Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka protestbrev till Steve Jobs om att nya Macbooken saknar firewire

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-10-15 11:55

Apples nya Macbook saknar firewire-port. Firewire är Apples egen uppfinning, det fungerar bättre och snabbare än USB 2.0, och således har många macanvändare, inklusive mig själv, investerat i hårddiskar, externa optiska enheter, videokameror, musikutrustning, med mera, som förutsätter firewire, för kanske tusentals kronor.

Enligt min åsikt kunde Steve Jobs, som inte nämnde den borttagna fw-porten med ett enda ord, lika gärna ha sagt:

"Jaså, ni har satsat på vår egen teknologi, som vi genom åren har marknadsfört stenhårt? Ja, skyll er själva, nu är den borta och det är USB som gäller!"

Därför har jag skickat följande protestbrev till steve.jobs@apple.com:

Citat:

Dear Sir!

I must strongly protest against the fact that the new MacBook no longer is equipped with a firewire port.

Firewire is Apple´s own technology, and you have thus marketed it strongly through the years. As a faithful Mac user, I have bought expensive equipment which is dependant on firewire.

In my view, Apple shouldn't abandon customers who have invested in equipment supporting Apple´s own technology.

Please add the firewire port to upcoming MacBook models.

Your's sincerely,

Använd gärna texten ovan du också! Protestera!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-15 12:13

Mycket bra! Jag har just skickat!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-15 12:15

skickat!

  • Medlem
  • 2008-10-15 12:50
Ursprungligen av gunek:

Mycket bra! Jag har just skickat!

Ursprungligen av mizi83:

skickat!

Mycket bra!

FW är bäst - USB är ett skämt för möss och tangentbord...MEN...jag förstår Apple's policy - dom flesta som köper en MacBook vet inte vad FW är för något och dom som vet vad FW är ska ha en MacBook Pro.
FW har blivit ett pro-format.

Ursprungligen av Zimmerman:

FW är bäst - USB är ett skämt för möss och tangentbord...MEN...jag förstår Apple's policy - dom flesta som köper en MacBook vet inte vad FW är för något och dom som vet vad FW är ska ha en MacBook Pro.
FW har blivit ett pro-format.

Har du några som helst belägg för det du skriver?
Att de flesta som inte köper Macbook vet vad firewire är?
FW är långt ifrån något "pro" format. Alla i min familj har macbook, alla använder de som jobbdatorer och alla använder FW-porten. Apple har skjutit sig själva i foten nu när de skrotat FW i Macbook.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-15 19:05
Ursprungligen av PeeMaN:

Har du några som helst belägg för det du skriver?
Att de flesta som inte köper Macbook vet vad firewire är?
FW är långt ifrån något "pro" format. Alla i min familj har macbook, alla använder de som jobbdatorer och alla använder FW-porten. Apple har skjutit sig själva i foten nu när de skrotat FW i Macbook.

Man kan ju grunda dessa fakta:

52% - nånting som köper en mac är förstagångsanvändare - Jag sätter en balja rotmos på att dom inte kan stava till Firewire.

Majoriteten av mac säljs till privatpersoner, även om apple har en hög marknadsandel, totalt sett på laptopsidan (I usa är den runt 30-40% har jag för mig) så är den väldigt låg bland företag (runt 3%).

Att lämna FW är ju tråkigt, men du kan ju fortfarande köpa dom vita MacBook datorerna, och då sparar du ju lite pengar också.

Annars kan du köpa ett FW kort, express card typ detta borde fungera eller motsvarande Apple Store (Sverige) - NitroAV 2-Port ProFireWire800/1394b Professional Express Card-adapter fr MacBook Pro

Ursprungligen av studiox:

Annars kan du köpa ett FW kort, express card typ detta borde fungera eller motsvarande Apple Store (Sverige) - NitroAV 2-Port ProFireWire800/1394b Professional Express Card-adapter fr MacBook Pro

Mja, för att stoppa in ett ExpressCard i datorn krävs en MacBook Pro, och då behövs ju inte kortet eftersom den även har firewire...

Det är fullständigt bisarrt att påstå att FW bara vänder sig till proffs. Jag har en mängd FW-prylar; ljudkort, HD, DV-cam. Men proffs på något av dem? Nix!

Ursprungligen av Ermedahl:

Det är fullständigt bisarrt att påstå att FW bara vänder sig till proffs. Jag har en mängd FW-prylar; ljudkort, HD, DV-cam. Men proffs på något av dem? Nix!

Kanske inte proffs, men entusiast. De allra flesta konsumenter köper inte externa ljudkort eller kör med DV-cam. Men många entusiaster gör det och på ett forum som detta, fullt av proffs och entusiaster, är det nog en betydande andel.

Ursprungligen av studiox:

Annars kan du köpa ett FW kort, express card typ detta borde fungera eller motsvarande Apple Store (Sverige) - NitroAV 2-Port ProFireWire800/1394b Professional Express Card-adapter fr MacBook Pro

Ursäkta en sur kommentar men att sitta och besserwizzra ur sig ovanstående utan att ha koll på vad diskussionen handlar om är bara löjligt: vi pratar om att macbooken saknar firewire. Om du inte har koll på att den också saknar kortplats för Express Card så please läs på lite - innan du skriver.

Ursprungligen av studiox:

Man kan ju grunda dessa fakta:

52% - nånting som köper en mac är förstagångsanvändare - Jag sätter en balja rotmos på att dom inte kan stava till Firewire.

Majoriteten av mac säljs till privatpersoner, även om apple har en hög marknadsandel, totalt sett på laptopsidan (I usa är den runt 30-40% har jag för mig) så är den väldigt låg bland företag (runt 3%).

Att lämna FW är ju tråkigt, men du kan ju fortfarande köpa dom vita MacBook datorerna, och då sparar du ju lite pengar också.

Annars kan du köpa ett FW kort, express card typ detta borde fungera eller motsvarande Apple Store (Sverige) - NitroAV 2-Port ProFireWire800/1394b Professional Express Card-adapter fr MacBook Pro

52% är förstagångsanvändare..... av MAC ja. Inte av Firewire. Du kan nog slanga över den där baljan rotmos vid valfritt tillfälle.

Express-card är svårt att sätta in i en Macbook som saknar kortplats som flera påpekat tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-16 23:12
Ursprungligen av PeeMaN:

52% är förstagångsanvändare..... av MAC ja. Inte av Firewire. Du kan nog slanga över den där baljan rotmos vid valfritt tillfälle.

Express-card är svårt att sätta in i en Macbook som saknar kortplats som flera påpekat tidigare.

Du gillar alltså rotmos? Så bra för det gör inte jag

PC användare (jag pratar alltid generellt) vet knappt vad USB är ens. Ta DELLs billiga VOSTO serie exempelvis, ingen av dom har Firewire. Poängen är där att det är först på senare tid det börjar bli standard på PC datorer. Gå själv in på elgiganten och titta på en laptop under 10.000 och kolla ur många som har FW.

Sen kan man titta på alla videokameror som säljs idag (Det är ju trots allt detta som är, som jag ser det STÖRSTA (!) anledningen till att man vill ha FW för SWITCHER användare) så är det nästan enbart USB som gäller.

Köper du NY utrustning, så kan du med stor fördel välja USB; den största anledningen är att det är billigare. FW är en lyxvara och vi får nog inse att USB 2 och USB 3 kommer ersätta den.

Som mac användare så kändes det såklart lite trist, då det är en del av själen som försvinner, typ. Men det är inget som apple bryr sig om. Och inte heller mina aktier

Vad som jag tror många uppfattar som störande är att Apple verkar tycka att alla som använder sin bärbara Mac professionellt ska ha en 15-tummare eftersom Apple rätt tydligt har gjort MacBook till konsumentdator och MacBook Pro till proffsdator. Problemet är att det finns rätt många där ute som använder sin Mac professionellt men fortfarande föredrar storleken med MacBook.

FW är en sådan typisk proffsdetalj, bland de vanliga konsumenterna är jag rätt övertygad om att FW-porten bara samlar damm, medan proffsen (och entusiasterna) är de som verkligen använder och har nytta av FW. Felet är att tro att alla dessa verkligen vill ha en så stor dator som MacBook Pro.

Apple tror nog inte att alla "proffs" vill ha en stor bärbar, dom räknar bara ut att segmentet är för litet och att dom kan dumpa priset en aning (=sälja fler) på MacBook om dom skippar FW - som enligt deras undersökningar bara används av en minoritet. På detta sätt gör dom en kalkyl och maximerar vinsten och tillfredsställer aktieägarna enligt lag.
(Jag personligen har aldrig mött ett proffs som tycker att 15" är för stort.)

Ursprungligen av Adrian B:

Vad som jag tror många uppfattar som störande är att Apple verkar tycka att alla som använder sin bärbara Mac professionellt ska ha en 15-tummare eftersom Apple rätt tydligt har gjort MacBook till konsumentdator och MacBook Pro till proffsdator. Problemet är att det finns rätt många där ute som använder sin Mac professionellt men fortfarande föredrar storleken med MacBook.

FW är en sådan typisk proffsdetalj, bland de vanliga konsumenterna är jag rätt övertygad om att FW-porten bara samlar damm, medan proffsen (och entusiasterna) är de som verkligen använder och har nytta av FW. Felet är att tro att alla dessa verkligen vill ha en så stor dator som MacBook Pro.

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple tror nog inte att alla "proffs" vill ha en stor bärbar

Näe, det kanske var fel formulerat, men Apple vill gärna "tvinga" proffsen att köpa MacBook Pro för dom anser att det är den dator dom ska ha. Såhär skriver Macworld om det:

And there’s the rub, for Apple: If the new lines were to share too many technologies and specs, there would be a good number of people who might consider the less-expensive MacBook models over the premium MacBook Pros. Indeed, during the Q&A section of Tuesday’s event, Piper Jaffray analyst Gene Munster asked Steve Jobs if there was concern that the new MacBooks would reduce demand for the more-expensive MacBook Pro. Jobs’ response was that many MacBook Pros are bought by professionals, and for them the MacBook Pro is a bargain.

But what Jobs didn’t point out, at least not explicitly, is that Apple has been careful to make the MacBooks and MacBook Pros different enough—and different enough in ways that matter to “pro” users—that many pros and power users will stick with the MacBook Pro line.

Ursprungligen av Zimmerman:

(Jag personligen har aldrig mött ett proffs som tycker att 15" är för stort.)

Jag har redan hunnit prata med en person som är fotograf och uttryckligen vill ha en så liten och smidig dator på fältet som möjligt och som gillar MacBook-formatet skarpt (och MacBook Air är inte ett alternativ). Jag tror säkert det finns fler där ute som rör på sig mycket och som känner liknande.

Apple har givetvis kollat marknaden och kört en undersökning för ett par miljoner dollar - enkäter, etc.
Dom kan ha fel - och du rätt - men om detta var Solvalla så sätter jag stålarna på att Apple's analys är den riktiga. Proffs som saknar en mindre än 15"-are är försumbara in the big bizniz picture.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har redan hunnit prata med en person som är fotograf och uttryckligen vill ha en så liten och smidig dator på fältet som möjligt och som gillar MacBook-formatet skarpt (och MacBook Air är inte ett alternativ). Jag tror säkert det finns fler där ute som rör på sig mycket och som känner liknande.

mkt bra initiativ!

Skickat!

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple har givetvis kollat marknaden och kört en undersökning för ett par miljoner dollar - enkäter, etc.
Dom kan ha fel - och du rätt - men om detta var Solvalla så sätter jag stålarna på att Apple's analys är den riktiga. Proffs som saknar en mindre än 15"-are är försumbara in the big bizniz picture.

Apple är iofs, likt Nintendo, är exempel på ett framgångsrikt företag som är kända just för att gå på magkänsla och visioner istället för undersökningar, eftersom folk inte alltid vet vad dom vill ha.

Det är klart att Apple vet att proffsen vill ha en mindre dator än 15-tummaren, varför tror du annars dom skapade MacBook Air? Knappast för ungarna i grundskolan. Och det var av samma skäl Apple en gång i tiden gjorde PowerBook G4 12", en mycket uppskatttad och saknad dator, och den var också direkt riktad mot proffsen (eftersom de samtidigt sålde iBook 12").

Men när det gäller prestanda och MacBook så handlar det mer om att "fösa in" proffsen mot MacBook Pro som enda vettiga alternativet, eftersom marginalerna är högre där och proffsen inte är lika priskänsliga. Men jag menar inte att alla proffs skulle vilja ha 13 tum, de flesta gillar säkert 15 tum, men intressen är nog tillräckligt stort för att det ska bli ett glapp mellan MacBook Air och MacBook Pro som dagens MacBook inte riktigt fyller.

Men....Air är ju absolut ingen proffsdator. Ett proffs kan inte göra mycket med den. Vem har tutat i dig att Air skulle platsa i pro-kategorin? Jisses.

Ursprungligen av Adrian B:

A

Det är klart att Apple vet att proffsen vill ha en mindre dator än 15-tummaren, varför tror du annars dom skapade MacBook Air?

Ursprungligen av Zimmerman:

Men....Air är ju absolut ingen proffsdator. Ett proffs kan inte göra mycket med den. Vem har tutat i dig att Air skulle platsa i pro-kategorin? Jisses.

Det är ingen som tutat i mig något alls, jag säger bara att den är inriktad mot arbetslivet och att det finns ett behov av en liten nätt dator i jobbet för många personer.

Det beror väl på vad du gör som proffs, att vara författare eller redigera Excelark är också professionell verksamhet. Eller menar du att det är kidsen som köper MacBook Air för 17.000 kr?

Det är förstås många företagskunder som köper en så pass exklusiv dator och en företagskund är ju ett proffs i bemärkelsen att man använder dator i sitt yrkesutförande, eller hur?

Behöver dom FW för sina Excel-ark?
Jag tror att du förstår vad vi övriga här menar med "proffs" i detta sammanhang. Eller?

Miljarders miljarder konsumenter/amatörer/entusiaster har i alla tider kört utan FW - dom vet inte ens vad det är för något...dom kallas för Win/PC-folket. Detta vet också Apple.
Fick jag bestämma så skulle FW äga världen och det skulle sitta på alla prylar som finns i hela världen.
Detta förhindrar inte att jag ser logiken bakom Apple's val att steka FW på lättviktarna.

Ursprungligen av Adrian B:

att vara författare eller redigera Excelark är också professionell verksamhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 23:34
Ursprungligen av Zimmerman:

(Jag personligen har aldrig mött ett proffs som tycker att 15" är för stort.)

Nu vet jag inte vad du menar med proffs, men jag använder min 12" PB dagligen i arbetet. Jag kör säkert 12-14 timmar per dag med den.

Den dagen Apple släpper en lämplig ersättare för mindre än 25,000 kronor köper jag nytt. Mina krav är (1) Inte glossy, (2) Liten, lätt och portabel (12", Max 13", på nåder med stor tvekan), (3) Kraftfull (4GB RAM, Snabb 160GB disk (gärna större))

15" dator går helt bort för mig.

Hur jag klarar mig på 12"? Går utmärkt då man reser vilket jag gör mycket. Men jag har även två arbetsplatser med STORA externa skärmar som jag använder dagligen för utveckling.

Frågan är om jag i dagsläget någonsin kommer att köpa någon mer Apple-dator. Jag har börjat utreda vad jag skall switcha till...

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-16 14:25
Ursprungligen av pesc:

15" dator går helt bort för mig.

Hur jag klarar mig på 12"? Går utmärkt då man reser vilket jag gör mycket. Men jag har även två arbetsplatser med STORA externa skärmar som jag använder dagligen för utveckling.

Lite OT men helt rätt, pesc! Precis så resonerar jag också. En bärbar ska vara BÄRBAR: (1) vara stryktålig, (2) väga lite, (3) minst 4 timmars batteritid, (4) inte vara mycket större än A4. Om jag hade behov av en större skärm skulle jag naturligtvis ha en extern skärm där jag behöver den, dvs. inte i bilen, på bussar, flygplan, möten, frukostbordet, i knäet eller i sängen.

Men förlusten av FW känns ... inte bra. Det gör inte heller de täta bytena av mini-DVI som verkar heta samma fast de är olika mellan IB, förra MB och nya MB. Man får verkligen hålla ögonen öppna när man ska köpa nåt som använder den porten så att man får grejer som passar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-15 12:54
Ursprungligen av Adrian B:

Vad som jag tror många uppfattar som störande är att Apple verkar tycka att alla som använder sin bärbara Mac professionellt ska ha en 15-tummare eftersom Apple rätt tydligt har gjort MacBook till konsumentdator och MacBook Pro till proffsdator. Problemet är att det finns rätt många där ute som använder sin Mac professionellt men fortfarande föredrar storleken med MacBook.

FW är en sådan typisk proffsdetalj, bland de vanliga konsumenterna är jag rätt övertygad om att FW-porten bara samlar damm, medan proffsen (och entusiasterna) är de som verkligen använder och har nytta av FW. Felet är att tro att alla dessa verkligen vill ha en så stor dator som MacBook Pro.

Jag är absolut inget proffs. Men min MacBook (1:a rev) har bara 60 GB så jag var "tvungen" att så småningom köpa en extern hårddisk. Naturligtvis blev det FW eftersom alla "Mac-kunniga" sa att man skulle satsa på FW. Min lilla MacBook (den billigaste modellen) har ingen DVD-brännare, alltså blev det att köpa även en sådan. Och även där blev det naturligtvis FW.
Nu sitter jag här med min drygt två år gamla MacBook och är sugen på en ny, men...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-15 13:11
Ursprungligen av gunek:

Jag är absolut inget proffs. Men min MacBook (1:a rev) har bara 60 GB så jag var "tvungen" att så småningom köpa en extern hårddisk. Naturligtvis blev det FW eftersom alla "Mac-kunniga" sa att man skulle satsa på FW. Min lilla MacBook (den billigaste modellen) har ingen DVD-brännare, alltså blev det att köpa även en sådan. Och även där blev det naturligtvis FW.
Nu sitter jag här med min drygt två år gamla MacBook och är sugen på en ny, men...

Köper du en ny får du ju både större hårddisk och brännare.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-15 14:02
Ursprungligen av bolle:

Köper du en ny får du ju både större hårddisk och brännare.

Ja men hur ska jag komma åt det som ligger på min externa om jag inte har FW på min dator?

Ursprungligen av gunek:

Jag är absolut inget proffs.

Jag menade inte bara proffs utan skrev även "entusiaster", dvs folk som kan lite mer, bryr sig lite mer och som hänger på forum och skriver om sina datorer när dom borde ha bättre saker för sig Så du kan nog räknas in i den kategorin.

Men den riktigt stora massan MacBook-användare (för MacBook är en riktig massprodukt) har nog aldrig stoppat in en kabel i sin FW-port någonsin.

Och skulle dom någonsin gå ut och köpa en extern disk (för Time Machine t.ex.) så köper dom en USB2-disk för den är alltid billigare, mycket lättare att få tag på och säljaren på Elgiganten kommer att säga att det är bättre än FireWire hursomhelst...

Ursprungligen av gunek:

Men min MacBook (1:a rev) har bara 60 GB så jag var "tvungen" att så småningom köpa en extern hårddisk. Naturligtvis blev det FW eftersom alla "Mac-kunniga" sa att man skulle satsa på FW. Min lilla MacBook (den billigaste modellen) har ingen DVD-brännare, alltså blev det att köpa även en sådan. Och även där blev det naturligtvis FW.
Nu sitter jag här med min drygt två år gamla MacBook och är sugen på en ny, men...

Ja, det är en tråkig sits, helt klart. De Mac-kunniga du pratade med gav helt rätt råd, så länge FW fanns var det ett utmärkt val av många tekniska anledningar. Apples utfasning av FW utan några andra vettiga alternativ har kommit snabbare än de flesta hade trott.

När Apple hade 12" bärbar proffsdator så valde de flesta de större modellerna ändå. Proffsanvändarna har redan visat att de vill ha större skärmar, för att få plats med alla paletter och fönster och allt som används i videoredigeringsprogrammen, bildprogrammen, musikprogrammen och layoutprogrammen.

Jag har 13,3" i min MacBook och jag tycker det är för lite för många mer seriösa applikationer, exempelvis bildbehandling där själva bilden blir väldigt liten för paletterna och verktygsboxarna tar upp så mycket plats.

Så jag har förståelse för tankesättet med större skärm för proffsen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-15 13:36

Hur funkar Flyttassistenten utan FW?
Kan man då undra?

Bevaka tråden