Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopiera Panter för att testa Tiger

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-16 18:51

Jag har en IB G4 med X.3.9 nu. Innan jag installerar X.4 vill jag på något enkelt och smart sätt göra en backup av OS så att jag kan nedgradera om det inte funkar som jag vill.

1. Exakt VAD behöver jag kopiera?

På min IB har jag bara cd-brännare. Jag har ingen extern hårddisk eller dvd-brännare i närheten. Mina användarfiler backar jag upp då och då liksom mina program, så det är bara OS min fråga gäller - jag vill helt enkelt inte installera från X.3.1 (eller vad det var) och sedan sitta och uppdatera från internet (om det ens går, Apple är ju så falska nu för tiden så det kanske inte ens finns kvar där ute).

2. ... eller är jag löjlig, är det kanske det smidigaste sättet?

1. Allt, i princip. Mac OS X har en ganska invecklad katalogstruktur. Det är inte lika smidigt som förr i tiden då man kunde kopiera systemmappar fram och tillbaka hur som helst. Om du inte vill installera om OS X för att gå tillbaka är en smidig lösning att klona hårddisken till en annan hårddisk och sedan klona tillbaka om du nedgraderar.

Om du inte redan gör regelbundna säkerhetskopior kan det här vara ett bra tillfälle att börja, och då är en extra hårddisk ett enkelt och prisvärt alternativ.

2. Det är hyfsat smidigt att bara installera på. Under installationen kan du välja installationsalternativ. Välj då arkivera och installera. Den installerar ett helt nytt system men behåller filerna i din hemkatalog, installerade program o.s.v.

Uppdateringar finns tillgängliga för alla versioner av Mac OS X och även äldre system. Apple tillhandahåller uppdateringar på sin sajt för så gamla versioner som System 7.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-16 20:42

Om jag var i din situation och jag absolut inte ville installera om hela mitt OS om det av någon anledning inte var bra med 10.4.

Då skulle jag nog skaffa mig en extern hårddisk, antingen låna den eller köpa den. Sedan med hjälp av Disk Utility använda Restore-funktionen för att kopiera ur hela din systempartition till en identisk installation på den externa hårddisken. Sedan om 10.4 inte är bra är det bara öppna disk utility igen från en installationsskiva och ha usb-enheten instoppad för att köra Restore-funktionen igen och kopiera tillbaka den.

Detta är som Marcus sa, att klona hårddisken.

1
Bevaka tråden