Bibliotek, utan import-konvertering

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja importera en massa från min gamla dator, få det snyggt och prydligt organiserat i itunes och i itunesmusic-mappen, utan att programmet gör ytterligare en konvertering. Går det?

När man samlar ihop sitt bibliotek, eller importerar musik som redan finns på datorn, så gör ju itunes en konvertering till det format man valt (typ aiff eller mp3).

Eftersom en konvertering troligtvis aldrig kan låta bättre än originalet (även om det är en gammal lågkvalitets mp3) tänker jag att låtarna tappar i kvalitet om man hela tiden konverterar dem när man flyttar dem mellan olika itunes.

Obs! jag vet att man kan spela filer som inte itunes importerat. Men poängen är att få alla filer sorterade i samma mappsystem baserat på taggarna, som ju itunes sköter så fint.

Om man drar och släpper alla låtar i iTunes så konverteras de inte på något sätt utan läggs bara till (kopieras).

Man ska inte "importera" utan att "lägga till". Finns i samma meny. Sen väljer man att iTunes ska kopiera till iTunes-biblioteket (i preferences) et voila!

1
Bevaka tråden