Varför ska jag köpa en MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en bärbar dator och vill ha en MacBook. Jobbar på en tidning och har alltid haft Mac och älskar Mac. När vi fick erbjudande om personaldator för tre år sedan gick det inte att välja Mac så det blev pc, en HP. Den maskinen har jag avskytt sedan dag ett och nu vill leasingföretaget ha över 3 000 för skiten! Glöm det.

MEN, när jag knallar in på Expert går det att hitta 17 tums bärbara med enorma hårddiskar för under 10 000 kronor. En macBook Pro 15 tum kostar 18 500.
Vad är det jag betalar för? Vad är jag får för dessa 8 000 kronor?

Motiven jag använder inför mig själv är OSet och att man (än så länge) slipper virusproblemet - och det är jag nog beredd att betala halva skillnaden för. Men resten? Ni som är bra på hårdvarusidan, hjälp mig hitta motiv för jag vill ha en MacBook.

Du kommer aldrig att kunna titta på hårdvaruspec. och rationalisera ditt Mac-köp på det sättet.

Jag tror i alla fall att det kommer att ta ett tag.

Om det är prestanda du behöver och inte bryr dig om något annat kan du ju försöka uppskatta värdet på OSX och det faktum att du kan köra BootCamp med Mac. Sen får du väga det mot de pengar du sparar genom att avstå från en dator fräst från ett solitt block aluminium där allt "hör ihop", och istället välja till synes slumpmässigt utvalda plastbitar sammanfogade till en enhet som hålls ihop i huvudsak av intorkad metalliclack.

Den här frågan kommer upp då och då och jag förstår den inte riktigt.

Varför köper vissa BMW och andra Ford eller SEAT? Alla de bilarna kostar väl rätt olika, och det kan nu handla om flera 100.000 kr i vissa fall. Du kan få likvärdiga transportmaskiner med bagageutrymme och ändå kostar de så olika. De dyra bilarna har kanske starkare motorer, men hur ofta blåser vi på i över 200? "Inte så ofta" gäller nog de flesta av oss.

Tro inte för en sekund att datorer är annorlunda. Vissa människor tittar bara på prestanda, andra är väldigt intresserade av vilka signaler man skickar när man tar fram sin dator. Image, status, öga för detaljer, höga krav, noggrannhet, känsla för design...

Ett roligt exempel från verkligheten är när jag skulle hålla ett privat föredrag för regionchefen på företaget där jag jobbar. Det var ett förslag på ett projekt som var internetrelaterat och det var ny mark för honom. Han visste inte riktigt vad jag skulle komma med och var nog lite anti innan mötet. Det första som händer är att jag tar upp min MBA ur min väska och sätter på bordet, varpå han säger:

"En MacBook Air"! Jag känner mig genast lugnare (kommentaren kom från hjärtat). Jag har precis köpt en iPhone!"

Då plockade jag upp min iPhone ur fickan och så snackade vi lite om det, sen var isen bruten och oron borta.

Det finns inte rätt eller fel, men Mac har den prisbilden den har. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt bara genom att titta på datorerna, innan jag ens kollat spec.

Motsvarande märke på PC-sidan skulle kunna vara Sony. De skänker minsann inte bort sina grejor. De har också egen designavdelning som tänker igenom datorerna både en och två gånger. Jag har ingen aning om vad du hittade på Expert, men det finns många PC-notebooks är man strikt väljer komponenter för price/performance och trycker in dem i ett skal. Det är klart att de blir billigare. Men resultatet är ju en generisk billig PC-notebook.

Men som sagt, är du ute efter prestanda så köp en sån, formattera HD:n och håll tummarna!

Men Apple har haft en mycket positiv inverkan på marknaden. Titta bara på hur t ex Dell ryckt upp sig de senaste två åren. Och det kommer att bli bättre på PC-fronten, men det tar tid. Och de kommer aldrig att leda utvecklingen.

Faktum är att det verkar som om många hiitat en fungerande affärsmodell i följande: titta vad Apple släpper och försök släppa en kopia inom 12-18 månader.

Du skriver: "Jobbar på en tidning och har alltid haft Mac och älskar Mac."
Vilken Mac har du haft tidigare ? Då vet du väl redan hur den fungerar ?

Det är annars svårt att ge råd om man inte vet vad du ska använda den till och vad som är viktigt för dig när det gäller datorer. Den här frågan kommer upp ibland och ofta är det så att trådskaparen redan har bestämt sig för en Mac men vill höra någon som säger att det är OK att lägga ut lite mer pengar för en bra dator.
SÅ; det är OK att du använder de 4.000 för att få en snygg och kapabel dator ! Du kommer inte att ångra dig utan gilla den varje dag du ser den. Man ska köpa sina drömmar ! Ät hellre knäckebröd några månader. Livet är kort ! Själv har jag aldrig ångrat när jag köpt mina darlings.

Ja, det här var den mer känslomässiga sidan. Nu får någon annan beskriva hårdvaran.

Ursprungligen av KaRo:

Du skriver: "Jobbar på en tidning och har alltid haft Mac och älskar Mac."
Vilken Mac har du haft tidigare ? Då vet du väl redan hur den fungerar ?

Det är annars svårt att ge råd om man inte vet vad du ska använda den till och vad som är viktigt för dig när det gäller datorer. Den här frågan kommer upp ibland och ofta är det så att trådskaparen redan har bestämt sig för en Mac men vill höra någon som säger att det är OK att lägga ut lite mer pengar för en bra dator.
SÅ; det är OK att du använder de 4.000 för att få en snygg och kapabel dator ! Du kommer inte att ångra dig utan gilla den varje dag du ser den. Man ska köpa sina drömmar ! Ät hellre knäckebröd några månader. Livet är kort ! Själv har jag aldrig ångrat när jag köpt mina darlings.

Ja, det här var den mer känslomässiga sidan. Nu får någon annan beskriva hårdvaran.

Förlåt för detta off-topic-inlägg, men sen när blev det trend att ha ett mellanslag i slutet av en mening innan utrops- eller frågetecken? Man ser det ju överallt bland kommentarer på nätet nuförtiden!

Utrops- och frågetecken ska stå intill sista ordet i den mening det tillhör. Blir också lättare att läsa texten då. Tack för ett i övrigt välskrivet inlägg.

Jag kan jämföra direkt av med farsans nya bärbara HP med 17 tums skärm.

1. Bildskärmen. Det är stor kvalitetsskillnad. Där HPns skärm skiftar i ljushet beroende på hur man vinklar skärmen, så är Macens (jag har förra generationens 15-tummare med LED-belysning) otroligt mycket bättre. Antagligen är det LED-belysningen som gör den stora skillnaden. Den är jämn, ljusstark och håller hög kvalitet.

2. De små detaljerna. Många bäckar små ... Mag-safe-strömkabeln är en dröm. Skärm och tangentbord som kan ljusanpassa efter ljusförhållanden. Inbyggd gyro som känner av ifall datorn tappas, så att den kan skydda hårddisken. Listan kan göras lång. Saken är att den är byggd efter konstens alla regler. Kvaliteten syns utanpå, men mycker finns även under huven. Där de flesta pc-tillverkare använder billiga komponenter använder Apple högkvalitetsprodukter rakt igenom. Styrplattan med tvåfinger-scrollning är riktigt bra, även i Windows. Alla som snackar om att det är en musknapp kan slänga sig i väggen. Det är betydligt behagligare och mer ergonomiskt att låta långfingret falla ner på styrplattan och klicka som vanligt för högerklick.

3. Mac OSX givetvis, och möjlighet att boota till Windows (passa på att köpa en oem-licens vid datorköpet i så fall, då det är betydligt billigare).

4. Din skrivare, din musikutrustning m.m. fungerar förmodligen direkt du kopplar in dem. Vill du spela in lite musik, koppla in elgitarren direkt med kabel i mikrofoningången och bli förvånad över ljudkvaliteten. Det för mig till nästa punkt.

5. iLife08. Dessa program är en njutning och täcker många av de behov vi vanliga dödliga kan tänkar ha. GarageBand t.ex. är helt fantastiskt. Jag som själv spelar in musik och har extern hårdvara för detta och mer avancerad programvara, väljer ändå GarageBand. Det gör många andra artister också, t.ex. Oasis. Det är helt enkelt lätt att komma igång, roligt att använda och Mac-only.

6. Måste jobba nu tyvärr. Någon annan får fortsätta listan.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2008-10-20 11:33

Det finns ett oändligt antal trådar som handlar om varför Mac är en bättre dator även om den inte är billigast på marknaden.

För mig väger stabilitet, funktionalitet, underhållsfrihet etc, dvs möjligheten att vara produktiv, tyngre än monsterspecar.

Flyttade tråden till "Köpa Mac & Köptips".

/Mod

Jag måste bara lägga till. Fundera över Macbook istället för Pro (du får ett schysst grafikkort med de nya). Om du behöver mycket skärmyta kan du lägga några tusenlappar på en 22"+ skärm. Macbookenn får du betydligt billigare. Det du förlorar är i princip FireWire, überfett grafikkort, lite större skärm.

Och, jo. Jag kör Vista Ultimate på jobbet på min MBP och har mindre strul med Vista än någon annan pc-burks-användare jag känner till (vilka är ganska många). Amerikanska pc-tidningar har t.o.m. korat MacBook Pro till den bästa datorn att köra Windows Vista på, och det stämmer.

Tack alla för era svar. KaRo sammanfattade väl rätt bra vad jag ville höra, att det är OK att lägga några extra tusenlappar på en Mac.
Jag vill ju ha en Mac, samtidigt är pengar pengar, och man kan inte helt bortse från priset.
Troligtvis nappar jag Raumschiffs tips. MacBooken gjorde väldigt bra ifrån sig i test i MacWorld.

MacBooken fungerar alldeles utmärkt här... Köp till en extra skärm om du behöver stora arbetsytor, för det är en nackdel. Annars är skärmen alldeles underbar i upplösning, skärpa och liknande. Rent prestandamässigt så tål den en hel del innan den lägger av, dessutom så låter den inte mycket alls. Men jag vet inte riktigt vad du har för krav, mer än att du jobbar på en tidning (som förmodligen kräver stora skärmar)...

1
Bevaka tråden