Synkronisering av iPhone och iTunes

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har just berikat mitt liv med en iPhone och njuter hela tiden... jag har dock ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med (med hjärtat i halsgropen att bli betraktad som en total novis) när jag vill synkronisera musiken i datorn med min iPhone så raderas hela biblioteket i telefonen och all musik i datorn läggs in istället, finns det något sätt att undvika detta och manuellt välja vilka låtar jag vill föra över?
hoppas på att någon kan hjälpa mig med detta.
tackar på förhand
W:)

• Medlem
  • Hjo
  • 2008-10-03 22:02
Ursprungligen av whippered:

Hej, jag har just berikat mitt liv med en iPhone och njuter hela tiden... jag har dock ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med (med hjärtat i halsgropen att bli betraktad som en total novis) när jag vill synkronisera musiken i datorn med min iPhone så raderas hela biblioteket i telefonen och all musik i datorn läggs in istället, finns det något sätt att undvika detta och manuellt välja vilka låtar jag vill föra över?
hoppas på att någon kan hjälpa mig med detta.
tackar på förhand
W:)

Det finns olika sätt men jag gör så att först öppnar jag iTunes och skapar en spellista (Arkiv-skapa spellista) som jag döper till iPhone.
Sedan drar jag dit de låtar jag vill ska finnas i min iPhone.

Nästa steg blir att jag kopplar min iPhone till datorn därmed börjar synkningen, telefonen dyker upp på vänster sida i iTunes under Enheter, klickar där och kommer till fliken "Sammanfattning".

Klicka på fliken "Musik" uppe i iTunes, se till att kryssa i "markerade spellistor" och välj den spellista du har fyllt med de låtar du vill ha på iPhone, i det här fallet spellistan "iPhone".

Du kanske måste även klicka på knappen "Utför" ner till höger om synkningen enligt den gamla inställningen redan har börjat (alternativet "Alla låtar och spellistor" varit ikryssat)
Då börjar synkningen från början och tar bort de låtar som varit inne på telefonen men som du inte har med i din spelllista.
Lycka till

Gå in på iTunes / Inställningar / Enheter och bocka för "Avaktivera automatisk synkronisering av enheter".

Eller:

Klicka på din iPod eller iPhone i listan till vänster, under "Enheter".
Under första fliken "Sammanfattning" finns valet "Hantera musik och videor manuellt". Klicka för denna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-11 02:09

Vad är det för vits med manuell hantering? Med 16 GB iPhone kan man ju ha tusentals låtar. Ska man dra över dem en och en? Och sen om man behöver resetta telefonen (eller om man behöver ersätta den) ska man då börja om från början???

Är det inte mycket smidigare att göra en spellista som Hjopek beskriver? Finns det någon nackdel med det?

Själv har jag dels en liknande spellista som jag synkar samt några smarta spellistor som innehåller några mixar med högst betyg, bra låtar jag inte hört på länge, eller nya låtar jag inte hunnit betygsätta ännu. Detta skulle ju vara hopplöst att trixa med manuellt...

Vitsen med manuell hantering är att man kan plocka låtar från mer än en dator. Tex har jag
en bärbar och en stationär. Jag kan inte - vilket går utmärkt på min Ipod Touch - plocka
låtar från båda burkarna. När jag väljer att synka mot den ena, raderas allt som jag lagt över
från den andra och tvärt om. Detta gäller även ringsignaler. Måste villigt erkänna att detta var
en ENORM besvikelse med Iphonen då jag trodde att man - som på Touchen - skulle kunna
lägga över manuellt från flera olika källor. Kanske en briljant funktion om man har lyxen att
bara ha EN dator - men nu har jag flera....

Och för er som inte vet hur det funkar på Touch så behöver man inte kopiera över låtar
En och En - lika lite som man kopierar filer mellan mappar en och en. Den tekniska utveckligen
gör att man idag kan markera ett större antal filer och påbörja kopiering av dessa samtidigt!

/m

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 13:45

Ok, då frågar jag (nästan) samma fråga igen:

Vad är det för vits med att ha sitt musikbibliotek utspritt på flera datorer? Blir inte det.. .. splittrat? ... schizofrent? Ska jag komma ihåg själv om den där låten ligger på dator A eller B (eller C)? Vad tjänar jag på det?

Ditt svar kanske är "men alla låtar ryms inte i min laptop". Då känner jag igen mig en smula. Mitt bibliotek för låtar (ej video) är på 243 GB. (141 dagars speltid). Ryms inte på min laptop. Men hela mitt bibliotek har jag samlat på en extern hårddisk ansluten till min Mac Mini. I min laptop har jag gjort ett Alias till den utdelade iTunes-mappen så om jag startar iTunes på min laptop så kör den direkt mot biblioteket som min Mac Mini har. Jag är väldigt noga med att aldrig starta två iTunes mot mitt bibliotek.

All min musik är samlat i en iTunes-bibliotek och backas upp med Time Machine. iTunes synk fungerar fantastiskt för mig och jag skulle aldrig drömma om att dela upp mina låtar på flera datorer, eller pilla med enskilda mappar eller filer; Det är ju åtskilliga tusen av dem. Jag behöver verkligen databas-filosofin bakom iTunes och använder smarta spellistor för att synka till iPhone.

Det jag saknar är att ha ett lokalt iTunes-bibliotek på laptopen som kan synkas från huvudbiblioteket på samma sätt som man synkar en iPod.

Då svara jag inge. Varför ska du komma ihåg om låten ligger på dator A eller B?
Till skillnad från Iphone så stannar låten i Ipoden när du en gång lagt över den
Du behöver med andra ord inte lägga tillbaka saker stup i ett i biblioteket.

Du har aldrig tänkt på att du kanske har en privat dator och en företagsmaskin?
Du har ju en musiksamling hemma som du skrapat ihop på något sätt, på jobb
kanske en annan som du skrapat ihop av kolleger. Om du springer över till en polare
och faller för frestelsen att "låna" lite musik av honom så är det bara att plugga in
Poden och dra över - inget strul. Och vad är vitsen med en Pod om man ändå måste
släpa runt på ett hårddiskhärke för att sedan synka när man kommer hem? Nada....

/m

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-18 09:55
Ursprungligen av martinator:

Då svara jag inge. Varför ska du komma ihåg om låten ligger på dator A eller B?
Till skillnad från Iphone så stannar låten i Ipoden när du en gång lagt över den
Du behöver med andra ord inte lägga tillbaka saker stup i ett i biblioteket.

kanske en annan som du skrapat ihop av kolleger. Om du springer över till en polare
och faller för frestelsen att "låna" lite musik av honom så är det bara att plugga in
Poden och dra över - inget strul. Och vad är vitsen med en Pod om man ändå måste
släpa runt på ett hårddiskhärke för att sedan synka när man kommer hem? Nada....

/m

Visst, jag förstår ditt problem (har samma problem själv), men jag tror skälet stavas "rättigheter". Att skrapa ihop musik från kollegor eller låna av en kompis är nog inte vad musikbranschen vill... Jag säger inte att Apple ska följa deras vilja, jag säger bara att jag tror att det är skälet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 10:49
Ursprungligen av martinator:

Så om du inte kan sno musik på ett smidigt sätt så finns det ingen mening med att ha en iPod. Humor.

Ursprungligen av acke:

Så om du inte kan sno musik på ett smidigt sätt så finns det ingen mening med att ha en iPod. Humor.

Ja sjuk humor.
Hur tänker sig folk att de ska betala/göra rätt för musiken de har på sin iPhone?

Min fråga är inte av moralisk karaktär. Min synpunkt gäller skillnaden mellan
IPod och Iphone. Dessutom så är det ju tillåtet att lägga in skivor man tidigare betalt
för och situationen att man köpt en skiva under arbetstid är ju inte helt orealistisk.
Då går det inte att på ett smidigt sätt få in den i Iphonen om du samtidigt vill ha
kvar spellistor från andra datorer.

Men om nu acke är utan synd i upphovsrättsfrågan så är det bar att gratulera
och önska honom lycka till med sitt stenkastande.

/m

1
Bevaka tråden