddar genom flikarna genom att hålla in shift och skrolla med musen? Kanske det skulle underlätta att hitta den rätta fliken snabbt.

//Rob

10+ öppnade filer tycker jag blir rörigt oavsett om man kör med flikar eller fönster. Jag vill helst bara ha de filer jag jobbar med just nu öppna, och någon form av projektnavigering så att jag snabbt kan öppna filer.

I avsaknad av smidig filhantering kan flikar vara användbara som en lista över de filer jag kommer använda detta arbetspass, men det blir rätt jobbigt när jag, precis som Ingemar, vill ha filer i olika fönster så jag kan se dem samtidigt.

Flikar kan även vara användbara för att para ihop filer som är relaterade i ett fönster, exempelvis HTML och CSS, klass deklaration och implementering, etc. Jag ser dock hellre att verktyget jag använder är medveten om vad jag håller på att redigera, och erbjuder kortkommandon för att öppna dessa filer efter behov.

Ursprungligen av Hagelin:

Flikar kan även vara användbara för att para ihop filer som är relaterade i ett fönster, exempelvis HTML och CSS, klass deklaration och implementering, etc. Jag ser dock hellre att verktyget jag använder är medveten om vad jag håller på att redigera, och erbjuder kortkommandon för att öppna dessa filer efter behov.

Jajamen, man kan associera ihop genom att ha ett litet antal flikar i ett fönster, som en slags "filgrupp". Det funkar i alla fall när man inte precis jobbar i båda fönstren samtidigt men går mellan två flera gånger av någon anledning. I webläsaren gör jag så ibland. När man programmerar C (och dess kusiner) så är det inte orimligt att ha en flik med .c och .h för samma fil.

För just det behovet kör jag i stället med en meny för att hoppa direkt till relaterade filer. Nånting skall man ha i den vägen.

XCode får mycket skäll ibland, men jag tycker det sköter detta på ett mycket bra sätt. Det går att samla ett antal filer i samma fönster och växla mellan dem med snabbkommandon. Själv kör jag med många fönster öppna (20+) och växlar mellan dem med menyn om de inte syns på mina skärmar. Då använder jag också projektnavigatorn för att öppna nya filer och det fiffiga snabbkommando som finns för att växla mellan foo.m och foo.h.

Det är naturligtvis en vanesak, men jag får (mental) kramp av att sitta i exempelvis Visual Studio, med ett antal sidopaneler (projektnavigator, output) och menyer, statuslister os.v. som krymper den tillgängliga ytan för kod. Som tur är finns det ett räddande fullskärmsläge för kod där!

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

XCode får mycket skäll ibland, men jag tycker det sköter detta på ett mycket bra sätt. Det går att samla ett antal filer i samma fönster och växla mellan dem med snabbkommandon.

Nåt ska väl Apple göra rätt, och Apple har alltid varit bra på att ha vettiga snabbkommandon. (Jämfört med Windows som har en saling blanding av ctrl-nåt, alt-nåt annat och F-nåt, när de har nåt alls.)

Citat:

Själv kör jag med många fönster öppna (20+) och växlar mellan dem med menyn om de inte syns på mina skärmar. Då använder jag också projektnavigatorn för att öppna nya filer och det fiffiga snabbkommando som finns för att växla mellan foo.m och foo.h.

Låter som om vi jobbar på liknande sätt. Nånstans över 20 filer börjar det bli lite knepigt, men kombinerar man olika navigationsgrepp så går det rätt bra.

Själv kör jag med Smultron och fillistan till vänster istället för flikar, eller TextMate och filträds/projekt-rutan. Jag tycker det blir mycket mera överskådligt än med flikar. Men som ni säger, det hade varit praktiskt med något effektivare sätt att byta dokument än upp/ner i listan. Jag får också väldigt lätt 20+ filer öppna, och kringla+nuffra räcker inte långt då heller. :/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-23 12:36

Jag kör med Textmate, ibland använder jag flikar när jag jobbar fram och tillbaka mellan en handfull filer. Annars kör jag med kortkommandot CMD+T för att söka på filnamnet. Tycker inte flikarna är i vägen de fall då jag inte använder dem.

Ursprungligen av Jogin:

Annars kör jag med kortkommandot CMD+T för att söka på filnamnet.

Tamejtusan! Precis vad jag letade efter, tack!

Ursprungligen av Jogin:

Jag kör med Textmate, ibland använder jag flikar när jag jobbar fram och tillbaka mellan en handfull filer. Annars kör jag med kortkommandot CMD+T för att söka på filnamnet. Tycker inte flikarna är i vägen de fall då jag inte använder dem.

Jag håller med. CMD+T i TextMate äger det mesta. Och inte att förglömmas: CMD+SHIFT+T för att söka efter metoder i den aktuella filen.

För er som kodar i Linux har jag hört att Scribes ska vara en riktigt trevligt editor.

/E

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-23 13:23

Jag jobbar i Visual Studio och tycker att flikarna fungerar rätt bra. Flikraden tar minimalt med plats. Har jag bara ett fåtal flikar är det lätt att se vilken jag vill åt och har jag fler än så så kan man välja dem i fönstermenyn.

Visual Studio har ju rykte om sig att vara grötigt, men man kan välja bort det mesta och få en ren arbetsmiljö.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-10-23 13:44

Nu är vi på väg in i en annan debatt här, men jag skulle välja VS framför XCode när som helst, även vad gäller fönsterstruktur eller vad man ska kalla det.

Jag kodar oftast på Linux och Solaris och har aldrig hittat någon riktigt bra grafisk editor som fungerar på dem. Jag provade Gedit, Nedit och Emacs men föll inte riktigt för någon av dem. Numera använder jag Vim, som har flikar. Så fort flikarna blir många är de i stort omöjliga att använda på ett bra sätt, men jag arbetar oftast med omkring fem filer åt gången som mest och då fungerar det helt okej. Att byta flik går snabbt. Man använder ctrl och page up/down.

Jag har oftast mellan två och tre Xterm uppe samtidigt. En för Vim och en för testkörningar och manualsidor. Jag tycker att det är praktiskt med flikar i det fallet, dels för att inte ha så många terminalfönster uppe samtidigt och dels i de fall man arbetar mot ett fjärrskal.

När jag kodar på Macen föredrar jag däremot att ha ett fönster per fil jag arbetar med. Mac OS X har en överlägsen fönsterhantering och de flesta program hanterar dem utmärkt. Däremot föredrar jag att ha filer tillsammans som hör ihop. T. ex. c-/m-filer och motsvarnade h-fil. Xcode har löst det väldigt smidigt med att man snabbt kan växla mellan dem inom samma fönster.

Ursprungligen av Marcus K:

När jag kodar på Macen föredrar jag däremot att ha ett fönster per fil jag arbetar med. Mac OS X har en överlägsen fönsterhantering och de flesta program hanterar dem utmärkt. Däremot föredrar jag att ha filer tillsammans som hör ihop. T. ex. c-/m-filer och motsvarnade h-fil. Xcode har löst det väldigt smidigt med att man snabbt kan växla mellan dem inom samma fönster.

Det där är intressant (och ett trevligt påstående för oss med Mac). Vilka aspekter av fönsterhanteringen tänker du på? Jag tycker också att det fungerar bra, men vad det är man gillar brukar variera.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2008-10-24 18:05

Det är en intressant fråga, eftersom flikar blivit så pass vanliga i alla typer av program. När jag webbläser vill jag ovillkorligt ha flikar, men när jag programmerar (vilket sker i Xcode) så har jag nog faktiskt aldrig känt behov av flikar, eftersom följande sätt att välja filer finns:

1. Fil-lista på vänstersidan. Välj den fil du vill öppna i kodvyn.

2. Bokmärkesrad. Drag'n'droppa filer du behöver komma åt ofta i bokmärkesraden, för att slippa scrolla till rätt ställe i fillistan (vilket kan ta en stund i ett projekt som detta, med över 200 kodfiler).

3. Uppdelningsbar kodvy. Visa flera kodfiler i samma kodvy, avdelade med våg- eller lodräta skiljelinjer. Detta använder jag väldigt sällan av två skäl:
a) på min 12"-skärm blir underkodvyerna pyttesmå
b) jag saknar att kunna högerklicka på en fil i fillistan och välja att den ska öppnas i en delad kodvy. Nu måste jag först dela vyn med delarknappen och sen välja ny fil.

4. ⇧⌘D för att öppna filväljaren, där jag skriver in namnet på den fil jag vill öppna (med autokomplettering).

5. .h och .m är parade, så jag byter enkelt mellan dem med ⌥⌘↑. Kanske hade det varit användbart att kunna para godtyckliga filer med varandra manuellt (förhållandet ska självklart vara många-till-många; har jag lagt till B som "associerad fil" till A, ska A likaledes läggas till för B.)

6. Möjligheten att öppna nya fönster genom att dubbelklicka på filerna. Detta verkar vara det sätt som Ingemar använder oftast; jag däremot använder det väldigt sällan, och då ganska motvilligt, av två skäl:
a) Jag bytte från Windows till Mac slutet av 2004, och jag har fortfarande inte satt Windows-menyn i bruk till den grad att jag använder den utan att tänka på det (som ⌘⇥, ⌘< etc) och därför tappar jag lätt kontroll över fönstren när de blir fler än ett till antalet (även här spelar min skärmstorlek stor roll: hade jag en större skärm eller kanske till och med två stycken hade jag njutit stenhårt av att ha två fönster öppna bredvid varandra).
b) Det är lätt att öppna ett nytt fönster, men det det är svårare att stänga ner det. Med en flikrad så klickar man bara på kryssknappen som jag förväntar mig finns någonstans på fliken; för att stänga ett fönster måste jag först leta upp rätt fönster och sedan stänga det. Detta bidrar till att många fönster jag slutat arbeta i för länge sedan förblir öppna och i vägen.

Det enda sättet jag sett flikrader användas på i kodeditorer hittills (TextMate och DevC++ till Windows), är att flikraden samexisterar med en fil-lista, och varje gång man väljer en fil som inte valts tidigare i fil-listan öppnas en flik för denna fil i flikraden. Detta tycker jag är helt värdelöst, eftersom flikraden är fylld efter ca 10 filbyten, och då är det betydligt jobbigare att välja en flik eftersom de flikar som inte får plats måste väljas genom en lista, som man får fram genom att klicka på en knapp som dyker upp i det här läget (på samma sätt som i t.ex. Safari).

Jag vet inte vad jag har kommit fram till, om jag nu kommit fram till någonting alls över huvud taget, men detta är iaf mina tankar kring åtkomstmekanismerna av filer i kodeditorer.

Ursprungligen av HannesP:

Det är en intressant fråga, eftersom flikar blivit så pass vanliga i alla typer av program. När jag webbläser vill jag ovillkorligt ha flikar,

Enligt min uppfattning är webläsarna gjorda så att antingen har du bara en vy eller så kör du flikar i ett eller ett fåtal fönster. De är inte gjorda för många fönster.

Citat:

men när jag programmerar (vilket sker i Xcode) så har jag nog faktiskt aldrig känt behov av flikar, eftersom följande sätt att välja filer finns:

1. Fil-lista på vänstersidan. Välj den fil du vill öppna i kodvyn.

Du menar fillistan i projektet?

Citat:

2. Bokmärkesrad. Drag'n'droppa filer du behöver komma åt ofta i bokmärkesraden, för att slippa scrolla till rätt ställe i fillistan (vilket kan ta en stund i ett projekt som detta, med över 200 kodfiler).

Du menar systemets? Det tycker jag inte funkar. Det är ju lite bättre i Leopard, men ändå, då får jag högvis med grejer som bara är relevanta när jag jobbar med ett visst projekt.

Citat:

3. Uppdelningsbar kodvy. Visa flera kodfiler i samma kodvy, avdelade med våg- eller lodräta skiljelinjer. Detta använder jag väldigt sällan av två skäl:
a) på min 12"-skärm blir underkodvyerna pyttesmå
b) jag saknar att kunna högerklicka på en fil i fillistan och välja att den ska öppnas i en delad kodvy. Nu måste jag först dela vyn med delarknappen och sen välja ny fil.

4. ⇧⌘D för att öppna filväljaren, där jag skriver in namnet på den fil jag vill öppna (med autokomplettering).

Den använder jag ibland, fast mest i CodeWarrior. Nästan samma sak.

Citat:

5. .h och .m är parade, så jag byter enkelt mellan dem med ⌥⌘↑. Kanske hade det varit användbart att kunna para godtyckliga filer med varandra manuellt (förhållandet ska självklart vara många-till-många; har jag lagt till B som "associerad fil" till A, ska A likaledes läggas till för B.)

6. Möjligheten att öppna nya fönster genom att dubbelklicka på filerna.

Du menar i Finder? Icke. Det är för ofta filer som associeras med fel program (ungefär varje gång). Däremot drag-och-släpp, det kan jag använda ibland. Och så har jag en popupmeny för relaterade filer, det är lite som att göra cmd-(ev shift)-D i en include.

Citat:

Detta verkar vara det sätt som Ingemar använder oftast; jag däremot använder det väldigt sällan, och då ganska motvilligt, av två skäl:
a) Jag bytte från Windows till Mac slutet av 2004, och jag har fortfarande inte satt Windows-menyn i bruk till den grad att jag använder den utan att tänka på det (som ⌘⇥, ⌘< etc) och därför tappar jag lätt kontroll över fönstren när de blir fler än ett till antalet (även här spelar min skärmstorlek stor roll: hade jag en större skärm eller kanske till och med två stycken hade jag njutit stenhårt av att ha två fönster öppna bredvid varandra).

Vanans makt. Visst påverkar det. Svår att övervinna ibland men man får försöka - när man ser en poäng.

Citat:

b) Det är lätt att öppna ett nytt fönster, men det det är svårare att stänga ner det. Med en flikrad så klickar man bara på kryssknappen som jag förväntar mig finns någonstans på fliken; för att stänga ett fönster måste jag först leta upp rätt fönster och sedan stänga det. Detta bidrar till att många fönster jag slutat arbeta i för länge sedan förblir öppna och i vägen.

Om bara fönstren kommer upp snyggt, med en lagom diagonalförskjutning, så är det inte så illa alls. Men du har en poäng.

Citat:

Det enda sättet jag sett flikrader användas på i kodeditorer hittills (TextMate och DevC++ till Windows), är att flikraden samexisterar med en fil-lista, och varje gång man väljer en fil som inte valts tidigare i fil-listan öppnas en flik för denna fil i flikraden. Detta tycker jag är helt värdelöst, eftersom flikraden är fylld efter ca 10 filbyten, och då är det betydligt jobbigare att välja en flik eftersom de flikar som inte får plats måste väljas genom en lista, som man får fram genom att klicka på en knapp som dyker upp i det här läget (på samma sätt som i t.ex. Safari).

Precis, det var det som gjorde att jag kände att det var värt en diskussion, att det helt enkelt inte fungerar, just där i alla fall.

Citat:

Jag vet inte vad jag har kommit fram till, om jag nu kommit fram till någonting alls över huvud taget, men detta är iaf mina tankar kring åtkomstmekanismerna av filer i kodeditorer.

Det var många bra tankar tycker jag.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2008-11-01 16:11
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Du menar fillistan i projektet?

Ja.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Du menar systemets? Det tycker jag inte funkar. Det är ju lite bättre i Leopard, men ändå, då får jag högvis med grejer som bara är relevanta när jag jobbar med ett visst projekt.

Nej, jag menar Xcodes. Screenshot: http://bayimg.com/image/malhiaabl.jpg

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Du menar i Finder? Icke. Det är för ofta filer som associeras med fel program (ungefär varje gång). Däremot drag-och-släpp, det kan jag använda ibland. Och så har jag en popupmeny för relaterade filer, det är lite som att göra cmd-(ev shift)-D i en include.

Nej, jag menar dubbelklicka på en fil i projektets fillista.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-31 14:57

Smaken är som baken, delad

När jag kodar i Coda, vilket jag alltid gör om jag inte råkar sitta på en console och använder nano eller joe.

Att växla mellan flikar är mycket snabbare än att navigera mellan filer, då filerna man editrerar har en förmåga att ligga i olika kataloger (moduler, css, skins, core etc etc) Att då växla mellan en css fil och en modul där jag pillar med css i båda är otroligt snabbt. Mycket jobbigare att leta reda på dom i listan.

Men det är ju som andra sagt här, har man väldigt MÅNGa filer (30+) så kan ju flikarna bli så små att man inte lätt kan navigera till dom, har inte upplevt det som ett så stort problem då jag kör 30"

Att coda kommer ihåg vilka filer man har öppet i vilka projekt är ju också trevligt, speciellt då dom inte öppnar 30 nya fönster, utan bara ett.

Tabbar gör jag med Apple+{ eller } snabbt

Jag är tillbaka till den här frågan, i första hand i tanken hur man gör en editor som är riktigt nybörjarvänlig.

Multifönster:

Användarens hantering av fil/fönster:

Nytt fönster
Stäng fönster
Välj fönster i fönstermenyn eller med Exposé.

Inga extra GUI-element behövs mer än fönstermenyn.
Användaren har full kontroll över varje fönster, lätt att placera dem bredvid varandra när det behövs.
Anses omodernt?

Flikar:

Nytt fönster
Ny flik
Stäng fönster.
Stäng flik.
Något kommando för att ta ut en fil från ett fönster till ett annat.
Kommandon för att flytta om flikarna?

Flikarna tar plats från editeringsområdet.
Ytterligare utrymme för ev kontroller för att dra runt filer.
Fler grepp för användaren att lära sig.
Layoutproblem med många flikar.
Anses modernt?

Jag har lite svårt att se någon egentlig fördel med flikarna, mer än att en massa folk vant sig vid det och inte kan lära om. Ser man till ren användarvänlighet så är det ju bara att räkna hur många saker man måste lära sig.

Däremot är det helt klart så att det blir komplicerat när man öppnar 30 filer på en gång. Tveksamt om någondera är så suveränt bra då.

Förresten, om nu flikar är så bra och modernt, varför har t.ex. Pages och Textredigeraren inte flikar? Man kan ju jobba med flera dokument i båda.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-06 16:04

Ser man till ren användarvänlighet så är det bäst som folk tycker bäst om. Folk började ju tom fly från IE för att den saknade flikar. Att det skulle vara nåt slags fluga köper jag inte. Jag har själv kört utan flikar ungefär lika länge som med (ca tio år på varje), och jag väljer flikar vilken dag som helst. Till stor del tror jag det beror på att bytet mellan flikar är så enkelt, och att det är inbyggt att man bara ser en i taget. Hålla på att minimera fönster hela tiden, eller ha ett gytter av oanvända fönster bakom det aktiva gör ingen glad.

Vad gäller att flytta en flik mellan fönster tycker jag Firefox är grymma på det. Bara dra och släpp i ett annat fönster (pss som man byter ordning på flikar inom ett fönster).

Ursprungligen av memark:

Ser man till ren användarvänlighet så är det bäst som folk tycker bäst om.

Men det i sin tur är ofta en komplex fråga. Man kan ju påstå att MS Windows är bäst för att folk "gillar det", dvs det finns många användare.

Citat:

Folk började ju tom fly från IE för att den saknade flikar. Att det skulle vara nåt slags fluga köper jag inte. Jag har själv kört utan flikar ungefär lika länge som med (ca tio år på varje), och jag väljer flikar vilken dag som helst. Till stor del tror jag det beror på att bytet mellan flikar är så enkelt, och att det är inbyggt att man bara ser en i taget. Hålla på att minimera fönster hela tiden, eller ha ett gytter av oanvända fönster bakom det aktiva gör ingen glad.

Det är mycket stor skillnad på webläsare och annat; du har väldigt lite nytta av att ha fönster bredvid varann i en webläsare men i en programmeringseditor är det snarare normalfall.

Men jag är inte alls säker på att det är någon stor skillnad på att rensa oanvända fönster mot oanvända flikar. I en webläsare, i synnerhet, så kvittar det om du har tjugo fönster eller tjugo flikar när plötsligt webläsaren äter 195% CPU (och det händer!), och du måste fara runt och hitta syndaren. Fönster eller flikar spelar ingen roll då, men har du ett antal flikar i ett antal fönster så blir det mer komplicerat.

Citat:

Vad gäller att flytta en flik mellan fönster tycker jag Firefox är grymma på det. Bara dra och släpp i ett annat fönster (pss som man byter ordning på flikar inom ett fönster).

Nu är det skillnad på långsiktig användning och nybörjare, och jag har speciellt siktet på nybörjare nu, program som har minimal inlärningströskel.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-06 17:21
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men det i sin tur är ofta en komplex fråga. Man kan ju påstå att MS Windows är bäst för att folk "gillar det", dvs det finns många användare.

Visst, men i det här fallet handlar det om en funktion som infördes samtidigt som den gamla alltid funnits kvar. Det är svårt att se det som nåt annat än en rasande succé ute hos användarna, oavsett vad man personligen tycker.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är mycket stor skillnad på webläsare och annat; du har väldigt lite nytta av att ha fönster bredvid varann i en webläsare men i en programmeringseditor är det snarare normalfall..

Absolut. Jag kan bara utgå från mig själv. Jag kodar större delen av dagen, och har ytterst sällan behov av att se mer än en kodfil i taget. Hellre då snabbkommandon för att raskt byta. Att ha fyra fönster (eller flikar!) på skärmen samtidigt gör allt för pyttigt med obefintlig överblick.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men jag är inte alls säker på att det är någon stor skillnad på att rensa oanvända fönster mot oanvända flikar. I en webläsare, i synnerhet, så kvittar det om du har tjugo fönster eller tjugo flikar när plötsligt webläsaren äter 195% CPU (och det händer!), och du måste fara runt och hitta syndaren. Fönster eller flikar spelar ingen roll då, men har du ett antal flikar i ett antal fönster så blir det mer komplicerat.

Jag har svårt att avgöra om det där är ett seriöst argument, eller bara kuriosa. Tjugo fönster eller tjugo flikar i ett fönster anser jag inte vara nån som helst skillnad i detta avseende.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nu är det skillnad på långsiktig användning och nybörjare, och jag har speciellt siktet på nybörjare nu, program som har minimal inlärningströskel.

Jag får lite känslan av att du ändå redan bestämt dig, och därför avfärdar allt som skrivs om motsatsen. Se stycket ovan om flikarnas segertåg. Tydligare bevis för att det är lätt även för nybörjare har jag svårt att hitta.

Ursprungligen av memark:

Jag får lite känslan av att du ändå redan bestämt dig, och därför avfärdar allt som skrivs om motsatsen. Se stycket ovan om flikarnas segertåg. Tydligare bevis för att det är lätt även för nybörjare har jag svårt att hitta.

Jag avfärdar inte allt som skrivs, tvärtom, jag läser det och tänker över det. Det lättaste är att bara säga att "flikar är inne, så jag gör precis som alla andra".

Men jag försöker tänka över det objektivt, och från synvinkeln vad som hjälper en riktig nybörjare. Att hitta en design där det är riktigt lätt för den som behöver det, och väga ihop det med eleganta sätt att stödja andra varianter utan att de kommer i vägen. Och den designen behöver inte nödvändigtvis vara exakt samma som alla andra.

Jag måste känna att jag vet varför flikarna skall vara där, och när, av någon anledning som är bättre än ren konformism. Eller hitta en lösning som är bättre. Dessutom blir detaljdesignen mycket bättre när man vet varför man gör på ett visst sätt och inte bara apar efter.

Faktum är att webläsarna i viss mån visar på en variant, där "ny flik" i menyn är allt man offrar. Nytt fönster/ny flik, inga flikar alls så länge man inte aktivt skapar flikar. Enda problemet är då hur man gör när man släpper filer på programikonen. Men det problemet är knepigt nog.

jag kan tycka att den "organisatoriska" fördelen med flikar när man programmerar (och generellt när jobbar med flera textfiler parallellt) kan liknas med fördelen att häfta ihop sidorna när man skriver ut en längre text.

visserligen blir det onödigt extra bläddrande när man vill jämföra tabell A med diagram B på olika sidor i utskriften, men faktumet att materialet bokstavligen "hänger ihop" är en stor fördel om man behöver hantera flera texter samtidigt. (jmf då i programmeringssammanhang exvis kopplingen mellan flera c-filer och dessas resp h-fil.)

Ursprungligen av gabriela:

jag kan tycka att den "organisatoriska" fördelen med flikar när man programmerar (och generellt när jobbar med flera textfiler parallellt) kan liknas med fördelen att häfta ihop sidorna när man skriver ut en längre text.

visserligen blir det onödigt extra bläddrande när man vill jämföra tabell A med diagram B på olika sidor i utskriften, men faktumet att materialet bokstavligen "hänger ihop" är en stor fördel om man behöver hantera flera texter samtidigt. (jmf då i programmeringssammanhang exvis kopplingen mellan flera c-filer och dessas resp h-fil.)

"Häfta ihop" är en bra jämförelse, och samtidigt ger det en vink om att man kanske egentligen skulle ha någonting smartare än flikar.

Det finns ju två sätt att se på flikarna. Antingen är de bara ett index över alla filer, alla i samma fönster, så man alltid bara ser en i taget. Det ser jag ingen mening med alls. Men som gruppering, att man har flera filer som hör ihop i samma fönster, det rimmar bättre i mina öron - bortsett från att det är just filer som hör ihop som man inte vill ha i samma fliksystem för att de då är i vägen för varann! Så man organiserar, det är bra, men tyvärr kommer de i vägen för varann... Det där väcker tankar om hur man skulle vilja ha det. Filer som hör ihop skulle visas samtidigt, som en slags lager eller arbetsytor. Hm... Jag tycker jag ser en konflikt, som är rätt intressant. Hur kan man gruppera, lika lätt, men med bättre visning? Tål att funderas på.

Bevaka tråden