Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CRC fel

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...tror jag.

Jag har en laptop och ibland med väldigt stora filer, en filmfil tex så kan jag få ett hårddisk error.
Jag minns inte exact vad felmeddelandet var nu men tror det hette CRCfel
Och i stil med: kunde inte läsa från hårddisken, denna fil kan vara tex skadad.

Om man drar igång filmen, så när den kommer till stället med felet så tuggar bara hårddisken en lång stund och så kommer felmeddelandet.

Hur kan man åtgärda detta.
är det ett skadat område på hårddisken tror ni, typ några kluster som är skadade eller skulle det funka att bara formatera om den.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-10 23:49

Jag skulle byta disk fort som satan.

Enklare CRC fel klarar hårddiskarna av att korrigera (Du vill inte veta hur många det är då siffran är mycket hög). dock vid allvarliga fel, som hårddisken inte eklarar av, då får du fel i ditt operativsystem.

Det tyder på att disken är påväg att göra sitt, och den kan dö vilken dag som helst. Har du backup på allt så kan du testa att formattera om den, men det kommer inte hjälpa då felet kommer uppträda igen, kanske inte direkt (Då den kanske inte skriver till det området igen efter formatteringen) men det är en tickande bomb.

hmm, det låter himla tråkigt

På hårddisken så finns det 3 partitioner där 1 är gömd.
På den gömda partitionen finns installationsfilerna till windows som tillverkaren lagt dit ifall man vill installera om windows.
Sedan är det C: och D: På C finns ju windows
Det är på D: partitionen som det blir crc fel ibland.
C: är Tydligen FAT32 Och D är NTFS

Det är en acer Travelmate 3000.

Vad beror sånna här fel på, är det kluster som gått sönder?
Jag har ju inga vitala saker på datorn, inget som jag inte kan få tillbaka mer än installationsfilerna till mitt windows XP på den.
Eftersom det inträffar på D: Som jag har mer som lagring, så kanske jag kan leva med det.
En ny hårddisk till en laptop kostar väl skjortan kanske mer än vad jag gav för datorn när jag köpte den som begangnad.

Det är en 700megs film fil som felet inträffar på. Då kan det ju vara bra att behålla den filen på hårddisken så att den inte skriver till det området igen eller??

Finns det några diagnostik verktyg eller liknande man kan använda för att kolla hårddisken, förutom windows inbyggda?

1
Bevaka tråden