InLife=LoLife, Macfixaren=Bra

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 10:37

Efter tips på 99.se valde jag att låta macfixaren.se (hemsidan är tragisk men jag tycker servicenivån är viktigare) reparera min Macbook. Jag har tidigare lämnat in min MB två gånger till InLife på Sveavägen för att de skulle fixa mitt flimrande backlight, men jag var inte särskilt imponerad av deras arbete. Första gången var flimrandet oförändrat och andra gången märkte jag att skruvarna vid CD/DVD-skåran satt dåligt. Ringde macfixaren på torsdagen och bad honom beställa hem nytt topcase. Dagen efter ringde han och sa att jag kunde komma in med datorn så skulle han reparera datorn medan jag väntade, något som skulle ta typ 20 minuter. Efter att han skruvat i den ett tag kommer han ut och frågar om någon annan skruvat i datorn, eftersom vissa skruvar är sönderdragna och andra sitter så hårt att det är risk att han skadar datorn när han ska lossa på dem. Detta är alltså InLife's "förtjänst". Pga. detta och diverse kundsamtal tar reparationen en timme. Riktigt bra jobbat ändå tycker jag – en kompis ringde nyss Macoteket för samma reparation och skulle få lämna in den i 8 dagar.

Bortsett från att ha misslyckats med första reparationen, pajat gängor och skruvar andra gången, så hade InLife också rapporterat in till Apple att de åtgärdat en trasig videoport (vi kollade igenom servicehistoriken hos Apple) – en videoport som jag aldrig använt.

Kan tillägga att InLife har "reparerat" en kompis MacBook vars backlight också strulade – utan att någon förbättring skedde.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-20 11:09

Å fy då! Bra att det blir känt, och jag är glad att jag inte behöver lämna min mac hos InLife. Det låter inte som om du klagar offentligt utan fog. Som blyg kund kan man stå sig slätt mot dryga expediter. De ska få skämmas när de gör ett dåligt jobb.

Flimrande bakgrundsbelysning på MacBook är ett jobbigt fenomen. Oftast är det invertern som orsakar det, och många gånger kan man tro att man löst problemet, sen dyker det upp igen någon månad senare. Sönderdragna skruvar däremot är riktigt dåligt.

Jag har haft 2st iMac (en G5 och en Alu) på garanti hos inLife utan några som helst problem.

Vad gäller 8 dagar så är det inte att det tar 8 dagar att laga datorn utan de har nog något fler datorer som står och väntar. Har sett hur många som står hos inLife, ganska många.

Menar inte att de är perfekta, men alla deras jobb är inte kassa!

Det är lätt att kritisera en serviceverkstad om man inte själv jobbar med det eller har insikt i hur det fungerar. Det finns ingen anledning för serviceverkstäderna att vilja lämna ut datorer som inte fungerar. Många gånger handlar det istället om att det kan vara dåliga reservdelar eller svårdiagnosticerade fel.

Ursprungligen av Capeman:

Det är lätt att kritisera en serviceverkstad om man inte själv jobbar med det eller har insikt i hur det fungerar. Det finns ingen anledning för serviceverkstäderna att vilja lämna ut datorer som inte fungerar. Många gånger handlar det istället om att det kan vara dåliga reservdelar eller svårdiagnosticerade fel.

Eller så kanske det lönar sig att slarva för en större, överbelagd serviceverkstad. Lämnar du in bilen på Bilia förväntar man nästan att de försöker fuska eller åtminstone vara otrevliga och krångla när man reklamerar ett jobb. De har ändå kunder i drivor. Kjelle Bilmeck på hörnet har ofta en helt annan attityd både till jobbet och klagomål. När man kliver in i Macfixarens verkstad bland alla reservdelar och kan snacka direkt med reparatören istället för tonåringen i kassan får jag samma känsla av förtroende.

Jag tvivlar starkt på att någon halv seriös bilverkstad eller dator-serviceställe avsiktligt servar dåligt. Jag tror att det handlar om misstag, och vilken bransch gör inte misstag?!

Om man är insatt i service så har man bättre förståelse.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 09:06

Naturligtvis kan man inte lasta en serviceverkstad för att deras reservdelar går sönder (förutsatt att de använder nya originaldelar) men att både jag och en kompis lämnar in våra datorer för samma fel och får dem tillbaka utan förbättring tycker jag är lite knepigt. Rimligtvis borde de ha någon slags felsökning efteråt för att kolla att skärmen faktiskt blivit bättre. Är det för mycket att begära så tycker jag ändå att en lägstanivå på service ska vara att man inte skadar den dator man ska reparera – men det kanske är ett gammalmodigt synsätt...

Sen är det videoporten. Jag vet inte, kanke upptäckte de något när de felsökte datorn, men på de rapporter jag fick står det inget om att den åtgärdats (där nämns bara byte av inverter); det gör det däremot i Apple's databas. Konstigt, om inte annat.

Ursprungligen av dogday:

Naturligtvis kan man inte lasta en serviceverkstad för att deras reservdelar går sönder (förutsatt att de använder nya originaldelar) men att både jag och en kompis lämnar in våra datorer för samma fel och får dem tillbaka utan förbättring tycker jag är lite knepigt. Rimligtvis borde de ha någon slags felsökning efteråt för att kolla att skärmen faktiskt blivit bättre. Är det för mycket att begära så tycker jag ändå att en lägstanivå på service ska vara att man inte skadar den dator man ska reparera – men det kanske är ett gammalmodigt synsätt...

Sen är det videoporten. Jag vet inte, kanke upptäckte de något när de felsökte datorn, men på de rapporter jag fick står det inget om att den åtgärdats (där nämns bara byte av inverter); det gör det däremot i Apple's databas. Konstigt, om inte annat.

Som sagt, hade ni båda felet med blinkande belysning så har jag full förståelse för att det kan gå snett - det är inget roligt fel. Att den är skadad var som jag sade mycket dåligt. Angåendes Apples databas över gamla ärenden så är den inte alltid helt hundra och mycket svårtydd. Framförallt finns det inte alltid servicekoder som stämmer in på det aktuella felet och då får man hugga första bästa.

Visst, alla kan begå misstag, en del kan till och med erkänna dem.

Jag har ingen större erfarenhet av InLife och har ingen anledning av att hänga ut dem. Jag bara slogs av likheten med bilverkstadsbranschen när jag läste första inlägget. Fusk, slarv och debitering av jobb som ligger utanför uppdraget är mycket vanligt enligt motormännens återkommande oanmälda kontroller. Visst har det blivit bättre men det beror nog inte på ökad skicklighet utan på att de har ögonen på sig. Även om jag tydligen inte är "insatt i service" ser jag ingen anledning till att fuskande inom datorbranschen skulle vara mindre frestande för den girige.

Inlife's serviceverkstad har inte varit någon höjdare de två gånger jag använt dem.
Ena gången så kunde de inte konstatera något fel. LAN-Master konstaterade att logikkortet behövde bytas.
Andra gången var värre, MacBooken hade flimmrande skärm och kom tillbaka från Inlife med en utbytt hårddisk istället. Det verkliga felet kvarstod och orginalhårddisken var skickad till Apple och kunde inte återfås. Tur för Inlife att det inte var livsviktiga arbeten som låg på datorn, annars hade jag blivit riktigt arg.

1
Bevaka tråden