Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt med fetare grafikkort?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-18 19:06

Hej undrar om det är värt att ta Imac:en med det fetaste grafikkortet ifall man ska redigera i FCP samt pilla en hel del i photoshop? Gör grafikkortet stor skillnad för just sådana användningsområden eller märks grafikkortets prestanda mest i spel?

  • Medlem
  • 2008-10-21 20:58

Ska du hålla på med såna program så tar det mer processor än grafik, svar ja, det är mest när det gäller spel du behöver bra grafikkort

En vanlig processor är byggd för att klara många olika uppgifter, men processorn på ett grafikkort är speciellt avsedd för vissa ändamål och man kan med goda resultat utnyttja den för vissa typer av beräkningar. Nu tog du Photoshop som exempel. Photoshop har tidigare använt den vanliga processorn för alla beräkningar men i senaste versionen, version 4, används såvitt jag förstått grafikkortet om så går vilket gör att man får bättre prestanda med ett grafikkort. Sedan exakt vad skillnaden blir, om det ens blir någon skillnad, beroende på vilket kort du har i din iMac vet jag inte.

För video då?

Ska köpa ny iMac 24" - och kommer främst använda PS, Indesign och ibland premiere. Inga spel.

Är det av den en att välja det fetare grafikkortet för 1300 kr extra eller ska jag välja det enklare och vara nöjd med det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-03 18:58

Beror på hur kräsen du är.
Det funkar ju med det sämre grafikkortet, men blir bättre kvalitet på det dyrare/bättre grafikkortet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-03 19:09

Skulle inte Snow Leopard kunna utnyttja GPU'n till att assistera processorn vid precis sådana här fall? Eller var det bara något jag drömde!? :/

EDIT:

Det verkade som om jag inte var helt ute och cyklade:
OpenCL - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av www.apple.com/se/macosx/snowleopard/:

OpenCL
En annan kraftfull teknik i Snow Leopard, OpenCL (Open Compute Library), gör det möjligt för utvecklare att effektivt utnyttja de oerhörda mängder gigaflop av beräkningskraft som idag är låsta i grafikprocessorn. Eftersom grafikprocessorer idag närmar sig beräkningshastigheter på en biljon beräkningar per sekund klarar de en hel del mer än att rita upp bilder. OpenCL tar den kraften och dirigerar om den så att den kan användas i den allmänna datoranvändningen.

Huruvida det fungerar i Photoshop eller FCP återstår nog bara att se...

Om jag var du skulle jag vänta med att köpa iMac. De ryktas ju om att de ska släppa nya nu i januari...

1
Bevaka tråden