Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 313 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av henkebarn:

Haha, den här är fin:

För det är ju enklare att öppna kameran, ta ur batteriet och kortet för att sedan stoppa in kortet i datorn...

Nåja, jag håller med om att kortläsare faktiskt är en skön funktion. Inte så att jag måste ha en, men nog går det fortare, dessutom slipper man dra med en usb-kabel. Tycker han har en poäng, på nåt vis. Hade ju om de velat kunnat integreras relativt lätt i den nya designen.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Nåja, jag håller med om att kortläsare faktiskt är en skön funktion. Inte så att jag måste ha en, men nog går det fortare, dessutom slipper man dra med en usb-kabel. Tycker han har en poäng, på nåt vis. Hade ju om de velat kunnat integreras relativt lätt i den nya designen.

Det är väl en smaksak, kanske. Men om man tänker på att MacBook är en consumerdator så tror jag att större delen utav alla "consumers" jag känner gärna slipper öppna kameran för att få ut bilder.

Ursprungligen av henkebarn:

Det är väl en smaksak, kanske. Men om man tänker på att MacBook är en consumerdator så tror jag att större delen utav alla "consumers" jag känner gärna slipper öppna kameran för att få ut bilder.

Det är ju givetvis individuellt, men just avsaknaden av kortläsare är det vanligaste "klagomålet" jag fått på min Macbook av "PC-vänner", och jag får nog säga att jag håller med dem. Det är ju inte hela världen, men för mig är detonekligen mycket smidigare att bara kunna stoppa in kortet än att släpa runt på en USB-sladd (som jag i princip alltid glömmer hemma).
Nu är det inget större problem för mig personligen längre, då min Macbook bara står hemma och jag har en EEEPC med mig i ryggsäcken istället (...som har kortläsare ).

sitter på en liknande situation som en tidigare författare i denhär tråden;

skriver i dagsläget på en vit 2,2gHz 4gb ram 120gb/hdd macbook och fick verkligen upp pulsen när steve visade de nya skapelserna. åtminstone designmässigt.

precis som ni diskuterat mycket så funderar jag på om 400mHz och bakgrundsbelysning är värt 3000 kr extra, och tvekar på det. men det känns änna lite dumt att gå ner från 2,2gHz till 2,0. hur mycket skillnad gör en sån sak? grafikkortet kanske jämnar ut oddsen?

halvt OFT: fick ont i magen nu! har en köpare på min vita bok, vad bör jag begära för den? specifikationer som ovan, bra skick dock lite skuggor runt trackpaden.

Ursprungligen av martinfranskara:

sitter på en liknande situation som en tidigare författare i denhär tråden;

skriver i dagsläget på en vit 2,2gHz 4gb ram 120gb/hdd macbook och fick verkligen upp pulsen när steve visade de nya skapelserna. åtminstone designmässigt.

precis som ni diskuterat mycket så funderar jag på om 400mHz och bakgrundsbelysning är värt 3000 kr extra, och tvekar på det. men det känns änna lite dumt att gå ner från 2,2gHz till 2,0. hur mycket skillnad gör en sån sak? grafikkortet kanske jämnar ut oddsen?

halvt OFT: fick ont i magen nu! har en köpare på min vita bok, vad bör jag begära för den? specifikationer som ovan, bra skick dock lite skuggor runt trackpaden.

Glöm inte busshastigheten - är den inte snabbare på de nya bookarna? Sånt spelar in också.

Är det förresten bara jag som tjatar om SSD? Tycker det är fantastiskt att kunna få en mac med SSD-hårddisk faktiskt! Nån som vet märket på den - är det samma som förr eller nån ny samarbetspartner?

Ursprungligen av n00bkillaz:

Glöm inte busshastigheten - är den inte snabbare på de nya bookarna? Sånt spelar in också.

Är det förresten bara jag som tjatar om SSD? Tycker det är fantastiskt att kunna få en mac med SSD-hårddisk faktiskt! Nån som vet märket på den - är det samma som förr eller nån ny samarbetspartner?

Jag lyckades sälja min vita 2GHZ 1 GB RAM 80 GB HDD för 6500 Men det var innan den 14nde oktober (två veckor innan, jag chansade på att Apple verkligen skulle släppa sina bärbara den fjortonde). He shoots, he scores!

Ursprungligen av glitchpunk:

Det är ju givetvis individuellt, men just avsaknaden av kortläsare är det vanligaste "klagomålet" jag fått på min Macbook av "PC-vänner", och jag får nog säga att jag håller med dem. Det är ju inte hela världen, men för mig är detonekligen mycket smidigare att bara kunna stoppa in kortet än att släpa runt på en USB-sladd (som jag i princip alltid glömmer hemma).
Nu är det inget större problem för mig personligen längre, då min Macbook bara står hemma och jag har en EEEPC med mig i ryggsäcken istället (...som har kortläsare ).

Tar mig friheten att fylla på med mina reflektioner i ämnet saknade portar. Hoppas det går bra. Om du har kortet i kameran tar det längre tid och drar batteri från kameran. Sedan använder jag ofta flera kort varför det istället är ett mer jobb att sätta i kortet i kameran istället för i datorn. Använder ofta SDkorten istället för USBminnen då de ligger nära. Sedan har vi sladden att komma ihåg att ta med. Hur ofta har man inte glömt sladden för att visa korten på tv:n. Ingen deal breaker men ändå ett "varför gör dom på detta viset?" Samma sak med firewire porten som försvann av kostnadsskäl. Sedan att kortläsare i stort sett är bärbarstandard på pc sidan gör saknaden ännu fånigare då reklamen riktar sig till hemma/pro fotografer etc. Macbook pro har en expansionskortplats till hjälp dock.

Bara "close to 4 hours" batteritid alltså? Låter dåligt.

Det här är nog största besvikelse jag fått av en produktlansering från Apple.

Design och allt är helt ok, men avsaknaden av Firewire på Macbooken är helt avgörande för mig som musiker. Ok, det finns två modeller med (vit MB och MBP). Men alla som använder FW vill inte ha 15". Alla är heller inte proffs och vill lägga ut 17000+.

Hoppas på ett uttalande från Apple. Hur har de tänkt för alla "icke-pros" med DV-kameror (iMovie), ljudkort (Garageband), hårddiskar och annat?

Här fick Apple min åsikt:
Apple - MacBook - Feedback

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 21:10

Vad slipper öppna kameran? Man använder väl inte kameran som en minneskortsläsare? Inte jag iaf. Men, däremot så finns det ju väldigt smidiga små usbläsare. Så kortläsare i datorn är inget jag kommer att sakna.

Seriöst nu. Hur mycket bättre är MacBook Pros 9400 256 MB jämfört med MacBooks 9400?

Eller är det samma?

Att den skarpaste versionen av Pro har ett bättre grafikkort än Macbookens har jag förstått, men hur står sig den billigaste Pron mot Macbook vad gäller grafikkortet?

Ursprungligen av Tantalos:

Seriöst nu. Hur mycket bättre är MacBook Pros 9400 256 MB jämfört med MacBooks 9400?

Eller är det samma?

Att den skarpaste versionen av Pro har ett bättre grafikkort än Macbookens har jag förstått, men hur står sig den billigaste Pron mot Macbook vad gäller grafikkortet?

Både MacBook och MacBook Pro har precis samma grafikkort, Nvidia GeForce 9400M med 256 MB minne som delas med arbetsminnet.

Men, det finns ett stort men. MacBook Pro har två grafikkort. Ett Nvidia GeForce 9400M som inte är alltför häftigt men som drar lite ström, samt ett kraftfullt Nvidia GeForce 9600M GT med 256 eller 512 MB eget minne som dock drar mer ström.

Med den nya MacBook Pro kan du välja under körning vilket grafikkort som ska användas.

Ursprungligen av Marcus K:

Både MacBook och MacBook Pro har precis samma grafikkort, Nvidia GeForce 9400M med 256 MB minne som delas med arbetsminnet.

Men, det finns ett stort men. MacBook Pro har två grafikkort. Ett Nvidia GeForce 9400M som inte är alltför häftigt men som drar lite ström, samt ett kraftfullt Nvidia GeForce 9600M GT med 256 eller 512 MB eget minne som dock drar mer ström.

Med den nya MacBook Pro kan du välja under körning vilket grafikkort som ska användas.

Argh, jag tycker att gränserna dem emellan har suddats ut nu. Jag är ute efter att köpa en Macbook eller Macbook Pro och använda som bärbar (springer runt rätt mycket med datorn, till skolan, biblioteket etc) samt stationär (Den nya Apple-skärmen ska köpas i efterhand). Jag har ingen användning av firewire, så vitt jag vet. Däremot är jag väldigt dryg vad gäller prestandan. Jag avskyr när saker går långsamt och har generellt sett ganska många processer igång samtidigt. Inte ovanligt att jag kör safari med massvis av flikar, samtidigt som iTunes, Photoshop och Pages rullar på flitigt. Jag är en lättviktsanvändare men även en typisk multitasker som har mängder av saker igång samtidigt. Självklart vill jag ju också att min Macbook ska kunna köra en _hög_ upplösning på den kommande 24" skärmen, vilken upplösning klarar 9400M att köra?

Och framförallt, vilken bärbar bör jag ha? Och vilken konfiguration? Jag hamnar ogärna över 18,000.

Jag har lagrat ganska mycket musik och filmer, men den mängden överskrider ändå vida de hårddiskar som erbjuds i bärbara, så jag kommer likförbannat att vara tvungen att köra en extern kopplad till Apple-skärmen. Då är ju egentligen hastigheten mer av intresse, än storleken.

  • Medlem
  • 2008-10-15 22:39
Ursprungligen av Tantalos:

Argh

Jag tycker du ska kolla denna länk den förklarar allt! (dvs vilken jäkla soppa det är med grafikkort) Jag har alltid sett det som en fördel att ha mac och skita i alla såna (wintel) diskussioner men plötsligt är man här...
Frankly så förstår jag inte varför apple snålar på en sån detalj, det är inte den grövsta kostnaden på en sån här "lyxmaskin". Men antagligen var det vad som rymdes i cost-case eller gross profit för MacBook?
Create Digital Motion About that “9400M” GPU: NVIDIA’s Mobile Graphics

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-15 22:19

Känns det inte lite bakåtsträvande med processorhastigheterna? Jag menar, sitter ju på en Macbook från 2007 och har en C2D-processor på 2 Ghz (tillsammans med 4 Gb RAM), alltså en likadan som på nya mellanmodellen. Sen att de kanske opererar snabbare pga sammansättningen är väl en annan femma.

Processorers klockfrekvenser känns alltmer ointressant. De är snabba som de är. Det är därför som man experimenterar med fler kärnor, mer/snabbare cache, optimerade intruktionsuppsättningar o.s.v. istället.

Det här är ju grymt intressant, hade det bara funnits en möjlighet att stoppa in en snabbare hårddisk så hade saken varit klar:

Macbook
2.4GHz Intel Core 2 Duo
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
15392 kr

Ursprungligen av Tantalos:

Det här är ju grymt intressant, hade det bara funnits en möjlighet att stoppa in en snabbare hårddisk så hade saken varit klar:

Macbook
2.4GHz Intel Core 2 Duo
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
15392 kr

Glöm inte att grafikprestandan är "5X" snabbare! Jag tror starkt på de nya maskinerna. De är grymt snygga, bortsett från uppifrån när de är ihopfällda. Fast det är nog en vanesak. Jag tyckte att Air var skitful första dagarna, sen insåg jag när jag hade sett den live att den var gudomligt vacker.

Jag gillar att MacBook och MacBook Pro är så lika varandra också. Man får intrycket av att båda modellerna är jäkligt kompetenta, inte att bara den ena är det och att den andra är av plast.

Ursprungligen av henkebarn:

Glöm inte att grafikprestandan är "5X" snabbare! Jag tror starkt på de nya maskinerna. De är grymt snygga, bortsett från uppifrån när de är ihopfällda. Fast det är nog en vanesak. Jag tyckte att Air var skitful första dagarna, sen insåg jag när jag hade sett den live att den var gudomligt vacker.

Jag gillar att MacBook och MacBook Pro är så lika varandra också. Man får intrycket av att båda modellerna är jäkligt kompetenta, inte att bara den ena är det och att den andra är av plast.

Nu har jag inte sett de nya modellerna när de är ihopfällda och sett ur ett fågelperspektiv. Å andra sidan lär jag väl inte spendera mycket av min tid med att stående stirra på min ihopfällda Macbook

Hm... hur var det nu med möjligheterna att byta ram-minne och hårddisk i nya Macbook? Kanske är värt att köpa en lite billigare modell först och senare byta ut ram och hårddisk vid behov? Det bör väl inte bli alltför dyrt att sula in i efterhand?

2.4GHz Intel Core 2 Duo
2GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x1GB
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
14.095,00 kr

Ursprungligen av Tantalos:

Nu har jag inte sett de nya modellerna när de är ihopfällda och sett ur ett fågelperspektiv. Å andra sidan lär jag väl inte spendera mycket av min tid med att stående stirra på min ihopfällda Macbook

Hm... hur var det nu med möjligheterna att byta ram-minne och hårddisk i nya Macbook? Kanske är värt att köpa en lite billigare modell först och senare byta ut ram och hårddisk vid behov? Det bör väl inte bli alltför dyrt att sula in i efterhand?

2.4GHz Intel Core 2 Duo
2GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x1GB
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)
14.095,00 kr

Om jag förstått det rätt så är minnesuppgraderingen på apple.se rätt prisvärd. Liknande lösningar kostar minst lika mycket av att installera själva.

Däremot hade jag gärna viljat veta om till exempel följande disk skulle fungera
Macoteket - Western Digital Scorpio Blue SATA 500GB 2.5" 5400rpm

Ursprungligen av jacoblo33:

Om jag förstått det rätt så är minnesuppgraderingen på apple.se rätt prisvärd. Liknande lösningar kostar minst lika mycket av att installera själva.

Däremot hade jag gärna viljat veta om till exempel följande disk skulle fungera
Macoteket - Western Digital Scorpio Blue SATA 500GB 2.5" 5400rpm

Jag hörde att minnesuppgraderingarna skulle vara det som var minst prisvärt och något som bör köpas från annat håll.

Ursprungligen av Tantalos:

Jag hörde att minnesuppgraderingarna skulle vara det som var minst prisvärt och något som bör köpas från annat håll.

Även på den nya MacBookarna?

+2gb kostar 1380:- på apple.se

Hittade inget igår, men ser att Macoteket.se har 2gb moduler för 690:-. Dvs samma kostnad (även om du säkert kan sälja orginaletminnet för någon hundralapp), men slipper installera det själv + känns bättre att ha det fixat av apple

Ursprungligen av jacoblo33:

Även på den nya MacBookarna?

+2gb kostar 1380:- på apple.se

Hittade inget igår, men ser att Macoteket.se har 2gb moduler för 690:-. Dvs samma kostnad (även om du säkert kan sälja orginaletminnet för någon hundralapp), men slipper installera det själv + känns bättre att ha det fixat av apple

Men du har ju redan 2gb som ingår, så om du köper 2 till kostar det bara 700. Alltså är Apple typ dubbelt så dyrt. Eller? Hur tänker du?

Ursprungligen av n00bkillaz:

Men du har ju redan 2gb som ingår, så om du köper 2 till kostar det bara 700. Alltså är Apple typ dubbelt så dyrt. Eller? Hur tänker du?

Jag tänker att du inte kan få plats med tre moduler i Macbooken.

Du får 2 x 1gb med och kan uppgradera till 2 x 2gb för 1380:-

Har inte läst något om det, men har väldigt svårt att tro du får plats med en tredje modul. Dessutom hävdar vissa att du tappar om du har ojämnt med minne (2gb och 1gb)

Klart att du kan sälja orginalminnet och uppgradera själv, men tror inte du får många hundralappar för två 1gb moduler

Ursprungligen av jacoblo33:

Jag tänker att du inte kan få plats med tre moduler i Macbooken.

Du får 2 x 1gb med och kan uppgradera till 2 x 2gb för 1380:-

Har inte läst något om det, men har väldigt svårt att tro du får plats med en tredje modul. Dessutom hävdar vissa att du tappar om du har ojämnt med minne (2gb och 1gb)

Klart att du kan sälja orginalminnet och uppgradera själv, men tror inte du får många hundralappar för två 1gb moduler

Detta tycks stämma.. De nya PC3-8500-kretsarna är lite dyrare än de gamla, typ nästan det dubbla, så 2x2GB tycks kosta minst 1300:- från tredje part.

Gizmodo skriver om iFixit som plockat isär MacBook och noterat några saker:

• The optical drive is identical in the MB and MBP, and it's SATA
• MBP RAM isn't tough to replace, but hard drive requires a Torx screwdriver
• The keyboards can be user-serviced, but require removing 56 screws first
• "Unibody" construction is "elegant"
• "The new MacBook is really a 13" MacBook Pro. It uses the same design, and same manufacturing quality"

Det sistnämnda tror jag inte alla hittills har greppet, att det i stort sett är identiska datorer numera, förutom några få finesser som är Pro endast (kraftigare grafikkort, FW800, ExpressCard, större skärm, snabbare hårddiskar). MacBook har fått sig ett lyft i byggkvalité.

Den som köper en ny MacBook idag får en betydligt bättre dator (så när som på FireWire) än någon tidigare MacBook.

Ursprungligen av ninjamac:

Detta tycks stämma.. De nya PC3-8500-kretsarna är lite dyrare än de gamla, typ nästan det dubbla, så 2x2GB tycks kosta minst 1300:- från tredje part.

Ahaaa, sitter det två engigs i den och inte en tvågigs? Då är jag med. Det är ju synd. Då skulle jag lätt köpa minnet från Apple direkt och slippa göra det själv, om det ändå är samma pengar. Jag tänkte att det satt en tvågigssticka från fabrik så att man kunde köpa till två till. Men så smart var det alltså inte.

Ursprungligen av henkebarn:

Glöm inte att grafikprestandan är "5X" snabbare!

I ett enskilt testfall ja, precis som när de bytte till Intels processorer. Det de redovisar är det test av flera som de fick bäst resultat i. Allt blir inte fem gånger snabbare, i många fall kanske bara marginellt.

Ursprungligen av Marcus K:

I ett enskilt testfall ja, precis som när de bytte till Intels processorer. Det de redovisar är det test av flera som de fick bäst resultat i. Allt blir inte fem gånger snabbare, i många fall kanske bara marginellt.

Så det enda vi kan vara säkra på är alltså att den faktiskt är snabbare, men hur mycket varierar beroende på vad du gör med kortet? Spela Need for Speed och du får 4X snabbare, kör Aperture och du får 2X snabbare, stoppa in grafikkortet i en potatis och du får 3X snabbare.

Bevaka tråden