Ska jag sälja MacBook Pro och köpa MacBook?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och jag sitter här med en jävla ångest och med en tår i det vänstra ögat, en ångest som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Kom med förslag, lösningar - eller vad som helst... bara ni hjälper mig.

Undertecknad är 18 år och pluggar det sista året på gymnasiet. I typ tre, fyra år har jag börjat tjäna pengar på egen hand, och det är även dessa pengar som jag har använt för att köpa saker som intresserar mig, exempelvis mitt senaste inköp som är en Iphone. Har dels sommarjobbat, men även börjat göra andra jobb som har gett mig bra klirr i kassan. Aldrig tidigare har jag behövt låna pengar av mina föräldrar. Däremot har jag typ köpt och sålt saker - och varje gång jag har gjort detta har jag förlorat fyra, fem tusen kronor - som ett slags beroende att jag måste alltid ha det senaste - känner ni igen er?

Och nu står jag inför ett ytterligare ett dilemma. I februari köpte jag, efter att ha haft en Macbook (den svarta, maxxad) i ett och ett halvt år i min ägo, en nyuppdaterad Macbook Pro (15", också maxxad, den jag sitter på just nu) för 20000 kr med studentrabatt. Nu har jag funderat på att sälja den, och då får jag ut typ 15-16000 kr. Fyra, fem tusen kronor minus går jag på denna affär. Men alltså.. jag är så sjukt intresserad och kär i den nya Macobooken - det är detta jag har längtat efter! Macbooken PRO uttnytjar jag inte ens till max, och jag tror att en Macbook skulle passa mig mycket bättre.

Å andra sidan så minskar ju det här begagnadepriset på Macbook PRO ju längre jag har den, och det lär nog dröja tills vi får se en uppdatering på Macbook nu - det kanske är lika bra att slå till. Det är denna känslan till mina föräldrar, att jag förlorar så mycket pengar på varje sak jag säljer som jag har köpt, som stör mig något enormt. De vill ju mitt eget bästa osv - men kom ihåg då att jag började på 0 kr - det är alltså JAG som har tjänat ihop alla pengar själva. Kanske blir det gladare om jag säger att de får en skrivare och en Ipod Nano i princip gratis?

Hur skulle ni ha gjort? (HAHA, jag får det här låta som det där PS-programmet där man skickade in en film och beskrev sina problem, men detta är ju som ett problem så hjälp mig.)

Du har två alternativ:

Alternativ 1. Sälja din MacBook Pro och köpa en ny MacBook. Vi säger att du lyckas sälja den för 16 000 kronor och köper den dyrare MacBooken på 2,4 GHz för 15 000 kronor. Vi säger att du därefter väntar tre år innan du byter ut MacBooken mot något nytt. Då har du under 8 + 36 = 44 månader lagt ut 20 000 - 16 000 = 4000 för en MacBook Pro och 15 000 kronor för en MacBook. D.v.s 4 000 + 15 000 = 19 000 och haft en månadskostnad på 19 000 / 44 = 430 kronor.

Alternativ 2. Fortsätta använda din MacBook Pro. För att kunna ha samma månadskostnad som i alternativ 1 måste måste du ha den i 20 000 / 430 = 47 månader. D.v.s i tre månader längre tid än i alternativ 1. Om du istället fortsätter ha din MacBook Pro och köper en ny om tre år som i alternativ 1 har du haft en månadskostnad på 20 000 / 44 = 450 kronor.

Med andra ord. Om du köper en ny dator om tre år är det billigare att sälja din MacBook Pro och köpa en MacBook nu.

Ursprungligen av Marcus K:

Du har två alternativ:

Alternativ 1. Sälja din MacBook Pro och köpa en ny MacBook. Vi säger att du lyckas sälja den för 16 000 kronor och köper den dyrare MacBooken på 2,4 GHz för 15 000 kronor. Vi säger att du därefter väntar tre år innan du byter ut MacBooken mot något nytt. Då har du under 8 + 36 = 44 månader lagt ut 20 000 - 16 000 = 4000 för en MacBook Pro och 15 000 kronor för en MacBook. D.v.s 4 000 + 15 000 = 19 000 och haft en månadskostnad på 19 000 / 44 = 430 kronor.

Alternativ 2. Fortsätta använda din MacBook Pro. För att kunna ha samma månadskostnad som i alternativ 1 måste måste du ha den i 20 000 / 430 = 47 månader. D.v.s i tre månader längre tid än i alternativ 1. Om du istället fortsätter ha din MacBook Pro och köper en ny om tre år som i alternativ 1 har du haft en månadskostnad på 20 000 / 44 = 450 kronor.

Med andra ord. Om du köper en ny dator om tre år är det billigare att sälja din MacBook Pro och köpa en MacBook nu.

Haha, vilket matematisk geni du är - någon sådan uträkning hade jag aldrig kunnat göra. Coolt! Men om du var i samma sits så hade du väl valt alternativ ett? Menar.. det känns ju betydligt roligare att spendera dessa år med en ny Macbookistället för något annat, och om jag skall sälja den så skall jag göra det nu så jag får ut mest pengar per prestanda,. Dessutom betalar jag "bara" 13500 kr för datorn då jag har studentrabattaten och sedan får jag skrivare + Ipod Nano (den nya) för 300 kr extra - valet är väl ganska enkelt?

Vi är väl alla lite shop-aholic här på 99.se ? Läser ofta här att folk har just köpt eller tänker snart köpa en ny dator, nya iPoder eller annat Applerelaterat. Det är ju lätt att förledas att tro att man måste ha det senaste för att......ja, vaddå ? För att vara någon att räkna med och kanske tom lite avundsvärd ? Du blir inte en bättre människa av att äga en MB eller en MBP. Du duger naturligtvis som du är. Alla dessa uppdateringar gör att det känns som om man får något nytt igen. Ingen pryl får bli gammal. Vi människor ska väl helst inte bli gamla heller utan sträva efter att vara helt uppdaterade också ! Den går aldrig att vinna kampen att äga det allra senaste, blänkande, fräscha hela tiden. Den får man ge upp.

Det är klart att du "förlorar" pengar på en dator som du har använt ! Det händer ju saker med en apparat som används. Har svårt att tro att det någonsin går att hamna på plussidan om man byter dator ofta. Man kan inte både ha kakan och äta den.

Jag sitter naturligtvis här och kastar sten i en glasbur. Jag har köpt flera datorer under en kort tid och är nöjd med dom men kan känna det här suget att köpa nytt ändå. Men nu blir det inget nytt på flera år.

Lita på din "ångest". Den hjälper dig att fokusera så du gör ett bra val. Den gör att du skakas om och måste tänka igenom vilken riktning du vill ta.

Bullen alias KaRo

Tog kanske din fråga för allvarligt....:tveksam:
Du ville väl bara ha ett enkelt råd. Beror nog på att jag tänker på detta själv med alla nya modeller och uppdateringar i oändlighet. Växte upp med att man har saker, tar hand om dom och går dom sönder så lagar man dom. Bra för miljön om inte annat.

Min MacBook är två år gammal. Har jag planer på att sälja den? Nej, verkligen inte.
Har jag planer på att köpa en ny? Nej, verkligen inte.
Och ingen iPhone har jag heller, inte ens planer på en iPhone.
Kan nämna det att jag har en digital systemkamera från 2005 också... Fungerar utmärkt. Och jag har kvar en analog kamera som är över 10 år gammal. Fungerar utmärkt.
Min skivspelare är 18 år gammal, min förstärkare och högtalare är 8 år.
Jag har en begagnad bil och min TV är 18 år gammal.
Har ingen mikrovågsugn och ingen bakmaskin.

Varför? Därför att jag har sett över mina behov, vad är det jag behöver och vad är det som jag verkligen använder? Behöver jag ha det senaste och värsta? Gör det mitt jobb bättre eller mig själv bättre? Nej.
Jag arbetar som skribent, med foto och musik som hobby.
Istället för att lägga pengar på prylar så lägger jag pengar på upplevelser - resor, att upptäcka och utforska världen, se mer av livet, få ut mer av livet. Det kan inga prylar ge mig.

Dessutom så finns det en viktig aspekt - och det är mijön. Varje ny pryl vi köper tär på jordens resurser. Det är betydligt bättre för miljön att utbyta varor 2nd hand än att köpa nytt. Återanvänd och använd om igen. TIllverkningsprocessen släpper ut så mycket farliga ämnen och drar både energi och smutsar ner vattnet. På det som redan är tillverkat och köpt är skadan redan skedd, så använd det istället för att ge företagen nya incitament - morötter - för att producera mer och skada världen och vår jord.
Denna slit-och-släng mentalitet skapar sopberg som inte används.
Sverige är en stor exportör av gammal och trasig elektronik till tredje världen, där de rasas samman och där de miljöfarliga ämnena hamnar i vattnet, i jorden och i luften. Vi exporterar sopproblemet utomlands så att de fattiga länderna får sämre mijö. Grattis!

Dessa fakta talas det däremot sällan om, för det ju inte populärt bland de stora företagen eller ekonomerna. Problemet är att vi har en tillväxtbaserad ekonomi, en ekonomi som styrs av räntorna. Vi behöver släppa detta ekonomiska system och skapa ett annat som är bättre för miljön, bättre för människorna och som inte längre skapar prylångest. Det är ju hemskt att man måste ha ångest när det släpps nya produkter. Hur kul kan det vara?

Så världen behöver byggas om, för att vi ska kunna bli mer lyckliga. Inte lyckliga genom prylar, för prylar är ting, saker, och det finns inget egenvärde i det.
Var med och förändra världen så att vi alla tillsammans kan bli lyckliga.
Make peace, not war. Make real love, not virtual world.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-16 20:15

Det hjälper inte att köpa en ny MacBook. Efter ett tag släpper Apple en ännu häftigare pryl och då sitter du där igen...

En tumregel när det gäller inköp är att om du fortfarande tycker att du behöver en pryl efter 3 månader, så ska du köpa den om du har råd.

Raphaels post hoppas jag trådskaparen läser både en och två gånger. Har man vid 18 års ålder inte ångest över värre saker en vilken dyr pryl man skall köpa härnäst så skall man vara tacksam.

Jag är visserligen också väldigt intresserad av nya modeller/ny teknik o s v, men det betyder inte att man måste ha allt detta på en gång bara för det. BEHÖVER man verkligen allt? Jag vet själv att jag genom åren köpt på mig prylar som jag verkligen tyckte jag behövde då, bara för att inse att de förblev i princip oanvända.

Jag håller med Raphael, lägg pengarna på upplevelser istället. Visst blir man själv sugen när man ser de nya snygga MB/MBP, men de pengarna har jag nu istället lagt på nio veckor i Australien, Nya Zeeland och Fiji. Den resan gör att jag känner att det är helt okej att harva på med min vita MacBook ett tag till. Den fungerar ju. Och klarar allt som jag behöver kunna göra med den.

Ett ytterligare perspektiv på detta kommer från Indien.
Jag jobbade vid årets Globe Forum i våras, som hölls i Stockholm (internationellt nätverk för "sustainable business" - hållbara affärer, "sustainability" - hållbarhet utifrån ekologiskt och ekonomiskt perspektiv).
Bland en av årets "keynote"-talare fanns en intressant dam som menade att indierna gör de bästa datorerna. Varför? Jo, för att medan västlädernas företag gör produkter där konsumenter kanske använder som mest upp till 30% av kapaciteten så gör indierna datorer som är perfekt anpassade efter det som konsumenten verkligen använder och behöver, och därmed tar de mindre resurser i tillverkningen eftersom de är mycket enklare uppbyggda med sämre prestanda, färre delar och kablar och mindre metall och kretskort.
Därför var indiska datorer bäst i världen.
Och det tyckte jag var ett rätt skönt perspektiv.

Det handlar om smak och prioritet. En del behöver upplevelser och resor och lägger därför inte ner lika mycket tankemöda och pengar på datorer, för andra är det tvärtom. Inget är mer rätt än det andra. Jag satsar också på upplevelser. Upplevelser genom coola maskiner.

Däremot har jag mindre förståelse för att byta ut sin dator för att ha det senaste när den nya bara är marginellt bättre än den gamla. Då får man ju inte ens en upplevelse. Det är som att bo på en strand på Mallorca och köpa en biljett till en strand på Hawaii för alla sparpengar.

Nu är jag väldigt off topic, men det är inläggen ovanför med.. Ska man vara krass så är det ju inte särskilt miljövänligt att flyga och flänga till andra sidan världen heller, jag skulle nog gissa på att en flygresa tur och retur till andra sidan världen tär mer på miljön än en ny Macbook. Med det menar jag inte att man nödvändigtvis ska avstå från dem, men man bör kanske ta det i beaktning.

Ursprungligen av glitchpunk:

Nu är jag väldigt off topic, men det är inläggen ovanför med.. Ska man vara krass så är det ju inte särskilt miljövänligt att flyga och flänga till andra sidan världen heller, jag skulle nog gissa på att en flygresa tur och retur till andra sidan världen tär mer på miljön än en ny Macbook. Med det menar jag inte att man nödvändigtvis ska avstå från dem, men man bör kanske ta det i beaktning.

Till det kan ju sägas att trådksparen inte slänger sina gamla maskiner utan säljer de vidare till folk som kan använda de väl ett antal år till. Han är således mycket miljövänlig i sin slit och släng-mentalitet.

Ursprungligen av Laseranders:

Till det kan ju sägas att trådksparen inte slänger sina gamla maskiner utan säljer de vidare till folk som kan använda de väl ett antal år till. Han är således mycket miljövänlig i sin slit och släng-mentalitet.

Mitt inlägg var väl snarare en kommentar till Raphaels inlägg än till trådskaparens, men låt gå..

Ursprungligen av glitchpunk:

Mitt inlägg var väl snarare en kommentar till Raphaels inlägg än till trådskaparens, men låt gå..

Ja, jag förstod det. Jag höll med dig. Jag upfattade det som att Raphaels inlägg var riktat mot trådskaparen.

Ursprungligen av Laseranders:

Ja, jag förstod det. Jag höll med dig. Jag upfattade det som att Raphaels inlägg var riktat mot trådskaparen.

Ah, nu när jag läser om ditt inlägg är det solklart, jag var lite trött där. Men du har en bra poäng, absolut!

• Medlem
  • Motala
  • 2008-10-17 10:03

Jag sitter också i samma dilemma..
Jag köpte för knappt ett år sedan mellanmodellen av Macbook.. En Core 2 duo på 2,2Ghz. Köpte till 4 GB minne och en större hårddisk på 250 GB. Köpt väska och adapter så man kan koppla in en extra skärm o.s.v.
Det har gått åt rätt mycket pengar på datorn med andra ord.. Närmare 14000:-.
Jag har varit helnöjd med datorn sånär som att jag faktiskt vill ha ett lite bättre grafikkort och ett stabilare chassi eftersom jag bär runt datorn en hel del. Likaså skulle jag vilja ha en bättre skärm eftersom jag pysslar en hel del i photoshop med bilder av olika slag (foton och bilder till hemsidor o.s.v.). Jag är nu på väg att sälja min Macbook för många tusen under vad jag lagt ut för den, men det är ju rätt självklart att det kostar att äga en också. Men den här nya macbooken verkar ha allt jag faktiskt vill ha och verkar byggas på samma sätt som macbook pro. Stabilt chassi, (bra?) led-skärm, vettigt grafikkort o.s.v. Men visst, jag förlorar pengar på det, men datorer är en mina största hobbys så att säga så jag anser att det är värt att lägga ut lite pengar på den hobbyn.

Jag har struntat i alla nya småuppdateringar på macbook, lite snabbare processor o.s.v.. riktigt löjligt om man skulle byta dator för en sån småsak, men nu har faktiskt en hel del hänt.. helt ny design, bättre grafikkort och annan skärm, så det blir rätt stora skillnader, till min fördel.. så då anser jag att man kan hosta upp lite stålar och köpa det om man är intresserad

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-17 11:02

Jag har en liknande fundering. Tyvärr hjälper det inte trådskaparen nämnvärt, men frågan passar dock in på trådens topic.

Jag har en äldre Macbook Pro 15" CD 2,0, 1,5 GB ram och 80 GB hårddisk.

Jag vet inte så noga vad jag skulle få för den om jag säljer den, men jag tror att det skulle gå ganska jämt ut med en ny Macbook (?) Kanske får lägga ett par lappar imellan om jag skall ha den vassare varianten.

Hur står sig min MBP jämte en ny MB? Specen ser ju över lag bättre ut på MB:en. Dock vet jag inte så mycket om grafikkortet - är det bättre eller sämre än det som sitter i min MBP?

Jag sysslar med grafisk formgivning och foto - så jag eftersöker en dator som klarar det på bästa sätt.
Skärmen är förvisso mindre på MB:en, men jag kommer ändå sitta vid en extern skärm när jag jobbar med grafik och foto.

hm, jag tackar så hjärtligt för alla svar och den diskussion som framkom i den här tråden - coolt! Men alltså.. det här med resande osv - alla arton åringar (bland annat mina vänner) har ju inte det lika bra ställt som jag har, och att bara dra ut på en resa sådär är ju inget man gör i den här åldern när man går sista året på gymnasiet och snart tar den efterlängtade studenten - det är alltså NU (tidpunkten NU) vi pratar om, och inte sen - det hinner ju ändå väldigt mycket på ett halvår, både i IT-världen och det personliga livet. Upplevelser såsom att resa osv kommer jag göra senare i livet, det känner jag på mig - men just nu - för stunden, så vore ju inte en ny Macbook helt fel att inhandla. Inte för att den är MARKANT bättre eller så rent prestandamässigt, utan att den har fått ett nytt utseende som säkerligen kommer följa med i ett antal år framöver (precis som den svarta och vita har gjort). Det känns liksom att det är lika bra och hänga på tåget innan det sticker iväg - nu har jag dessutom en känsla som jag aldrig tidigare har haft, som säger att detta kommer bli min dator i två, tre år framöver.

Vet inte egentligen vad jag ville säga med mitt inlägg nu, förutom att det är grymt svårt att fatta ett beslut som gör att jag blir nöjd - men ge mig en natt till så har jag säkert kommit fram till en lösning som gynnar mig som människa.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-16 22:50

"Jag är hellre lycklig nu än om tio år," säger Elin i Fucking Åmål.

När jag plågas svårt av Vill Ha-känslan klagar jag en stund, och sedan försöker jag ägna mig åt några av de andra hundra saker som intresserar mig. Det går att styra om sin längtan. Åtminstone att distrahera sig. Det är svårt när man är arton, för då lever man totalt på sin längtan, och det där att bli mer förnuftig och inte bli överpeppad är en av de tråkiga men praktiska vuxenpoäng som världen försöker tvinga på en.

Jag tänker ofta att allt jag använder en dator till ska bli mycket roligare när jag sparat ihop till en större skärm. Men den där horisonten som jag spanar mot flyttar sig ju hela tiden. Och dessutom, när jag hela tiden saknar en massa saker, låter jag mig formas av utomstående krafter. Då blir jag bara en produkt av en produkt. I stället för att själv forma världen med hjälp av det jag redan har: min fantasi, min kreativitet och envishet.

Jag vill fan ha en av de nya Bookarna, men jag har inte råd och det är tur, för livet skulle inte bli lättare. Bara en liten aning roligare. Jag vill öva på att ha roligt trots allt jag saknar.

• Medlem
  • 2008-10-16 22:56

Köp nytt i dag. I morgon kan det vara för sent.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-16 22:59

Jag måste lägga till att jag tycker det är schysst att du själv går i dessa tankar om vad som är rätt o fel och inte bara spenderar pengar. Så länge du tänker innan du handlar så tror jag inte mycket kan bli fel.

Men den dagen då shoppandet går före så har man problem...

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-16 23:23

Planera långsiktigt, det kommer alltid nya, bättre, snabbare och fräckare modeller hela tiden. Tänk igenom istället om du verkligen vill ha den datorn du köper oavsett vad som finns runt horisonten när du köper den. Och planera också inköpet i tid, alltså köp inte ny dator när det snart är dags för uppdateringar, för då hamnar du där du står nu. Något nytt kommer snart och du vill, vill, vill, och vill ha det nya. Som sagt, planera dina inköp bättre, så påverkar inte alla nya fräcka grejer dig så mycket. Var inte ett löv för konsumtionen, tänk och planera istället, långsiktigt.
Jag köpte en MBP för 1 1/2 år sedan, och jag gillar den precis lika mycket nu som jag gjorde när den var ny, även om det nyss kom ut nya modeller. Förmodligen så kommer jag göra det i si så där 2-2 1/2 år till skulle jag misstänka, sen kanske jag börjar fundera på att uppgradera den, men det är inte beroende på all nya uppdateringar som har kommit under tiden, utan beroende på att datorn då kanske börjar upplevas slö.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2008-10-17 00:35

Prylfixerad kallas det där, och det är något du måste vänja dig av vid. Det funkar nu när du inte har några större fasta kostnader, men akta dig när du flyttat hemifrån och ska betala räkningar och hej å hå.... För annars hamnar du i programmet Lyxfällan på TV3 och får stå där framför tavlan och skämmas, haha

Ursprungligen av PeeMaN:

Prylfixerad kallas det där, och det är något du måste vänja dig av vid. Det funkar nu när du inte har några större fasta kostnader, men akta dig när du flyttat hemifrån och ska betala räkningar och hej å hå.... För annars hamnar du i programmet Lyxfällan på TV3 och får stå där framför tavlan och skämmas, haha

Du har en tyngre poäng än vad du kanske är medveten om, för så sent som den 29/10 förseglades mitt öde för ytterliggare 2 år när mitt bolån förlängdes/skrevs om. Vad som inte var så muntert var att finanskrisen slog världen 2 veckor innan och att Handelsbanken som jag är kund hos var en av bankerna i Sverige som tog värst stryk. Så hej hej, extra höga bolånskostnader! Min bostadsrätt á 2 ROK (65m2) kostar nu totalt nästan 8000:-/månaden. För två år sedan kostade den kring 6000:-. Så gissa om jag är tacksam för att jag inte köpt på mig en massa grejer med avbetalningar och dylikt för redan nu är det jobbigt att ta sig runt.

Min MacBook är ett år gammal. Den är fortfarande pigg och bra och jag har bestämt mig för att inte köpa nytt förrän nästa år, hur mycket jag än suktar efter en ny, tjusig MacBook Pro (värsta 15"-modellen ska det vara!). Den jag har är fullgod för mina behov och det är därför inte värt att riskera att få leva ännu fattigare på grund av teknikkåthet.

Kan tillägga att min sambo studerar till sjuksköterska och att hon endast tar studiebidrag á 2500:- och inte några lån (det var faktiskt min idé). Hade hon också arbetat hade situationen sett helt annorlunda ut, men jag tror att vi kommer vara glada om 1½ år då hon är färdigstuderad, över att inte ha några studielån att betala (utöver mina... suck...)

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2008-10-18 00:38
Ursprungligen av henkebarn:

Du har en tyngre poäng än vad du kanske är medveten om, för så sent som den 29/10 förseglades mitt öde för ytterliggare 2 år när mitt bolån förlängdes/skrevs om. Vad som inte var så muntert var att finanskrisen slog världen 2 veckor innan och att Handelsbanken som jag är kund hos var en av bankerna i Sverige som tog värst stryk. Så hej hej, extra höga bolånskostnader! Min bostadsrätt á 2 ROK (65m2) kostar nu totalt nästan 8000:-/månaden. För två år sedan kostade den kring 6000:-. Så gissa om jag är tacksam för att jag inte köpt på mig en massa grejer med avbetalningar och dylikt för redan nu är det jobbigt att ta sig runt.

Min MacBook är ett år gammal. Den är fortfarande pigg och bra och jag har bestämt mig för att inte köpa nytt förrän nästa år, hur mycket jag än suktar efter en ny, tjusig MacBook Pro (värsta 15"-modellen ska det vara!). Den jag har är fullgod för mina behov och det är därför inte värt att riskera att få leva ännu fattigare på grund av teknikkåthet.

Kan tillägga att min sambo studerar till sjuksköterska och att hon endast tar studiebidrag á 2500:- och inte några lån (det var faktiskt min idé). Hade hon också arbetat hade situationen sett helt annorlunda ut, men jag tror att vi kommer vara glada om 1½ år då hon är färdigstuderad, över att inte ha några studielån att betala (utöver mina... suck...)

Det var faktiskt lite alvar med glimten i ögat. Det är allt för många som är i Topic-skaparens ålder som drar på sig massa avbetalningar och skit, sen när det inte är så kul att bo hos morsan och farsan längre har de inte råd att flytta på grund av alla tekniska tingest de köpt sig. Själv har jag alltid varit livrädd för det där med kredit och avbetalning. Har inte ens kreditkort och tänker alltid efter en extra gång innan jag köper något, även om impulsen självklart dragit in mig i några inköp jag ångrat efteråt.

Det blir sura tider för alla som lånat pengar till sina fina lägenheter nu, särskilt för de som betalat överpris. Jag lider med dig som får leva så knappt som det faktiskt låter. Samtidigt är jag överlycklig att jag har en hyresrätt och slipper ligga sömnlös över lån och räntor

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-17 10:53
Ursprungligen av ratorinak1:

Men alltså.. jag är så sjukt intresserad och kär i den nya Macobooken - det är detta jag har längtat efter! Macbooken PRO uttnytjar jag inte ens till max, och jag tror att en Macbook skulle passa mig mycket bättre.

Du letar med andra ord argument för att tillåta ditt beteende?

Jag tänker inte gå in och argumentera för din ålder. Har man skapat framgång vid tidig ålder så har man. Då ska du inte tvinga dig i att leva på ett annat sätt, bara för att ditt födelsedatum säger det. Det är som att säga att du ska börja raka dig vid 17 års ålder, bara för majoriteten av alla killar får skäggväxt då. Vad jag dock tänker argumentera för är hur du behandlar dig själv och dina pengar.
Självklart är det flera som känner igen sig i ditt beteende här inne. Detta är ett forum där Sveriges Mac-elit är samlad. Apple är experter på att skapa ett gigantiskt vill-ha-behov på sina produkter, till ett högre pris är många konkurrenter dessutom. Många gånger kan det vara svårt att sätta fingret på vad detta behov är, men vad som erkänt är att köper du en Mac så har du på ett sätt anslutit dig till en familj. En ny värld har öppnats. Du blir en del av den världen.

Apple är strateger in i det sista. De väntar med uppgraderingar. De väntar med de stora förändringarna. De stoppar inte in ny prestanda i sina produkter varje månad eller släpper datorer på löpande band. Det är en av anledningarna till att deras keynotes blir så uppmärksammade och där har du antagligen en av anledningarna till vill-ha-behovet, som lätt bildas. Tror du mig inte, kolla runt bland trådarna som skapats efter varje keynote.

Det är dock du själv som bestämmer för att falla i det här behovet eller inte. Jag själv har det inte, av en mycket enkel anledning. Jag ser över mina behov, på fler plan är vad jag vill ha. Jag ser över vad jag behöver. Jag gör en långsiktig plan. Jag funderar över (verkligen funderar, sätter mig ned och antecknar) vad jag behöver ha, vad som vore bra att ha investerat i det närmsta halvåret, året. För ett halvår sedan tog jag beslutet att bli musiker på heltid. Ett beslut som jag märkt är sjukt svårt att leva efter, men jag ger inte upp. Jag planerar. Nästa investering är två syntar. Därefter körkort.
Jag har lovat mig själv att innan jag skaffat båda dessa (som kommer att kosta många tiotusentals kronor), så lägger jag inte pengar på något annat dyrt. Jag avvaktar med mina vill-ha-behov och prioriterar mina måste-ha-för-min-egen-skull-behov. På så sätt åsidosätter jag vill-ha-behoven snabbt och efter en vecka så existerar de inte längre.

Du borde göra detsamma.

Självklart kommer det att komma tillfällen då människor upplyser dig om de här vill-ha-behoven igen, inte minst Apple själva. Resonera då hellre att "ska jag låta mitt begär komma i vägen för mina framtida planer?"

I frågan vad du ska välja för dator: Jag har inte aning, men jag är hundra på att du är.

Jag hade tänkt mej en ny Macbook men iom att firewireporten uteblev på Macbook så blir det ingen mer Macbook. Ska vänta till 2010 och istället byta upp mej till en macbook Pro. Såvida de nu inte tar bort Firewireportarna på den oxo. Men visst är det så att man, iallafall som ung, gärna fastnar i Apple's "uppdateringscirkus" / Midmus

Senast redigerat 2008-10-17 11:26

Och även jag står i samma dilemma faktiskt.
Jag har en MacBook (Aug. förra året) som jag är nöjd med ena dagen och väldigt missnöjd med nästa dag.
jag jobbar en del i Sketchup, och med den grafik-kretsen som finns däri så blir det ett rent helvete att jobba drägligt.
Därför går jag i iMac-tankar.
hade första intel-iMacen och den var jag SJUKT nöjd med. Men så stack jag till Norge för att knega ihop till det första huset i ekobyn jag håller på att driva upp i mellansverige.
Så jag sitter och skissar hus i Sketchup på 13" (+22" extern skärm).

Jag får barn om några veckor och behöver spara varenda spänn jag kan få in egentligen.
ÄNDÅ surfar jag in på Applestore.se nästan dagligen och konfiggar iMacs med 24" skärm och det ena med det tredje. Det är faktiskt värdelöst.
Å ena sidan vill jag kunna jobba med ett bra flow, å andra sidan behöver jag spara pengar, vill inte konsumera mer än absolut nödvändigt och minst sagt ha ett bra ekologiskt fotavtryck när jag är gammal och grå.
Som ni ser är "köp INTE"-argumenten fruktansvärt mycket större än köp-argumenten.
Ändå är det svårt att hålla sig.
Jag tror att mentaliteten hos lite äldre ungdomar (30-35) är lite annorlunda än hos den yngre generationen också. Kanske är det mognad det handlar om, eller så är man uppväxt med ett annat synsätt. Back in the days gjordes ju saker mer för att hålla, idag byts saker ut på löpande band, konstant konstant. Och har man alltid haft det med sig så är det nog svårare att se varför man inte skulle byta.

Resa över halva världen ToR lär ha samma miljöpåverkan som ny macbook, det tror jag absolut också.

i övrigt så måste jag ge Raphael ett väldigt stort tack, för det drog igång en tankeställare hos mig direkt.
Ett bra sätt vore exempelvis att spara ihop till en iMac, och sen skaffa den som bonus när första huset är klart, för att skaffa en morot till att påskynda det arbetet istället, eller helt enkelt som bonus för all energi som lagts på det som är bra.
Raphael, återigen. stort tack.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-17 12:30

Jag tänker köra på min MacBook Pro C2D tills den trillar isär! Det har varit väldigt givande att läsa om alla olika sorters resonemang.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-17 12:54

Jag tror hela den här disskutionen har satt fart på tankar hos de flesta som läst den, vilket är bra! Vi behöver nog inse att de inte alltid handlar om nyaste, utan även om inställningen till saker med!

Bevaka tråden