Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya Cinema Display (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 190 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har precis lanserat en helt ny 24 tum LED Cinema Display, här är tråden att diskutera skärmen.

Mer info hos Apple:
Apple - Cinema Displays

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-10-14 20:18

Hmm, undrar när 30+ tummarn kommer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:24

Själv undrar jag när 36'' kommer...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-14 20:33

Ser jag i syne eller är den nya 24" inte kompatibel med något annat än de nyss släppta MacBook'arna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:41

De andra cinema displayerna är ju fortfarande tillgängliga, det verkar som den nya är speciallt anpassad till macbook med tanke på kontakterna.

Ursprungligen av planB:

Ser jag i syne eller är den nya 24" inte kompatibel med något annat än de nyss släppta MacBook'arna?

Det problemet borde rimligen en adapter kunna lösa.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-14 20:52
Ursprungligen av Marcus K:

Det problemet borde rimligen en adapter kunna lösa.

Jag trodde de slutat göra knasiga Apple-specifika lösningar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-14 20:59
Ursprungligen av planB:

Jag trodde de slutat göra knasiga Apple-specifika lösningar.

Displayport är ingen knasig apple-specifik lösning. Det är en öppen och licensfri standard, enkla adaptrar finns till HDMI och DVI (kanske inte från Apple än, men det kommer).

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-10-14 20:33

Såg nu att 24 tummaren endast har en mini-displayport kontakt, hmm måste ju finnas en adapter så vi med gamla Macbook Pro kan använda skiten?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-10-14 20:45

Jo men nya Cinemaskärmar lär lanseras och se ut ungefär sådär

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:53
Ursprungligen av x-per:

Jo men nya Cinemaskärmar lär lanseras och se ut ungefär sådär

Jo, kanske det. Men lite konstigt att man inte uppdaterade hela serien i så fall. Har iofs för mig att storleken har varit ett bekymmer för LED skärmar, kanske inte finns i 30" ännu? Personligen tycker jag att aluminium chassit är snyggare och dessutom är ju skärmen matt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-14 20:46

Hittar inget om den på Applestore, så antar att de inte släppt all info om den. Inte heller några adaptrar osv.

Jag måste ha en större skärm när jag arbetar med mina bilder, frågan är om denna cineman kan mäta sig med en eizo.

Skall in till Macforum i morgon och se om dem hunnit få upp den iaf.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-10-14 20:55

LED finns i upp till 46 tum vad jag sett, finns säkert större så det skall inte vara några problem att få till ett större dito

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:58

Ja ok då, så var det tidigare i alla fall. Men då är det ju konstigt att man inte uppdaterade hela serien. Som det är nu verker det ju mer som ett tillägg till existerande skärmar.

Det finns en omvänd adapter (för att ansluta vanliga skärmar till Mini DisplayPort), men jag kan inte hitta någon info om att det ska gå att använda denna ny skärm med gamla datorer.

Verkar ju minst sagt dåligt, ok att man inte behöver bakåtkompatibilitet i evighet, men på sistone tycker jag Apple verkar helt strunta i sådant (som alla fina iPod-tillbehör som inte fungerar med iPod touch - exempelvis iPod Radio Remote).

Är det bara jag som tycker att det är märkligt att de har valt den "böjda" (i brist på bättre ord) MagSafe-kontakten från MacBook Air, istället för den raka från MacBook och MacBook Pro? Det får det att se lite märkligt ut när alla kontakterna är inkopplade.

Det är väl bara det, och bristen på FireWire, som jag ser som något negativt med den här skärmen. Den ser i övrigt riktigt trevlig ut, och inbyggd iSight och högtalare är ju aldrig fel.

Den ska väl användas med MacBook Air också, antar att det är därför.

/Adam

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 22:00

Hej!

Jag har kollat på kontakterna på den nya skärmen och jag måste ha helt fel och jag hoppas att någon rättar mig. Men har den ingen dvi kontakt? Jag har en Mac Pro med 5 meter skärmkabel. Kan jag inte använda den nya skärmen?

Mvh
Anders

Ursprungligen av cyber:

Hej!

Jag har kollat på kontakterna på den nya skärmen och jag måste ha helt fel och jag hoppas att någon rättar mig. Men har den ingen dvi kontakt? Jag har en Mac Pro med 5 meter skärmkabel. Kan jag inte använda den nya skärmen?

Näe, inte som det verkar just nu, kolla några inlägg tillbaka i tråden så har det redan diskuterats en del.

Du borde kunna använda en adapter som går från MDP till DVI då DVI verkar färdas över den. Jag känner inte till någon sådan, men det borde ju komma en om det inte redan har gjort det.

Fast när man ser på Apples sajt listar de MacBook som systemkrav. Märkligt. Skandal om det skulle vara så.

Senast redigerat 2008-10-14 22:24
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-14 22:10

"Apple LED Cinema display - Made precisely for the new macbooks"
"The first display made precisely for a MacBook"
Citat från Apple's websida. Konstigt om de inte släpper skärmar som passar hela deras sortiment.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 22:12

Känner mig lite besviken. Hade på känn att det skulle bli en glossy skärm, men hade väl hoppats på en matt trotts allt. Sedan tycker jag att dom äldre ser trevligare ut. Men ska försöka att inte vara för negativ utan vänta tills jag kan se den i verkligheten. Priset verkar väl ok tycker jag i alla fall.

/Anders

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-14 22:20

Någon som vet hur LED mäter sig med äldre LCD-skärmar?....tex Eizo eller liknande. Tänker i första hand på bildbehandling med korrekt färgåtergivning, % av adobe RGB, kalibreringsmöjligheter. Jag vet att vi inte vet detta om de nya apple-skärmarna, men om någon vet något om andra LED-skärmar.

//Batte

Det är lättare att täcka hela Adobe RGB med LED-skärmar. För äldre LCD krävs mjukvarutricks i högre utsträckning eftersom lysrör inte återger det vita på ett optimalt sätt. Jag är ingen expert men kolla här för en uppsats i ämnet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 22:47

Ja jag såg faktiskt det efter det att jag hade skrivit inlägget. Blev ivrig och besviken så det var väl ett panik sätt att skriva av sig innan jag läste tråden helt. Sorry.

Kommer köpa en, har LED i bärbara och är sjukt nöjd med skärmen....
Skulle vara kul kunna smälla ihop datorn, koppla på ett slimmat tangentbord och sedan ha en 24" ....

När man väljer att att man ska köpa en macbook står det att man kan köpa t.ex. en "new" mini dvi - dvi.
Borde inte den göra så att man kan koppla in sin "äldre" mbp till den nya 24" ?
Bara en tanke

Wilhelmsson

Ursprungligen av wilhelmsson:

När man väljer att att man ska köpa en macbook står det att man kan köpa t.ex. en "new" mini dvi - dvi.
Borde inte den göra så att man kan koppla in sin "äldre" mbp till den nya 24" ?
Bara en tanke

Wilhelmsson

Mini-DVI och Mini DisplayPort är väl två helt olika typer av kontakter?

Ursprungligen av tobiwan:

Mini-DVI och Mini DisplayPort är väl två helt olika typer av kontakter?

I know, men på mbp är det DVI uttag. När man beställer en ny MB så kan man köpa till en "new mini dvi" till DVI. Som jag skrev i förra inlägget.
Frågan är mer vad det är för uttag i skärmen och om det finns en "new mini dvi" hona till hona...
Jag spawnar bara lite tankar, är nog helt ute, men vore trevligt om man kunde koppla in skärmen till min MBP...
jaja

Wilhelmsson

Bevaka tråden