Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail kraschar

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt stänger Mail ned och nu kan jag knappast få igång applikationen längre än 5 sek innan den stängs ned. Jag hinner inte in under inställningar innan allt kraschar. Det enda som jag har gjort samt återställt är inställningar av iDisk och synkronisering av me-kontot.

Någon som känner till något liknande samt / eller som har en lösning? Jag kan logga in via me.com så jag kan arbeta...

// Daniel

Kan man installera om Mail via Systemskivan utan att alla email försvinner?

Du kan plocka bort inställningsfilen (plist-filen) för mail, samt ta bort all konto-info. Då kan du ju se om felet beror på nåt som ligger där..

Inställningsfil: /Användare/dittnamn/Bibliotek/Preferences/com.apple.mail.plist
Kontodata: /Användare/dittnamn/Bibliotek/Preferences/Mail

Flytta dessa temporärt nånstans och starta sedan Mail. Ifall det fungerar då kan du prova skapa ditt konto på nytt och sen importera all mail från Mail-mappen du flyttade. (Om du nu inte kör IMAP och all mail ligger på servern.

Kontodata: /Användare/dittnamn/Bibliotek/Preferences/Mail - hittade inte detta på denna plats?? Vad beror det på?

Ah, sorry, skrev fel.. Ligger i:
/Användare/dittnamn/Bibliotek/Mail

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 13:23

Har du installerat någon plugin till Mail eller kanske senaste betan av Safari 4?

John S: Tack för hjälpen - såg ut att vara en bra tanke men tyvärr fungerade det inte.

Till alla: Är det någon som kan tyda felmeddelandet så klipper jag gärna in det här?

Acke: Nope det enda jag gjorde var att lägga till emailkonton till me-synkroniseringen samtidigt som detta synkades så råkade jag slå på Mail via iPhoto när ett kort skulle skickas. Min känsla är att det då hände något, när dessa två processer kördes samtidigt.

Med hjälp av John så har jag nog lyckats rädda alla email så varför inte installera om hela Mail - hur gör man detta lättast?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 21:17
Ursprungligen av danielka:

Med hjälp av John så har jag nog lyckats rädda alla email så varför inte installera om hela Mail - hur gör man detta lättast?

Stängde du ned Mail innan du tog ut filerna?

Det funkar inte så under Mac OS X. Programmen dör väldigt sällan och behöver väldigt sällan installeras om, precis som Mac OS X. I 9 fall av 10 så ligger problemet någon annanstans.

Sant - mail fungerar i cirka 5 sekunder och sedan dör allt.

Detta är felmeddelandet:
Process: Mail [312]
Path: /Applications/Mail.app/Contents/MacOS/Mail
Identifier: com.apple.mail
Version: 3.5 (929.4)
Build Info: Mail-9290400~5
Code Type: X86 (Native)
Parent Process: launchd [153]

Date/Time: 2008-10-08 22:01:06.588 +0200
OS Version: Mac OS X 10.5.5 (9F33)
Report Version: 6

Exception Type: EXC_BREAKPOINT (SIGTRAP)
Exception Codes: 0x0000000000000002, 0x0000000000000000
Crashed Thread: 18

Application Specific Information:
-[LibraryIMAPStore openSynchronouslyUpdatingMetadata:]
-[iToolsAccount _fetchUnreadCountsCheckForNewMessages:]
-[iToolsAccount _synchronizeAccountWithServerWithUserInput:]
-[MailApp _synchronouslyTellSyncServicesToRegisterAndSync]
-[IMAPGateway _allowClientOperationThrough:]
*** Terminating app due to uncaught exception 'NSInvalidArgumentException', reason: '[ISDSqliteRecordIdMapper dealloc]: record id mapper released with uncommitted changes'

Thread 18 Crashed:
0 com.apple.CoreFoundation 0x94e13ff4 ___TERMINATING_DUE_TO_UNCAUGHT_EXCEPTION___ + 4
1 libobjc.A.dylib 0x92d79e3b objc_exception_throw + 40
2 com.apple.CoreFoundation 0x94e13f2b +[NSException raise:format:arguments:] + 155
3 com.apple.CoreFoundation 0x94e13f6a +[NSException raise:format:] + 58
4 com.apple.syncservices 0x928f0ac8 _ISyncAssertFailed + 346
5 com.apple.syncservices 0x92899e58 -[ISDRecordIdMapper dealloc] + 76
6 com.apple.syncservices 0x92899aee -[ISDSqliteRecordIdMapper dealloc] + 178
7 com.apple.Foundation 0x91ae320f NSPopAutoreleasePool + 431
8 com.apple.syncservices 0x92912f98 -[ISyncConcreteSessionDriver _startAsynchronousSyncWorker] + 467
9 com.apple.Foundation 0x91ae7bad -[NSThread main] + 45
10 com.apple.Foundation 0x91ae7754 __NSThread__main__ + 308
11 libSystem.B.dylib 0x9477b6f5 _pthread_start + 321
12 libSystem.B.dylib 0x9477b5b2 thread_start + 34

När du plockade bort alla filerna osv och sen startade Mail, fick du då upp guiden "Välkommen till Mail" som ska hjälpa dig att skapa ett nytt konto?

Om detta inte fungerar så föreslår jag at ta bort

/Användare/dittnamn/Bibliotek/Mail/Envelope Index

Om denna fil är borttagen så byggs den om när Mail startar. Jag har haft problem nyligen där Mail hänger eller inte startar ordentligt om Envelope Index är korrupt. (Filen kan heta något annat då jag använder en Engelsk installation.)

Ursprungligen av bjelkeman:

Om detta inte fungerar så föreslår jag at ta bort

/Användare/dittnamn/Bibliotek/Mail/Envelope Index

Om denna fil är borttagen så byggs den om när Mail startar. Jag har haft problem nyligen där Mail hänger eller inte startar ordentligt om Envelope Index är korrupt. (Filen kan heta något annat då jag använder en Engelsk installation.)

Jag hade samma problem jag.
Det fungerade perfa när jag tog bort envelope index.
Nu är mail igång igen!

Tack Bjelkeman.

Johan S: Japp det ser precis ut som första gången man startar. Mail börjar därefter att hämta email och allt ser prima ut - 5-10 sek. senare stängs mail ned!

Bjelkeman: Jag tar till och med bort hela Mail-mappen (som sedan byggs om)

Till Alla: 1000 kr för den som kan komma förbi Norrbackagatan och fixa mitt problem alt. så måste jag blåsa hela datorn

Daniel

Prova detta i FInder:
Gå - Verktygsprogram - Skivverktyg
Markera hårddisken och välj reparera skivbehörigheter.
Prova även Kontrollera skiva.

Det har hänt något med filerna på din dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-12 16:51

Stäng av isync synkronisering(för att se om det är där problemet ligger)

Program > iSync.app > iSync(menyn) > Inställningar > Avaktivera "Aktivera synkronisering på datorn"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 00:11

Hur många konton har du? Ser ut som du har ett mobileme-konto och det är IMAP-synkningen som strular.
Ta bort mappen från ~Library och prova ett annat konto än MobileMe.

Fan jag har haft detta problem och ser det framför mig. Om jag bara kunde se hur jag löste det också..

Mail startar inte

Hej, jag har liknande problem men för mig så startar Mail helt enkelt inte. Jag har tagit bort Mail-mappen ur biblioteket och installerat om Mail från systemskivan, men programmet startar fortfarande inte. Försökte också följa rådet att starta iSync, men det programmet startar inte heller. Jag får inga felmeddelanden alls. Har någon något bra tips på lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 16:24

Jag hade samma problem innan, men då har jag löst det genom att göra som folk tipsat om: döpa om /Users/[namn]/Library/Mail till något annat. När jag sedan startade Mail.app, hittade programmet mina IMAP-konton igen och laddade ner alla mail. Inga problem efter det.

Tack för all hjälp. Jag löste problemet genom att blåsa hela datorn..:) Dock så har jag fortfarande en fråga gällande @me.com resp. @mac.com. Båda är väl IMAP, dvs så fort kontot sätts upp så kommer alla gamla email att trilla in igen. Det som jag märkte är att bara @me.com-email kommer in och att @mac.com-email inte kommer in trots att de ser ut som om dessa finns inställt på kontot under Mail. Någon som har någon idè alt. vet hur jag kan återfå dessa då jag tog en kopia på Mail under Library?

1
Bevaka tråden