Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MBP15" och Dell 30"-skärm

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-16 21:34

Jag har beställt den nya 15tummarn, och har sen innan en dell 30"-skärm, men har nu sett att jag förmodligen behöver en "Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter"-kabel för att koppla ihop dem. Har jag fattat fel och det räcker med en enkel "Mini DisplayPort to DVI Adapter"-kabel? Om inte, skulle jag kunna använda den enkla kabeln fast bara kunna köra 1920x1440 upplösning eller vad är skillnaden mellan kablarna?

Problemet är att jag inte orkar/har tid att vänta på Dual-kabeln, för den verkar inte komma förrän om 4-6veckor och jag behöver den högre upplösningen i jobbet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-16 21:40

Det beror ju lite på vilken modell det är.
Den nyaste har ju stöd för display port, så då är det inga problem (om man hittar rätt kabel...)
De första av dells 30" vill jag minnas saknade skalningsfunktion, så då går det inte att köra med lägre upplösning.

Edit:
Vet inte om det här stämmer, men har du en 3007WFP så verkar det som den går ner till 1280x800 om du inte har dual-link...
HEXUS.net - Review :: Dell UltraSharp 3007WFP Widescreen LCD Display : Page - 2/5

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-16 21:45

Om det bara finns Dvi på 30 tummarn så är det bara att vänta på en Duallink Dvi - Mini displayport adapter.

Kanske har någon Apple Premium Reseller den redan i lager?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-16 22:08

OK, japp det är den 3007FWP jag har. 1280x800 lät inte alls lockande det

Japp får leta runt lite, fast kan det finnas andra kablar än apples egna ute redan nu? (Om de inte har den på lager)

Tack så mkt för infon!

  • Oregistrerad
  • 2008-10-17 12:13

Känns inte så lockande att betala 1000 !!! pix för en €€%#€% kabel heller. Har samma problem med min ACD 30" - bajsigt värre.

Hur blir det då om man vill koppla till sin tv?
Jag har en DVI-HDMI kabel som jag hade tänkt köra på min nya macbook pro, måste jag verkligen betala 1000 kr för en kabel? varför klarar inte den billigare kablen av samma jobb?
1000 kr för en kabel som kostar 50 kr och tillverka, hoppas verkligen att nån snart släpper en liknande pirat för halva priset minst.

Någon som vet om detta är testat på någon sida?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-17 19:16
Ursprungligen av maalkan:

Hur blir det då om man vill koppla till sin tv?
Jag har en DVI-HDMI kabel som jag hade tänkt köra på min nya macbook pro, måste jag verkligen betala 1000 kr för en kabel? varför klarar inte den billigare kablen av samma jobb?
1000 kr för en kabel som kostar 50 kr och tillverka, hoppas verkligen att nån snart släpper en liknande pirat för halva priset minst.

Någon som vet om detta är testat på någon sida?

Har du en tv som kräver dual-link? wow.
Annars är det den billigare kablen du ska ha. Osäker på om det fungerar att koppla vidare med hdmi dock.

Ursprungligen av bolle:

Har du en tv som kräver dual-link? wow.
Annars är det den billigare kablen du ska ha. Osäker på om det fungerar att koppla vidare med hdmi dock.

Jag vet inte ens vad dual link är O:-)
Okej, får hoppas att det fungerar. Det funkar perfekt att se full-hd filmer från min PC med DVI-HDMI kabeln, borde väl fungera från en Macbook pro också

  • Oregistrerad
  • 2008-10-18 17:13
Ursprungligen av maalkan:

Hur blir det då om man vill koppla till sin tv?
Jag har en DVI-HDMI kabel som jag hade tänkt köra på min nya macbook pro, måste jag verkligen betala 1000 kr för en kabel? varför klarar inte den billigare kablen av samma jobb?
1000 kr för en kabel som kostar 50 kr och tillverka, hoppas verkligen att nån snart släpper en liknande pirat för halva priset minst.

Någon som vet om detta är testat på någon sida?

Nej du behöver inte en Dual-DVI kabel om inte din TV klarar 2xHDTV - och sådana TV apparater finns inte.

Nu, till kabels försvar (som jag argumenterade emot förut) så kostar den inte 50 pix att tillverka då den innehåller massor av elektronik.

DVI och DisplayPort är två helt olika typer av signaler (DisplayPort skickar data i paket, precis som Ethernet medans DVI är bara digitala signaler). Eftersom displayport är paketbaserat kan den skicka vad som helst, och kräver bara 2-4 trådar) och därför kan den göras mindre.

Men att ta 1000 pix för den är bara Apples normala "ocker" - Precis som att dom tar 300 kr för en Mini-DVI till DVI adapter, och där dom tom har mage att göra två OLIKA dom jävlarna. Kjell&Co säljer dom för typ 150 kr, och då får du "two in one"

Ursprungligen av studiox:

Men att ta 1000 pix för den är bara Apples normala "ocker" - Precis som att dom tar 300 kr för en Mini-DVI till DVI adapter, och där dom tom har mage att göra två OLIKA dom jävlarna. Kjell&Co säljer dom för typ 150 kr, och då får du "two in one"

Säljer de två Mini-DVI till DVI?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-18 17:55

Tror han menar mini DisplayPort till DVI, och där finns det ju två, en för single och en för dual-link DVI.
Eller menar du mini och micro-DVI?

Ursprungligen av bolle:

Tror han menar mini DisplayPort till DVI, och där finns det ju två, en för single och en för dual-link DVI.
Eller menar du mini och micro-DVI?

Ah, det var kanske mini- och micro-DVI han menade...

Här är för övrigt lite intressant läsning om DisplayPort och om att den nya Cinema Display inte kan drivas av de gamla datorerna med hjälp av en adapter.

AppleInsider | Inside the new MacBooks: Audio and Video

Framgår även att det verkar som om mini-DisplayPort är Apples påfund och inte en standard.

1
Bevaka tråden