Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 327 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Monz_:

Om jag inte har helt fel skickades min också den 21:e, sen kväll. Jag har fått mitt tracking nummer via Apples "order status" och enligt UPS är den på väg till Sverige i detta nu, med flyg. På Apples "order status" står det att mitt paket beräknas vara framme imorgon.

Mvh
Måns P

Om min nu skickades samma tid eller tidigare så vill jag hoppas att min också är på god väg hit och att något är galet med deras hemsida istället.

Hur funkar UPS? Dem kan väl komma närsomhelst under dagen? Ringer dem innan eller?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-23 20:59
Ursprungligen av jacoblo33:

Om min nu skickades samma tid eller tidigare så vill jag hoppas att min också är på god väg hit och att något är galet med deras hemsida istället.

Hur funkar UPS? Dem kan väl komma närsomhelst under dagen? Ringer dem innan eller?

När jag fick min MacBook Pro kom UPS med den kl 13.00. De ringde inte innan, men jag ringde deras kundtjänst flera gånger under dagen men de visste inget om min leverans..

Dock hade jag fått ett batteri från UPS tidigare och då kom de också kl 13, så jag hade en liten föraning om när

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-23 18:15

samma för mig jacoblo33. skickades 21:e. vill ju åtminstone ha trackingnumret till ups

wezztar: jag tror de drar pengarna slutligt när datorn är levererad hem till dig. de har släppt reservationen hos mig också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-23 20:36

Jag beställde min "Oct 15, 2008 kl. 08:10 AM GMT" och idag, 23:e Okt. står det: "Förberedd för avsändning". Dock står det fortfarande " Beräknad leverans: 04 Nov, 2008 - 05 Nov, 2008".

När jag ringde Apples (trevliga) kundservice för att försäkra mig om att jag verkligen får ett US-tangentbord med den långa ENTER-knappen, fick jag även reda på att datorerna tillverkas i Kina och sedan flygs till Holland.

Ett tips: Om du köper din dator med ett MasterCard får du garantin förlängt med 1 år. Jag köpte min med SEBs, men jag vet att samma försäkring finns i Swedbanks kreditkort. Idag ringde försäkringsbolaget och fick det bekräftat att en dator ingår i det de kallar "hemelektronik."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 09:01
Ursprungligen av Artur:

Ett tips: Om du köper din dator med ett MasterCard får du garantin förlängt med 1 år. Jag köpte min med SEBs, men jag vet att samma försäkring finns i Swedbanks kreditkort. Idag ringde försäkringsbolaget och fick det bekräftat att en dator ingår i det de kallar "hemelektronik."

1 år mer än de lagstadgade 3 åren = 4 års garanti? Grymt!

Ursprungligen av 834:

1 år mer än de lagstadgade 3 åren = 4 års garanti? Grymt!

"Here we go again"
Det finns ingen treårig garanti. Garanti innebär att det är försäljaren som ska bevisa att felet inte fanns med vid köpet. Apple tillämpar ett års garanti. Det finns dock något som heter reklamationsrätt. Den är lagstadgad och den är på tre år (från inköpet). Reklamationsrätt innebär att det är köparen som ska bevisa att felet fanns vid inköpet.

"Att det ska vara så svårt..."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 10:44
Ursprungligen av SnowFlax:

"Here we go again"
Det finns ingen treårig garanti. Garanti innebär att det är försäljaren som ska bevisa att felet inte fanns med vid köpet. Apple tillämpar ett års garanti. Det finns dock något som heter reklamationsrätt. Den är lagstadgad och den är på tre år (från inköpet). Reklamationsrätt innebär att det är köparen som ska bevisa att felet fanns vid inköpet.

"Att det ska vara så svårt..."

Det var inte meningen att trampa på några tår här.

Jag borde såklart skrivit:
Den garanti man får genom den lagstadgade treåriga reklamationsrätten.

För skillnaden är ju inte så stor, det är ju fortfarande så att om det är något fel på grejerna och du inte har åstadkommit det själv så kan du få varan utbytt.

Senast redigerat 2008-10-24 10:56
Ursprungligen av 834:

Det var inte meningen att trampa på några tår här.

Jag borde såklart skrivit:
Den garanti man får genom den lagstadgade treåriga reklamationsrätten.

För skillnaden är ju inte så stor, det är ju fortfarande så att om det är något fel på grejerna och du inte har åstadkommit det själv så kan du få varan utbytt.

Det är lugna puckar!

Ursprungligen av 834:

Det var inte meningen att trampa på några tår här.

Jag borde såklart skrivit:
Den garanti man får genom den lagstadgade treåriga reklamationsrätten.

För skillnaden är ju inte så stor, det är ju fortfarande så att om det är något fel på grejerna och du inte har åstadkommit det själv så kan du få varan utbytt.

Du bör nog läsa på konsumentköplagen igen då du har fel och informerar folk här felaktigt.

Ursprungligen av Pantern:

Du bör nog läsa på konsumentköplagen igen då du har fel och informerar folk här felaktigt.

Ja, skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt är rätt stor tycker jag. I det senare fallet är det upp till dig att bevisa att det rör sig om ett ursprungsfel och det är inte helt lätt. Sen kan ju företagen vara mer eller mindre generösa i sin bedömning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-27 10:30
Ursprungligen av Pantern:

Du bör nog läsa på konsumentköplagen igen då du har fel och informerar folk här felaktigt.

Jag tror inte det räknas som att informera när man ställer en fråga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-24 10:05
Ursprungligen av 834:

1 år mer än de lagstadgade 3 åren = 4 års garanti? Grymt!

Nej, inte riktigt:

"1 års förlängd garanti
Ger en förlängd garanti med ytterligare ett år utöver den garanti som tillverkaren lämnat (max 3 år totalt) och gäller hemelektronik och vitvaror."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 21:25

Men vaf*n, har beställt tre MacBook Pro och 2 Macbook. MBPsen har inte ens skickats från Apple och Macoteket verkar inte ha skickat ut de två MacBooks.

Ska beställa fler snart, någon som vet vart man ska vända sig för snabb leverans i Stockholm.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-24 11:48
Ursprungligen av acke:

Men vaf*n, har beställt tre MacBook Pro och 2 Macbook. MBPsen har inte ens skickats från Apple och Macoteket verkar inte ha skickat ut de två MacBooks.

Ska beställa fler snart, någon som vet vart man ska vända sig för snabb leverans i Stockholm.

Hehe, har du nyss fått lön och vill spendera allt du har, eller så gissar jag att det är till företag, men det är coolare att skriva att det inte är det förstås

Jag var inne till inlife vid T-Centralen igår men hörde inte efter så noga, heh..

  • Medlem
  • 2008-10-23 22:05

Nu är min på väg ifrån Warzawa i Polen, därifrån skickas den till Holland, om jag inte har fel. Tror ni det finns någon möjlighet att de kan komma förbi med den imorgon? Enligt apples leveransstatus är den beräknade leveransen imorgon.

En annan fråga, om de nu skulle komma imorgon och jag inte är hemma, tror ni det hjälper att sätta en lapp med telefonnummer på dörren så de tar och ringer upp detta? Eller skulle de bara strunta blankt i det och åka tillbaka till sitt lager med paketet? Tror närmsta lager är i Malmö, och jag bor i Halmstad... 14 mil.

Mvh
Måns P

*** Uppdatering ***
Ditt paket är i tid med planerat leveransdatum den 27/10/2008
*En högljudd svordom*

Senast redigerat 2008-10-23 22:48

Pratade precis med Apple av anledning att jag inte fått något tracking nummer och de hävdade att anledningen var att specialgjorda datorer skickas från Asien till Holland, och där får den ups nummer. Icke specialigjorda skickas direkt från Holland, borde få tracking nummer direkt och går 3-4 dagar snabbare.

  • Medlem
  • 2008-10-24 14:22
Ursprungligen av jacoblo33:

Pratade precis med Apple av anledning att jag inte fått något tracking nummer och de hävdade att anledningen var att specialgjorda datorer skickas från Asien till Holland, och där får den ups nummer. Icke specialigjorda skickas direkt från Holland, borde få tracking nummer direkt och går 3-4 dagar snabbare.

Jag själv fick trackingnummer direkt. Min skickades från Kina, jag har enbart lagt till 4GB ram på 2,4GHz modellen.. Min är i Holland nu. Får den på måndag...

Då verkar det nästan var skitsnack som hon sa till mig. Men ditt trackingnummer med ups kom upp omgående?

Jag beställde själv liknande. 2.0 modellen med 4gb minne. Så borde inte vara någon skillnad på våra beställningar...

  • Medlem
  • 2008-10-24 16:59
Ursprungligen av jacoblo33:

Då verkar det nästan var skitsnack som hon sa till mig. Men ditt trackingnummer med ups kom upp omgående?

Jag beställde själv liknande. 2.0 modellen med 4gb minne. Så borde inte vara någon skillnad på våra beställningar...

Nej, precis..
Jag gjorde så att jag gick till den här adressen. Skrev sedan in mitt order ID från Apple + mailadress. Därefter trycker jag på "Spåra leverans". Då får jag genast upp numret du letar efter.

Min dator skickades den 22 och fick idag följande status på Apples sida:

"På väg till mållandet - nästa uppdatering förväntas inom 4-5 arbetsdagar"

Något UPS trackingnummer har den inte fått än - "På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort"

Har beställt 2.4 grundkonf + en ipod nano.

Om det är som jacoblo33 säger att de skickar icke specialbyggda från Holland borde ju min beställning skickas därifrån tycker man...

Ursprungligen av mmmikael:

Min dator skickades den 22 och fick idag följande status på Apples sida:

"På väg till mållandet - nästa uppdatering förväntas inom 4-5 arbetsdagar"

Något UPS trackingnummer har den inte fått än - "På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort"

Har beställt 2.4 grundkonf + en ipod nano.

Om det är som jacoblo33 säger att de skickar icke specialbyggda från Holland borde ju min beställning skickas därifrån tycker man...

Har nästan samma information som dig, med undantag för "På väg till mållandet" där det står "Slutlig ort". Har också beställt en iPod + fodral. Pratade med en Apple-snubbe på den utomordentliga supporten om ett annat ärende (en betalning som knasat) och han berättade att min dator skickats och bör vara i Sverige Frågade då om UPS-trackingnummret eftersom jag inte fått något, och han berättade att de under gårdagen och idag haft jätteproblem med att få ut trackingnummer från UPS. Han kunde själv inte heller se det på supporten och trodde det skulle komma upp senare idag, men så har inte skett. Ska få den senast den 30:e tydligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 00:38

Beställde nya MB (2.0ghz varianenten med 160gb hårddisk och 2gb ram) i torsdags från apple.se med studentrabatt och 12 månaders avbetalning, blir min första Mac så det är ett stort steg men jag ville ta det! Så nu måste jag vänta tills på måndag så jag kan skicka tillbaka papprena så att apple kan skicka iväg min Macbook :):) får hoppas på att den kommer nästa måndag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-25 01:29

De jävlarna har inte skickat min än. Inte för att de har lovat något, men fan. Var inte så sega. Jag vill ha. NU!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-25 01:33

Samma här.. har stått "Förberedd för avsändning" sen i morse ...
Dessutom såg jag precis att pengarna gått tillbaka in på mitt konto!? Vad vill det här säga?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-25 01:56

Hmm. Var ju tvungen att kolla bara för det. Mina pengar har också gått tillbaka! Vafan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-25 02:00

aj fan.. har visserligen hört nåt om att pengarna går tillbaka in på kontot en vecka efter man beställt, om inte varan är skickad.. hoppas bara de dras automatiskt igen..
nu ska jag sova och i morgon när jag vaknar ska det fan stå "Skickad!"
God natt!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-25 09:55

Har samma "problem" som en David och xergio, dvs att pengarna har gått tillbaka till kontot. Vad beror det på egentligen?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-25 12:33
Ursprungligen av Robban!:

Har samma "problem" som en David och xergio, dvs att pengarna har gått tillbaka till kontot. Vad beror det på egentligen?

Det fungerar såhär:

När du betalar Reserveras pengarna från ditt konto (dom dras alltså inte, utan flaggas som "paxade"). Först när Apple sedan skickar din vara så drar dom pengarna.
Går reservationen över din kortleverantörs maxtid (normalt 7 dagar) så tas reservationen bort och du ser det som att dom gett tillbaka pengarna.
Detta hindrar dock inte Apple från att dra dom igen när de skickar dina saker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-25 12:38

Min är skickad!!! wohoo!!!

men pengarna finns kvar....:confused: ... får den nog gratis

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-25 12:42
Ursprungligen av xergio:

får den nog gratis

Lyxigt:p

Bevaka tråden