Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela på en parkeringsbot?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Typiska i-landsproblem. Jag och en kollega drog in till stan under lunchen med hans bil, han körde självklart då också, och det fanns som vanligt inga parkeringar så vi dubbelparkerade bilen i c:a 10 minuter, jag kan inte precis påstå att jag uppmuntrade honom, men jag stoppade inte han heller.

Saken är den att vi fick en parkeringsbot på 800 kr, och han tycker jag ska betala hälften. Knäppt anser jag, han körde bilen och han parkerade den, hans ansvar. Jag blir riktigt arg att han ens anser att jag ska betala halva boten!

Men alla kanske inte tycker så?

Hans bil, hans bot

Han körde, han parkerade, han tog risken med felparkeringen - då är det hans bot.

Senast redigerat 2008-10-17 13:42
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-17 13:21

Klart du inte skall behöva betala någonting på den boten. Hans bil, han körde och parkerade, hans bot.

Fråga honom: om han hade krockat på ditvägen, skulle du då behövt betala halva självrisken också?

Jag håller med dom andra, det är ju hans bil liksom.

Yes indeed.. Han ska pejja själv. Har själv fått diverse böter o inte ber jag medpassageraren om betalning!

"Jag bad dig hålla koll" var hans svar när jag hånflinade åt honom

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-17 15:13

haha hålla koll på vad? Låter som din kollega inte tänker så långt. Frågade du krockfrågan jag skrev i förra inlägget? Skulle gärna vilja höra vad han svarade på det

Jag tycker han ska betala.
Möjligen kan du betala honom en tjuga för att du fick åka med honom. Jag åker ibland med kollegor korta bilresor i jobbet eftersom jag inte har bil. Jag betalar inget men brukar ge dom en blomma el dyl i halvåret som tack.

Håller med om krockfrågan, den är bra. Skulle han betala dig hälften om du krockade med bilen, skjutsandes honom? Eller dina parkeringsböter, om du körde i din bil?

Förstår inte hur det kommer sig att så många människor i Sverige inte delar min uppfattning att man är ansvarig för sina egna handlingar och de konsekvenser de får.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 00:52
Ursprungligen av Taz_1999:

Förstår inte hur det kommer sig att så många människor i Sverige inte delar min uppfattning att man är ansvarig för sina egna handlingar och de konsekvenser de får.

Jag har en tanke om detta men då blir det politiskt och jag orkar nog inte riktigt kasta mig in i en sådan diskussion just nu.

Nämnde ni dubbelparkeringen alls? Alltså, sade föraren någonting om att parkeringen kunde vara felaktig, innebära böter eller något sådant? För om föraren varit medveten om felparkeringen borde han rimligtvis fråga om det är okej att splitta bötern ifall ni får någon och inte bara anta att du också ska betala för hans misstag.

1
Bevaka tråden