Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 327 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 10:06
Ursprungligen av SirAlle:

När beställde du den? Tänkte eftersom jag beställde min den 26 Oktober och skulle levereras den 7 November. Har inte fått något trackingnummer så det kanske skulle vara värt ett försök att ringa Apple.

Jag beställde min den 24 okt. Skickades den 28de.
Men det där med tracking-nummret verkar vara ett stort problem för dom just nu. Men tydligen skulle det inte spela någon roll på leveransdatumet. Det datumet som står på apple-store är det som gäller.

Min ska komma idag. Sitter hemma och väntar nu Har föreläsning idag mellan kl 13 och 15 så jag vet inte som jag ska stanna hemma istället om den inte har dykt upp..

Men efter vad jag har hört om UPS så kan dom ju lika gärna bara köra förbi och skriva "Ej hemma vid leveransförsök" på deras sida. Så jag är lite kluven nu..

Å där kom pärlan. den är niiiiiiceeeee

Fick mitt trackingnummer tidigt på morgonen igår, men enligt UPS har det fortfarande inte börjat röra på sig (står bara debitering mottagen eller liknande). Beräknat leveransdatum är 6 Nov.

Nu på kvällen fick jag ett mail från apple:

"Ändrat leveransdatum

Bästa XX!

Tack för att du handlar hos Apple Store.

Vi vill meddela dig att din beställning nu är på väg, men att vi har haft en kortare försening. Vi räknar nu med att kunna leverera din beställning senast 07/11/2008.

Vi uppskattar att ha dig som kund och ber om ursäkt för eventuella besvär den här ändringen kan orsaka dig.

Med vänliga hälsningar

Apple Store"

Innebär det att jag kommer att få min dator + iPod etc på fredag, eller att de skickas från Holland först då?

Ja, ni har hört mina frågor här. Här kommer fler:

Jag vill ha min dator nu, den skulle ha kommit i måndags. UPS kom idag till mitt tomma hem och kommer komma imorgon igen samma tid, å även då är jag inte hemma. men är det möjligt att min föräldralediga granne kan ta emot den om hon får mitt pass? Eller krävs min namnteckning?

Verkligen tacksam för svar!!

Efter mycket om och men lyckades jag hitta svaret på UPS hemsida.
Det är möjligt att grannen tar emot det.

Senast redigerat 2008-11-05 22:43
Ursprungligen av Carlssson:

Ja, ni har hört mina frågor här. Här kommer fler:

Jag vill ha min dator nu, den skulle ha kommit i måndags. UPS kom idag till mitt tomma hem och kommer komma imorgon igen samma tid, å även då är jag inte hemma. men är det möjligt att min föräldralediga granne kan ta emot den om hon får mitt pass? Eller krävs min namnteckning?

Verkligen tacksam för svar!!

Efter mycket om och men lyckades jag hitta svaret på UPS hemsida.
Det är möjligt att grannen tar emot det.

Tyvärr tror jag Apple get instruktioner om att UPS ej får lämna ut till någon annan än mottagaren, annars hade det nog inte varit några problem. Ett alternativ är att åka ut till UPS och hämta paketet själv...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 10:59
Ursprungligen av mmmikael:

Tyvärr tror jag Apple get instruktioner om att UPS ej får lämna ut till någon annan än mottagaren, annars hade det nog inte varit några problem. Ett alternativ är att åka ut till UPS och hämta paketet själv...

Det va tydligen ok att någon annan kvitterade ut paketet.. Bara dom får en underskrift så gick det bra.

fick min mbp igår: Lurar på bra väska - några tips? Crumpler?

Ja! Den e här! Äntligen.Min snälla granna tog emot den. Jag är redan inflyttad och har all musik, bilder och surfbokmärken där de ska vara. Jag har switchat! Väntan var jobbigt, men nu är den tuffa tiden bortglömd. Jag har bara kvar ett svag minne och det är hur kass UPS är.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-07 10:51

Ännu inget trackingnummer. Beställde 15 oktober! Börjar bli allvarligt pissed på det här nu. Någon mer som inte fått sin MB ännu som beställt 15:e eller tidigare?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-07 11:00

Nu går man här i väntans tider. Paketet gick ifrån Västerås kl 8 i morse (bor i Örebro, så det borde vara här snart tycker man).
Det här är nästan värre än att gå och vänta på Kalle Anke/Jultomten på julafton

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-07 14:21

Jaha, det var det. Här går man och väntar hela dagen, och när UPS-killen äntligen kommer har han bara med sig min iPod Nano, ringer till UPS som säger att MacBooken är kvar i Holland och att dom inte vet när den kommer.

Besviken? Nja... något kanske.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-10 09:10
Ursprungligen av Robban!:

Jaha, det var det. Här går man och väntar hela dagen, och när UPS-killen äntligen kommer har han bara med sig min iPod Nano, ringer till UPS som säger att MacBooken är kvar i Holland och att dom inte vet när den kommer.

Besviken? Nja... något kanske.

Vad hemskt! Något värre kan jag inte tänka mig (när det gäller postorderbeställningar). Vet inte om det kan trösta dig att jag inte ens fått min Nano (och absolut inte min MB). Inte ens ett trackingnummer. Min MB+Nano har fortfarande beräknat leveransdatum 6 november och jag beställde 15/10!. Kul va? Lite orolig över att den här tråden håller på att dö. Betyder det att alla har fått sina?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-10 21:13
Ursprungligen av Beef:

Vad hemskt! Något värre kan jag inte tänka mig (när det gäller postorderbeställningar). Vet inte om det kan trösta dig att jag inte ens fått min Nano (och absolut inte min MB). Inte ens ett trackingnummer. Min MB+Nano har fortfarande beräknat leveransdatum 6 november och jag beställde 15/10!. Kul va? Lite orolig över att den här tråden håller på att dö. Betyder det att alla har fått sina?

Mmm, det var bland det värre jag varit med om i sådana här sammanhang faktiskt, ska man verkligen behöva vänta 2 veckor på en iPod Nano? Nä, UPS är inget att hänga i granen, men det är ju knappast någon nyhet.

Men man kan trösta sig med att när den väl kommer så blir man garanterat nöjd, även om väntan är en pina.

hade först leveransdatum 7-10 november, vilket senare blev ändrat till den 5:e.. Idag är det den 10:e och för några timmar sedan knackade det på dörren. Det tog tid men nu är den här, sjuukt nöjd!

ahh nu har ja fått min älskade nya macbook.. Beställde den via butik i tisdags.. sålde min gamla i onsdags.. var några jobbiga dagar men nu är allt frid och fröjd och jag är mer än nöjd = )

  • Medlem
  • 2008-11-11 00:21

Beställde en macbook fast via telefon och killen jag pratade med kunde sina knep att få den skickad snabbare än automat systemet sa han. Valde en standard 2,4 med 2gb för att den skulle skickas inom 24timmar som de stod på apples sida. 4gb kommer jag köpa till senare, vilket han själv tipsade om för mig. I alla fall beställde 1550 svens tid idag, och några timmar senare packades den och för någon timma sedan ändrades statusen till Skickad! fick trackingnummer och allt men UPS har väl inte fått uppgifterna riktigt ännu så i skrivande stund går de inte spåra via ups hemsida.

Kan notera att jag la till MiniDP-DVI samt MobileMe och nya lurar till iPhonen (mina har dött och micken död osv.. men öppnade micken och gjorde en temp lösning så dom går lyssna på musik genom i alla fall) plus studentrabatt och dubbel kollade med killen jag pratade med hela tiden om något av mina tillbehör skulle påverka lerveransen, han kollade och som de såg ut så fanns allt och var redo att skickas inom 24timmar så de kan kunde säga så kanske jag hade de på fredag med lite tur annars måndag nästa vecka.

Sedan när ordern var lagd och betald så blev han lika förvånad som mig då leveransdatum satts som tidigast 12 November och senast 14 November så är upp till bevis nu när den verkligen kommer hoppas själv så fort som möjligt men innan helgen vore kalas men man skall inte hoppas på för mycket för då blir man besviken. Jag återkommer när jag ser något händer med min leveransstatus.

Edit: Detta blir min första mac-dator någonsin så man är lite förväntansfull men har hållt på med en del mac då kusinen har en air så har man kollat runt lite mm

/reed

Senast redigerat 2008-11-11 00:32

Nu har jag Äntligen fått min! Känns hur bra som helst! Kan inte säga annat än att Time Machine är imponerande, denna dator känns EXAKT som min Vita MB, förutom att den är snyggare och bättre då:)
Allt relaterat till OSX är samma, underbar funktion

  • Medlem
  • 2008-11-11 23:20

Min har kommit idag till Holland och troligen Sverige imorgon med lite tur, allt är i sin tid står de och senast leverans är nu på fredag

Edit: detta blir första macen för mig, har hört man skall installera om datorn när man få den och välja bort massa språkpaket och skriv drivrutiner mm eller hur skall man tycker ni? man tjänar väl en massa GB på de antar jag. 250GB är de som följer med datorn förövrigt.

/reed

Senast redigerat 2008-11-11 23:34
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-11-12 11:04
Ursprungligen av reed:

Min har kommit idag till Holland och troligen Sverige imorgon med lite tur, allt är i sin tid står de och senast leverans är nu på fredag

Edit: detta blir första macen för mig, har hört man skall installera om datorn när man få den och välja bort massa språkpaket och skriv drivrutiner mm eller hur skall man tycker ni? man tjänar väl en massa GB på de antar jag. 250GB är de som följer med datorn förövrigt.

/reed

Du behöver inte installera om datorn när du får den, det kan du göra precis när du ska gå igenom alla uppgifter och ställa in datorn hur du vill ha den, från början. Klicka bara på Anpassad installation när du gör installationen första gången du sätter på datorn så ska det gå bra. Om du väljer engelska står det givetvis Custom installation eller nåt sånt i den stilen.

  • Medlem
  • 2008-11-12 11:35
Ursprungligen av dayweed:

Du behöver inte installera om datorn när du får den, det kan du göra precis när du ska gå igenom alla uppgifter och ställa in datorn hur du vill ha den, från början. Klicka bara på Anpassad installation när du gör installationen första gången du sätter på datorn så ska det gå bra. Om du väljer engelska står det givetvis Custom installation eller nåt sånt i den stilen.

Aha tackar då spar man lite tid

Kollade på mitt Apple konto nu och står fortfarande beräknad leverans senast fredag 14/11 och att den körs ut till mållandet nu. (beställde måndag eftermiddag, strax före 16 svensk tid så han den skickas samma dag, så snabbt ändå tycker jag)
Men kollar jag på UPS sida så är det uppdelat i två paket.. antar datorn är i ett och tillbehören (MobileMe. MiniDP-DVI, iPhone headset) i sitt eget paket.. ena paketet väger 4kg och den andra står de ,10kg antar dom då menar 0,1kg

I alla fall så är paketet på 4kg planerat att levereras i tid medan de andra troligen kommer på måndag som de ser ut nu, bara hoppas på de bästa att datorn kommer på fredag och inte tvärtom

Edit: ups killen ringde runt 11 imorse (14/10) och frågade om man var hemma och om de gick komma om 15min. Och allt funkar kanon, skärmen super inga snea tagenter osv
Beställde måndags strax innan kl 16, levererad fredag kl 1115!

/reed

/reed

Senast redigerat 2008-11-15 00:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 19:23

Fick min nya MacBook, snik- (eller om man så vill förnufts-) modellen. Den var vacker där den låg i kartongen och far samlade familjen i andakt. Dock byttes den andaktsfulla stämningen raskt i fniss och depression, beroende på vem i familjen som tillfrågas. Fars nya MB hade ett vackert, välfungerande SPANSKT tangentbord.

De kommer och hämtar burken, på vilken jag skriver dessa rader, nu i veckan. Och en en ny skall skickas ungefär samtidigt.

Vänligen, Ylan

beställde mb 2.4 med 4 gb på Black Friday:)

  • Medlem
  • 2008-12-15 14:55

Blir så frustrerad över UPS. De måste vara världens mest inkompetenta fraktföretag. Vem kom på idén att chaufförerna inte ska ha jobbmobiler??? Minns när jag beställde min iBook i dec 2004. Då var det TNT som levererade och killen ringde från flygplatsen på morgonen för att kolla hur min dag såg ut. Sedan mötte han upp när jag var på väg hem under em. Snacka om service.

Men UPS... "Finns det någon hemma mellan 9-17 då?" - "ja, jag är hemma 15.00", "ja men alltså, vi kan inte säga en viss tid". "Så jag måste vara tillgänglig mellan 9-17", "ja".

Suck. Ingen mer som lidit av detta?

Ursprungligen av pyro:

Men UPS... "Finns det någon hemma mellan 9-17 då?" - "ja, jag är hemma 15.00", "ja men alltså, vi kan inte säga en viss tid". "Så jag måste vara tillgänglig mellan 9-17", "ja".

Låter nästan lyxigt. För mig gällde 9-19. Är väl bara nolltaxerare utan jobb som köper mac...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-15 18:29
Ursprungligen av Köörmit:

Låter nästan lyxigt. För mig gällde 9-19. Är väl bara nolltaxerare utan jobb som köper mac...

Ja de är många här i tråden som har haft stora problem med UPS. TNT är snabbare, smidigare, o bättre på alla sätt, så vore ju bra om Apple hade användt dom fullt ut. Men men, kan tydligen inte få allt här i livet...

Ursprungligen av pyro:

Blir så frustrerad över UPS. De måste vara världens mest inkompetenta fraktföretag. Vem kom på idén att chaufförerna inte ska ha jobbmobiler??? Minns när jag beställde min iBook i dec 2004. Då var det TNT som levererade och killen ringde från flygplatsen på morgonen för att kolla hur min dag såg ut. Sedan mötte han upp när jag var på väg hem under em. Snacka om service.

Men UPS... "Finns det någon hemma mellan 9-17 då?" - "ja, jag är hemma 15.00", "ja men alltså, vi kan inte säga en viss tid". "Så jag måste vara tillgänglig mellan 9-17", "ja".

Suck. Ingen mer som lidit av detta?

Finns hela trådar om UPS. Sök och du skall finna.
Personligen vill jag bränna ner deras högkvarter i Göteborg, men man skall vara snäll i Juletider.

Har precis beställt en MacBook White 2.1 Ghz.

Ska komplettera (ej ersätta) min iBook G4 1.07 GHz.

Varför inte en ny alu? Jag måste ha firewire. Flickvännen fick spader när jag ville köpa Pro (pris!).

Varför byter jag? Tja, praktiskt med inbyggd kamera + att vi slipper slåss om internet. För annars funkar allt bra med min gamla iBook...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-22 14:20

Tjena. Fick min söt nos och allt fungerar tok bra. Valde att överföra från time machine. Helt sjukt att man kan vara igång med en ny dator på bara 30 min med alla sina filer, program, inställningar m.m.

En sak som jag har uppmärksammat är varför jag inte nu kan fortsätta på den gamla time machine backupen jag har? Den försöker göra en ny unik backup för den nya datorn.

-------
Nu har jag hittat svaret till min fråga

Citat:

Full Backup After Hardware Change
Actually, this is normal. Anytime your hardware has been repaired, replaced, Time Machine will perform a new full backup and you will not be able to resume backing up with the same history as the previous backups. Time Machine will resume incremental backups after the full backup has completed.

Senast redigerat 2008-12-22 14:31
Bevaka tråden