Hjälp mig att välja Mac-modell

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är en gråskalle som tillhört denna världen sedan Apple II och hade tänkt fortsätta med det. Jag sitter med en G4, 450 MHz, 768 Mb och 10.3.9 – så det kunde kanske vara dags med en uppgradering! Finner då att det inte längre finns någon stationär maskin i prisklassen 10-15 kkr, bara något som kallas Mini och så iMAc, som jag inte vill ha.

Kära Forummedlemmar, ni som är mer uppdaterade än undertecknad, ge mig ett råd. Skall jag köpa en Minilåda eller en begagnad G5, som tydligen är den sista PowerPC:n?

Mac mini är en mycket trevlig dator som täcker dom flesta hemanvändares behov. Den springer dessutom i cirklar runt din nuvarande maskin.

Dock så har Mac mini inte uppdaterats sedan augusti 2007, så det är absolut inte köpläge på den nu.

Flyttade tråden från "Allt om Mac" till "Köpa Mac & Köptips".

Ändrade också rubriken. Försök sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-08 09:31

Jag går i ungefär samma funderingar vad gäller inköp av 2:a dator.

En kraftfullare stationär utan skärm i iMac'arnas prestanda hade jag satsat på direkt, men där finns en lucka i utbudet.

Nu passar en iMac inte mitt skrivbord, annars är det ett mycket prisvärt alternativ, speciellt sedan det definitivt inte är köpläge på mini Mac av många skäl, inte minst för att man får så mycket mer för pengarna för den billigaste iMacen.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-10-08 09:55
Ursprungligen av Daddy'R:

Kära Forummedlemmar, ni som är mer uppdaterade än undertecknad, ge mig ett råd. Skall jag köpa en Minilåda eller en begagnad G5, som tydligen är den sista PowerPC:n?

Varför ens fundera på en gammal seg, varm och trött G5-processor?

Kanske ett tecken på att man själv är gammal, seg och trött.

Mer allvarligt så är orsaken till att jag behöver byta inte egentligen hastigheten utan att några av de program jag använder önskar sig ett nyare operativsystem för sina uppdateringar.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-10-08 10:28

Okej. Glöm bara inte att ta med bullernivån i kalkylen också. En Mac Mini är i det närmaste ljudlös medan en sliten G5a kan låta en hel del med sina 7 fläktar.

Mja, en G5a brukar inte låta mer än en PM G4. Snarare betydligt mindre. Min Yikes brummar rätt duktigt och är ändå tystare än senare Vindtunnlar... Men relativt en Mini låter ju förstås även en G5a en del. Inte störande i mina öron dock. Har en G5 2x1,8 på jobbet och där hörs den absolut ingenting då andra kontorsljud hörs mer.

Men om nu programmen kräver nyare system är det nog lika bra att satsa framtidssäkert, dvs Intel och inte G5.

Det vore lite lättare för alla här på 99 att ge råd om DaddyR kunde tala om vilka program som avses. Likaså andra maskinkrav. Om mycket och snabb lagring krävs är ju inte en Mini optimal. Och varför inte en iMac? Om slärmen är lika gammal som 450 MHzaren är den i runda slängar åtta år och kanske inte värt att hålla liv i under ytterligare en dators livslängd.

Om nu uppgifterna som datorn skall sköta i själva verket är ganska begränsade och inte överdrivet beroende av snabba CPU, snabba minnen etc, kanske en CPU-uppgradering och utökat (maxat) RAM är tillräckligt? Kolla på exvis Low End Mac: The Mac Experience om maskinen tar dubbla CPUer (det gör den nog). Andra sajter är exvis Accelerate Your Macintosh! News Page - 10/7/08 och Find the latest Performance Upgrades, Firewire and USB Hard Drives, SATA, Memory, Laptop Battery, and more at OWC

Tack Johan för bra synpunkter och länkar!

Nej, jag snålar aldrig med skärmen och har nu en ganska ny Samsung, säkert väl så bra som den som sitter i iMacen. Och för tio år sedan ägde jag ett blått ägg och det är den enda mac jag varit besviken på, därav mitt motstånd.

Ett CPU-byte känns faktiskt lockande, det skulle kunna hålla liv i grejorna fem år till bara för att jäklas .

Om du har en skärm som du är nöjd med skulle jag föreslå den billigaste Mac Pro'n även om den ligger högre i pris än vad du tänkt betala (drygt 19000 kr inkl. moms). Inte billig men väldigt bra!

Annars, håll utkik efter begagnat Mac Pro (inte G5!).

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-08 15:26

iMac

Jag satt själv i en liknande situation, men till slut så valde jag iMac. Hittils är jag väldigt nöjd så jag kan inget annat än att rekommendera den.. och skärmen är underbar Lycka till i ditt val!

Så blev det

Tack där ute för svar och råd!

Det finns några forum som är ovärderliga och detta är ett sådant. När jag läst era svar och letat runt på andra trådar så har jag kommit fram till att det är mycket möjligt/troligt att minin är den sista stationära burken för vanliga användare. Det gör valet enkelt.

Så det blev en mini på 1,8GHz med 2GB RAM och 120 GB skiva. Allt för 4900:- exkl, vilket gör att den kan direktavskrivas (måste också tas med i kalkylen:p).

Det blir säkert bra.

Den gamla G4an kan ju fortsätta att göra tjänst som hemmaserver. Lås in den i en garderob så stör inte ljudet!

1
Bevaka tråden