Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med airport-kortet i Macbooken

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har den senaste månaden fått problem med Macbooken och det trådlösa nätverket. Signalstyrkan hoppar upp och ner, upp och ner hela tiden, när datorn står bredvid iMacen med rätt fast signalstyrka.

Kör 10.4.11, så jag påverkas inte av 10.5.2-uppdateringen. Två iMacs i hushållet påverkas inte, inga internetproblem på dem. Routern är en Airport Extreme som har resetats helt. Jag är inte på samma kanal som någon annan i närheten, har t o m bytt kanal för att kolla om det skulle hjälpa. Jag har gjort en total ominstallation (wipeade allt) för att kolla om det skulle hjälpa.

När jag kört iStumbler har jag fått lite olika resultat. När det var som värst hoppade den mellan 47-26% och när den var nere på 26% så klagade Safari på att jag inte var ansluten till internet och ville köra network diagnostics. När den stod bredvid makens iMac som låg på 58-62% så hoppade min mellan 58-72%.

Nu håller den på såhär:

Nån som har några idéer? Jag har AppleCare, och de har sagt att det borde vara ett hårdvarufel, men om det skulle vara ett mukvarufel så täcks det inte av AppleCare. Om någon annan är drabbad av samma problem så vore det också intressant att veta.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-09 16:46

Radiostörningar är alltid knepigt.
En idé är ju att fundera på andra externa faktorer som använder radiovågor och har tillkommit i närheten den senaste månaden. Ex.vis har ni eller någon granne skaffat ny telefon (DECT), microugn eller såndär pryl som skickar TV-antennsignalen trådlöst till sovrummet.

En annan idé kan ju vara att iMac'en stör Macbook'en när dom står bredvid varandra. Blir det bättre om iMac'en stängs ner?

Ursprungligen av Macsimal:

Radiostörningar är alltid knepigt.
En idé är ju att fundera på andra externa faktorer som använder radiovågor och har tillkommit i närheten den senaste månaden. Ex.vis har ni eller någon granne skaffat ny telefon (DECT), microugn eller såndär pryl som skickar TV-antennsignalen trådlöst till sovrummet.

En annan idé kan ju vara att iMac'en stör Macbook'en när dom står bredvid varandra. Blir det bättre om iMac'en stängs ner?

Nej, det blir inte bättre av att stänga ner iMacen. Min iMac är inne pga hårddiskkrasch nu, och det är fortfarande sunkigt här. 54-37% hoppar den emellan i skrivande stund. Vi har varken TV eller micro, dock en gammal trådlös telefon så om det skulle vara något sådant så är det inte från oss.

Men borde inte makens iMac också påverkas (samt min, när den levde) om det vore några sådana störningar?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-09 17:52

Olika Mac'ar kan ha olika känslighet på sina Airport-kort.

Ett sätt att komma tillrätta med problemen är att testa olika inställningar (kanal och frekvens) på er APE. Finns fler trådar om detta, bla. denna.

Ursprungligen av Macsimal:

Olika Mac'ar kan ha olika känslighet på sina Airport-kort.

Ett sätt att komma tillrätta med problemen är att testa olika inställningar (kanal och frekvens) på er APE. Finns fler trådar om detta, bla. denna.

Tack för länkar. Har testat olika kanaler (förutom 6 och 1, då grannarna verkar använda dem) och har nu testat både 2.4Ghz och 5Ghz.

Här är resultatet:

2.4Ghz

5Ghz.

Jag testade både n-only och b/g-kompatibel/a-kompatibel.

Jämförelse:

Macbooken när den står precis bredvid makens iMac:

Makens iMac:

Min Mac ligger ofta på en signal på strax under 50%. Skaffade en Air Port Express i förra veckan som jag försökte installera men det gick inte. Har gått tillbaka till min gamla router (en Siemens) men den ligger alltså så här lågt. För det är väl inte normalt att knappt nå upp till 50% signalstyrka ?
Hur gör man för att ändra kanal ? Har inte hittat någon lösning genom att läsa manualen till Siemensroutern. Har kanal 11 men det är många som har det av grannarna ser jag via iStumbler. Blir det sämre klös i mitt trådlösa bredband om jag har på två datorer (båda Mac) samtidigt ?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-09 22:51
Ursprungligen av KaRo:

Blir det sämre klös i mitt trådlösa bredband om jag har på två datorer (båda Mac) samtidigt ?

Jovisst, då delar de på den tillgängliga bandbredden.

Att få AirPort-kortet utbytt hjälper inte, i alla fall.

Idag har jag testat den på ett annat trådlöst nätverk och med en icke-Applerouter. Samma problem. Igår på hemmanätverket så krånglade den så mycket att jag fick ställa ut den i hallen, två meter ifrån den perfekt fungerande iMacen, och ändå så blev signalen så svag att network diagnostics kom upp.

Kan det vara nåt fel på antennen? Jag tycker det mesta annat har uteslutits. Nytt airportkort, testat med att byta kanal, full ominstallation, ingen micro, resettad router, annat nätverk, annan router...

Ska lämna in den för att byta antennen nu.

Och jag fortsätter på min egen lilla tråd med att rapportera att byta antenner inte löste det. Snart börjar jag tro att det är en feature, signalstyrkan ska helt enkelt hoppa 15-30%, men enbart på Macbooks och man ska inte kunna komma ut på nätet med en Macbook som står bredvid en iMac som fungerar perfekt.

Nu ska det eskaleras. Jag börjar bli less. Jag behöver datorn för skolarbete.

Nu är den reklamerad, och idag hämtar TNT den. Ingen utbytesmac här ännu.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-08 14:43

Löste det sig sen?

Lite sent svar, men ja. Jag fick en ny (då) unibody Macbook.

1
Bevaka tråden