Halv defekt mikrofon på iPhone 3G inköpt i Italien

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-21 15:45

Hejsan!

Jag har en orginal upplåst iPhone 3G 16GB inköp den 24:e september i Italien, Sicilien, Trapani.

Mikrofonen verkar inte fungera och jag bor i Irland för tillfället. De har avböjt att hjälpa mig här med motiveringen att det inte är universal garanti på iPhones utan regional.

Problemet är att jag inte talar Italienska och enligt dem så måste jag ta den till Trapani, butiken där jag köpte den för att få den fixad.

Problemet är simpelt....inget fel med mikrofonen utan det är snarare ett litet glapp och man måste trycka ihop den lite hårdare för att den ska börja fungera på nytt. Har funderat på att öppna den själv men vågar inte riktigt och har dessvärre inte hittat en tutorial på nätet om hur man i så fall skulle göra.

Någon som kan ge mig lite råd och hjälpa mig?:'(

• Medlem
  • Överallt
  • 2008-10-21 17:02

Köp ett headset och använd tills du har möjlighet att lämna in och få mikrofonen reparerad.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-21 17:16
Ursprungligen av angrytino:

Hejsan!

Jag har en orginal upplåst iPhone 3G 16GB inköp den 24:e september i Italien, Sicilien, Trapani.

Mikrofonen verkar inte fungera och jag bor i Irland för tillfället. De har avböjt att hjälpa mig här med motiveringen att det inte är universal garanti på iPhones utan regional.

Problemet är att jag inte talar Italienska och enligt dem så måste jag ta den till Trapani, butiken där jag köpte den för att få den fixad.

Problemet är simpelt....inget fel med mikrofonen utan det är snarare ett litet glapp och man måste trycka ihop den lite hårdare för att den ska börja fungera på nytt. Har funderat på att öppna den själv men vågar inte riktigt och har dessvärre inte hittat en tutorial på nätet om hur man i så fall skulle göra.

Någon som kan ge mig lite råd och hjälpa mig?:'(

Laga den i någon "fulbutik" eller åk till Italien. Nackdelen med att köpa den där du inte bor.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-23 13:39

Kan tyvärr inte åka tillbaka till Italien. Undrar ifall någon vet ifall det är svårt att trycka öppna upp skalet och trycka dit mikrofonen lite hårdare?

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-23 15:51

Kan tyvärr inte åka tillbaka till Italien. Undrar ifall någon vet ifall det är svårt att trycka öppna upp skalet och trycka dit mikrofonen lite hårdare?

Öppnar du skalet så är ju garantin definitivt körd. Dessutom tror jag micen är lödd?

Var på Irland bor du?

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-15 15:39

Har kollat lite noggrannare på garanti m.m. vid köp utomlands och främst Italien (EU). Garantin kan man aldrig få men man har reklamationsrätt vilket innebär att man ska kunna skicka varan med post till Italien och de reparerar den och skickar tillbaka den, enligt EUs regler

"Reklamationsrätten är din lagstadgat rätt att få en felaktig vara åtgärdat. Är varan felaktig har du rätt att få varan reparerat eller utbytt. Du måste reklamera felet inom skälig tid till säljaren . Att varan är felaktig och att felet fanns redan vid leveransen måste du bevisa. Det finns dock en 6 månadsregel: visar sig felet inom 6 månader efter köpet, så antas att felet är ursprungligt (fanns redan vid leveransen) och säljaren måste bevisa motsatsen. Därefter ligger bevisbördan hos dig."

1
Bevaka tråden