Disorienterad efter byte av tangentbordslayout

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

sålde min svenska Macbook Air här i Norge (till en norrman) och sa la in OS X på norska. Nu ringde han ett par dagar senare o frågar var '@' finns på tangentbordet.

Tidigare på hans förra macbook så tryckte han på alt+2 för att få fram det (precis som vi gör i Sverige), men nu får han bara upp den där lilla "TM"-symbolen med samma kombination.

Visst, jag lyckades finna '@' åt honom, men trots att ändra internationella inställningar etc så blir det inte som förut för honom. WHY?:mad:

På min MacBook Pro hamnar @ på olika ställen berorende på vilket tangentbord jag väljer: "Svensk" eller "Svensk– Pro". Har han valt rätt?

han har testat samtliga 3 norska, det som är så märkligt.

rätta mig om jag har fel.

• Men visst är OS X internationell? Dvs inte svensk, norsk eller amerikansk DVD.

• Och tangenterna är lika många, bara visuellt olika tecken på dom?

I så fall är jag helt lost om han säger att han tidigare på sin helnorska dator tryckte alt+2

Hur det kommer sig att han använde alt+2 på sin gamla dator förstår jag inte men @ ligger i vart fall till höger om ø, d.v.s. på den platsen där vi har apostrof ('), på Apples norska tangentbordslayout.

Man kan gå in på systeminställningar --> internationellt --> Indatameny --> kryssa för Tangentbordsvisning samt Visa indatameny i menyraden så kan man dels snabbt byta tangentbordslayout och dels öppna tangentbordsvisning och se var alla tecken ligger.

jo det var på så sätt jag fann fram var det var åt honom, men problemet är att han föredragit att ha det som innan. Men men,, han får väl finna sig i läget helt enkelt. För han verkar nöjd i övrigt

Ursprungligen av rittfeldt:

jo det var på så sätt jag fann fram var det var åt honom, men problemet är att han föredragit att ha det som innan. Men men,, han får väl finna sig i läget helt enkelt. För han verkar nöjd i övrigt

Det finns program för att själv mappa om tangentbordslayouten och göra den exakt som man vill ha den. Kommer inte ihåg vad det heter bara...

1
Bevaka tråden