Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Pekplattan - Touch screen nästa?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-10-18 20:18

Många inkl mig gillar nog den nya pekplattan som nya MB och MBP serien har, gjord av glas och hela ytan är klickbar.

Vad tror ni blir nästa steg? Touch screen som touch pad känns inte så långt bort och möjligen nästa feature som kommer få oss sugna på att uppgradera datorerna än en gång?

Vad ser ni för möjligheter, är detta något verkar vettigt eller slöseri? Vad skulle ni tänka er att använda denna "touch screen pad" till om det skulle bli verklighet om några år?

Jag ser fett och kladd. Jag ser en skitig skärm som måste rengöras varje gång man ska jobba med en bild t.ex. Jag tror inte på TouchScreen för datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 20:59

Jag ser en DJ-applikation som styrs av multitouch.. Musikprogram överhuvudtaget. Spel.

Jag tror det kommer en dator som funkar som Nintendo DS, alltså en multitouchskärm (där nu tangentbordet sitter på en vanlig laptop) och sedan en normal icke touchskärm. Multitouchytan skyddas av glas. All handson sköts på multitouchytan, man kan dra fönster dit, tangentbordet sitter där etc etc.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-10-18 21:06

Zimmerman, jag pratar inte på skärmen, jag pratar om touch pad området där det redan finns glas idag, om du missförstod mig

Precis som djablo nämner, som en nintendo ds...
Men innan (och om...) hela nedre delen blir en stor touch skärm lär det bli ett mellansteg, som att "pröva" att göra touchpaden till en skärm först?

jag skulle inte ha något emot att ha någon widget, eller verktygpanel här nere från t.ex photoshop eller redigering i iphoto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 21:18
Ursprungligen av Fv02:

jag skulle inte ha något emot att ha någon widget, eller verktygpanel här nere från t.ex photoshop eller redigering i iphoto.

inte jag heller skulle älska att ha hela mixerbordet i logic nere på den framtida touchskärmen att kunna dra i alla reglagen med mina fingrar, wow det skulle vara helt fantastiskt. spela på mjukvarusyntar. det finns oändliga saker som skulle bli så mkt roligare och mer hands on än i dagens läge. no more need for hardware kontrollenheter tex.

Aha...en liten extraskärm där plattan sitter idag! Med touch. Hmm...användningsmöjligheterna är ju enorma...men kan man få mjukvaruproducenterna (utanför Apple) att haka på? Tveksamt...

Jag skulle verkligen vilja lägga en del verktyg i Final Cut Studio där :-)...men blir det inte svårt att samtidigt skyffla omkring markören och ha ikoner med funktioner? Blir det inte en massa felkommandon?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-10-18 22:06

kan vara så enkelt som att man aktiverar dess reglage genom 2 eller 3 fingrar samtidigt på ytan eller liknande t.ex.

Om plattan ska användas som en "ritplatta" så måste man ju nästan ta bort tangentbordet för att det ska vara värt det. Jag tycker att nuvarande kontroller är bra, även om jag ibland kopplar min Wacom platta ibland när jag leker konstnär.

Det låter onekligen intressant, men jag ser ett stort problem med mångas visioner. Musplattan är ju just en musplatta. Den ska styra det man ser på skärmen.
Hur ska man styra det man ser på den stora skärmen om man samtidigt ska styra nåt som ligger på den lilla skärmen som samtidigt ska agera musplatta? Om jag har reglage på touch-skärmen och ska exempelvis dra ett fönster på stora skärmen, hur ska jag tala om för touchskärmen att jag ska göra nåt på stora skärmen och inte på nåt reglage på touchskärmen på ett enkelt och smidigt sätt?

  • Medlem
  • 2008-10-19 10:11

Kanske som på Wacoms Cintiq-skärmar, när du sitter och ritar med dem kan du hålla ner en knapp, och så agerar skärmen snabbt styrdon för primärskärmen.

Ursprungligen av CKOTG:

Kanske som på Wacoms Cintiq-skärmar, när du sitter och ritar med dem kan du hålla ner en knapp, och så agerar skärmen snabbt styrdon för primärskärmen.

De där cintiq-skärmarna. Vad får man punga ut för en sånn?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-10-19 12:13

Laseranders, reglagen kanske inte heller behöver ta upp hela ytan, skulle kunna vara på sidorna eller botten eller liknande och samtidigt lämna yta övertill själva styrandet av markören?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-19 12:28

cintiq kostar väl någonstans runt 12000 för den mindre och 25000 för den större.

  • Medlem
  • 2008-10-19 12:54

Jag har för mig att Prisjakt säger 10 000 för 12"aren numera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 14:12

cintiq verkar hur cool som helst, synd att den större varianten är så pass dyr. 12:tum är lite för litet tycker jag.

  • Medlem
  • 2008-10-19 14:32

För att citera Moderskeppet:

Cintiq 12wx, en ritplatta med inbyggd skärm.
Cintiq 21ux, en skärm med inbyggd ritplatta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 15:13

Jag tror inte på touchscreen i pekplattan. huvudfunktionen skulle bli försämrad då och apple brukar ju föredra enkla lösningar. I och med den nya pekplattan har ju Apple som alltid mobbats för att bara ha en musknapp lyckats med det ultimata, ingen knapp.

Tycker att det funkar utmärkt med högerklick, 2 fingrar och inget CTRL + Klick. Sedan är glasplattan otroligt skön, men framförallt ser det väldigt läckert ut med en helt tom platta.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-10-19 18:07
Ursprungligen av Fv02:

Många inkl mig gillar nog den nya pekplattan som nya MB och MBP serien har, gjord av glas och hela ytan är klickbar.

Vad tror ni blir nästa steg? Touch screen som touch pad känns inte så långt bort och möjligen nästa feature som kommer få oss sugna på att uppgradera datorerna än en gång?

Vad ser ni för möjligheter, är detta något verkar vettigt eller slöseri? Vad skulle ni tänka er att använda denna "touch screen pad" till om det skulle bli verklighet om några år?

Frågan om Touchcsreen ställs till Steve Jobs efter den senaste presentationen. Svaret blir Apple inte har några sådana planer.

Ursprungligen av Northwiz:

Frågan om Touchcsreen ställs till Steve Jobs efter den senaste presentationen. Svaret blir Apple inte har några sådana planer.

Nu har Steve Jobs sagt liknande saker, för att senare presentera något.

Touchskärm i OSX som det ser ut idag tror jag inte alls på. alldeles för plottrigt. Om touch funkar för iPhone tror jag vi inom snar framtid kommer få se en notebook som har multi-touch men mer som en iPhone än som en "vanlig" dator.

Om Apple kan skapa ett ekosystem även kring en notebook och med program för denna, i ett appstore, så har en av Steve Jobs drömmar gått i uppfyllelse.

Dessa program kan bli mycket mer anpassade och utnyttja en touch skärm fullt ut. Att applicera det i ett befintligt OS så som i windows 7 tror jag inte alls på.

Jag är inte lika säker på att en "riktig touchscreen" är så otroligt. Kanske inte en traditionell touchscreen, men kanske en 10" iPhone eller något liknande. Delar av gränssnittet är redan nu "anpassade" för att kunna användas med ett eller flera fingrar. T ex rutnätsvyn i senaste iTunes och senaste iMovie där man sveper och drar för att hantera klipp. iPhoto har liknande tänk även det, och allting andas väldigt mycket iPhone och multitouch.

Grejer som är förhållandevis omständiga med traditionell touchteknik har dom "byggt bort" ett bra tag. Man behöver inte fippla med scrollbars, man använder två fingrar. Man behöver inte byta program lika ofta, Apples program kommer åt varandras bibliotek från varandra. Dessutom är både exposé och spaces väl anpassade för att hanteras med fingrar på ett intuitivt sätt.

Jag tror att jag har fel i min slutsats, men jag är rätt så säker på att Apple har en väldigt långsiktig plan.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-10-19 22:10

Northwiz, jag ser det mer som en avancerad touchpad, inte en touchscreen.

Intressant iaktagelse av Apple insider föresten

"The more sophisticated signaling of DisplayPort, and the subsequent need for fewer wires to deliver the signal, will not only allow manufacturers to make slimmer display case designs, but also affords Apple the ability to add support for multiple internal displays on its notebooks in the future, such as an LCD panel built into the trackpad."

AppleInsider | Inside the new MacBooks: Audio and Video

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-10-20 12:36
Ursprungligen av Fv02:

Northwiz, jag ser det mer som en avancerad touchpad, inte en touchscreen.

Intressant iaktagelse av Apple insider föresten

"The more sophisticated signaling of DisplayPort, and the subsequent need for fewer wires to deliver the signal, will not only allow manufacturers to make slimmer display case designs, but also affords Apple the ability to add support for multiple internal displays on its notebooks in the future, such as an LCD panel built into the trackpad."

AppleInsider | Inside the new MacBooks: Audio and Video

Ok, jag noterade bara att Steve Jobs menade att Apple idag inte ser vitsen med en touchscreen (i det större formatet) - att det var det som svar som gavs.

Ursprungligen av Fv02:

Vad tror ni blir nästa steg? Touch screen som touch pad känns inte så långt bort och möjligen nästa feature som kommer få oss sugna på att uppgradera datorerna än en gång?

Jag tror inte att det kommer någon traditionell pekskärm från Apple, inte under överskådlig framtid. Det är en rätt oergonomisk arbetsställning att jobba mot en vanlig skärm med händerna.

Däremot tror jag absolut att Apple skulle kunna tillverka en "förvuxen" iPhone som det ryktats om sedan länge men hittills inte blivit verklighet. En sådan pryl skulle likt iPhone vara en enda stor pekskärm i så fall.

Jag skulle inte bli helt förvånad om Apple tillverkar ett tangentbord med en fet styrplatta för att ge multitouch-funktionerna till de som sitter med externt tangentbord och skärm.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle inte bli helt förvånad om Apple tillverkar ett tangentbord med en fet styrplatta för att ge multitouch-funktionerna till de som sitter med externt tangentbord och skärm.

Detta skulle ju vara ett sjukt bra tangentbord att ha till en mediacenter-mini (om det nu kommer någon ny mini). Köra råtta i soffan är inte kul

Ursprungligen av staed:

Detta skulle ju vara ett sjukt bra tangentbord att ha till en mediacenter-mini (om det nu kommer någon ny mini). Köra råtta i soffan är inte kul

Mm. Apple verkar ju på allvar satsa på rörelser men vanliga desktop-användare (eller de som likt jag ansluter externt tangentbord och skärm till min bärbara) missar ju hela den biten. Så rimligtvis borde Apple åtminstone experimentera med lösningar för de med externt tangentbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 08:47
Ursprungligen av Adrian B:

Mm. Apple verkar ju på allvar satsa på rörelser men vanliga desktop-användare (eller de som likt jag ansluter externt tangentbord och skärm till min bärbara) missar ju hela den biten. Så rimligtvis borde Apple åtminstone experimentera med lösningar för de med externt tangentbord.

Om jag tillåter mig att spekulera så tror jag att det är självklart att Apple har testat en mängd olika lösningar för att göra en "tablet" dator, men jag tror också att de anser att marknaden inte är mogen att ta emot en sådan dator ännu.

Även det finns PC varianter som fungerar ganska ok, så är det långt kvar till "Apple standard" kvalitet och användarmässigt.

Det finns givetvis en stor marknad för en mer avancerad iPhone med större skärm för professionella användare, men Apple har ännu inte adresserat deras behov.

Inom proffskategorin kanske man kan summera det så här

Apple är bra på:

Grafisk/Visuell industri
Musik
Programmering

Väldigt duktiga på konsumentmaskiner och applikationer.

Mindre bra på proffs inom affärsvärlden, även om det har blivit oändligt mycket bättre med iWork och andra saker, så tror jag att det kommer att vara mer anpassat till storbolagsmiljö när snöleoparden kommer med stöd för exchange direkt i systemet.

Då, men inte tidigare kommer Apple att attackera affärsanvändare...

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-30 14:30
Ursprungligen av staed:

Detta skulle ju vara ett sjukt bra tangentbord att ha till en mediacenter-mini (om det nu kommer någon ny mini). Köra råtta i soffan är inte kul

Du tänker på som iPhone fungerar?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-10-21 00:39

vet inte om jag blivit missförståd här, men jag pratar naturligtvis ej om touchscreen på vanliga skärmen. Sådant är brutalt icke funktionellt och jobbigt att fladdra runt med armarna.

Touch paden använder ni redan, och "arbetsställningen" ni har för den känns väll ändå rätt naturlig? Dra runt object, scrolla med 2 fingrar, rotera bilder, förminska/förstora.
Som sagt, nästa evolutionära steg för denna evice vore intressant att spåna i

Ursprungligen av Fv02:

vet inte om jag blivit missförståd här, men jag pratar naturligtvis ej om touchscreen på vanliga skärmen. Sådant är brutalt icke funktionellt och jobbigt att fladdra runt med armarna.

Jag hade uppfattat att det var det du menade. Men du menar en styrplatta som samtidigt är en skärm istället, eller hur?

Bevaka tråden