Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Touchpad på nya alu macbook vippar i nederkant bara?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-10-21 16:31

Hejs

Jag fick min nya Macbook igår. Riktigt najs dator, men en sak som jag funderat lite på som någon annan kanske kan svara på som testat någon annan i butik eller har en egen.

Apple skriver överallt "du kan klicka var som helst" ang. touchpaden, men på min så är det bara nedre delen som vippar när man klickar.

Lite svårt att förklara, men det beter sig ungefär som att överkant är monterad fast, och nederkant går att klicka på, och när man klickar så vippar touchpaden neråt i nederkant.

Detta gör att det inte riktigt går att klicka i överkant på touchpaden, eftersom det krävs sinnessjuk tryck för att få den att vippa till ett klick.

Vet någon om det ska vara så eller är mon touchpad lite söndrig?

(Noter att jag pratar om ett riktigt klick, inte ett knack ).

Mvh
Kenny

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2008-10-21 16:34

så är min med. det ska nog vara så..

  • Medlem
  • 2008-10-21 16:36

Ja på sätt och vis så känns det naturligt, men det där med att man kan klicka överallt är ju inte sant tycker jag.

Dock, fördelen är väl att den tillåter att man har tummen liggande på den precis som en vanlig touchpad. Just att knacka för klicka (eller klicka och dra) är riktigt sjukt tycker jag.

Tack för infon iaf, nu behöver jag inte fundera på det mer.

Kenny

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-21 16:44

Du ska kunna ställa in om du vill att den ska reagera på att du trycker ner plattan där nere som du gör nu eller om den ska reagera på beröring mer som iphone/ipod touch. Tyckte dem sa det på keynoten iaf. Har inte fått min ännu så kan inte ge ett slutgiltigt svar.

  • Medlem
  • 2008-10-21 16:47

Jaja, det går att ställa in den så man klickar genom att knacka (som iphone), men det jag menar är att det är bara ena sidan på touchpaden som rör sig nedåt om man gör ett "riktigt" klick.

Och effekten av det är att det blir svårt att klicka högre upp på plattan, eftersom hävstångsprincipen sätter käppar i hjulet för en.

kenny

  • Medlem
  • Ale
  • 2008-10-22 13:41

Det ska vara så. På min är det bekvämt att klicka ungefär en tredjedel in på touchplattan, längre in börjar det bli för trögt.

  • Medlem
  • 2008-10-22 23:57

Plattan är konstruerad så helt enkelt. Man ser det på keynoten och kanske på macbookfilmen. Den sitter fast längst upp typ och går att vippa neråt för att på något sätt likna hur det var innan...

1
Bevaka tråden