Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den härliga tråden om gott öl.

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag och tjejen åker ner till Prag i slutet av juli, några tips på öl eller trevlig ölhak som vi ska besöka? Tacksam för alla förslag..

Klášterský Pivovar är svårslaget, ett minibryggeri som ligger inne på Strahovs klostergård. Att kliva in och se två stora koppartunnor precis vid ingången sätter stämningen direkt

  • Avstängd
  • 2012-06-14 22:45
Ursprungligen av Brandylf:

Klášterský Pivovar är svårslaget, ett minibryggeri som ligger inne på Strahovs klostergård. Att kliva in och se två stora koppartunnor precis vid ingången sätter stämningen direkt

Häftigt... ta med kameran låter också som en bra ide

Trevligt! Ska kollas in, tack för tipset!

  • Medlem
  • 2012-06-15 11:24

Många goda öler är föreslagna när jag ögnar igenom tråden men finns det verkligen inga hembryggare i detta forum?
Med noggrannhet och renlighet går det att göra ale som väl kan mäta sig med det man köper. Lager går det med men är svårare.
Kostar endel att köpa utrustningen men sen är ingredienserna inte dyra. 9-10 kronor per liter när jag gör en sats på 25 liter.
Finns ett par bra appar som kan hjälpa till första gångerna. Till exempel BoozHowTooz.com - Beer, Cider, & Wine Making Tutorials for iPad & iPhone och hur många webbforum som helst.

Skål på er!

Intressant, Poul! Mäskar du själv också? Jag har bara gjort två satser från Cooper's där jag torrhumlat den ena för att få lite extra skjut i grejjerna.
Mitt har inte kommit upp i samma nivå som Brew dog (som är favoriten annars just nu) men bättre än Pripps blå.

  • Medlem
  • 2012-06-18 11:28

I Prag bör man inte missa Pivovarsky Klub om man gillar öl. Ligger på Koizikova 17. Närmaste Metrostaion är Florenc. Fatöl från 6 småbryggerier och 200 sorter på flaska.

  • Medlem
  • 2012-06-18 11:10

Senaste året har jag gjort det fullt ut från helmalt och mäskat.

Man får ett ok öl från ölsatser men ha inte i socker för att få ett starkare öl. Använd ohumlad maltextrakt eller torrt maltextrakt istället. Blir fylligare och godare då.

För att att få upp kvalitén kan man köra med spraymalt och lite specialmalt för att få den smak och så mörkt man vill ha sitt öl och sedan koka med de humlesorter man gillar eller som passar ölstilen.

Nästa steg är helmalt och mäskning. Där ligger man på gränsen mellan avancerad amatör och nörd.
Men visst, det blir ännu godare och ännu billigare. Man kan få det lika gott som vilket öl som helst. Men det behövs mer utrustning, man måste vara noggrannare, och det är mer som kan gå fel.

Lycka till med ölbryggandet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-23 21:53

Mörkt, fylligt, gott.
Avsmakat en underbar vårdag på Karl Marx Allé
Köstritzer Schwarzbier (89858) - Systembolaget.se

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-22 15:33

Mycket trevlig öl som jag rekommenderar, dock lite knepig att hitta då den måste beställas kartongvis. Etiketten är "feltryckt" och det ska vara en IPA.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-02-25 11:13

Jag ska till Berlin med jobbet om nån månad, har aldrig varit där tidigare. I Berlin känns det som att det borde finnas mer pubar än i London, typ.
Alltså; Jag skulle gärna vilja ha lite tips på bra pubar och framförallt bra öl (gärna var man kan hitta den, om det är nån lite mer svårfångad).

Jag kommer bo på ett hotell som heter John F Hotel, som ligger på Werderscher Markt (tydligen rätt "mitt i smeten"), så tips på pubar i närheten vore extra tacknämligt. Öl som jag normalt gillar är rätt typiska engelska Ales (tänk ESB), men jag kan gå med på att dricka lager och tom. weissbier om det är varmt ute.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-25 17:11
Ursprungligen av tomcat:

Jag ska till Berlin med jobbet om nån månad, har aldrig varit där tidigare. I Berlin känns det som att det borde finnas mer pubar än i London, typ.
Alltså; Jag skulle gärna vilja ha lite tips på bra pubar och framförallt bra öl (gärna var man kan hitta den, om det är nån lite mer svårfångad).

Jag kommer bo på ett hotell som heter John F Hotel, som ligger på Werderscher Markt (tydligen rätt "mitt i smeten"), så tips på pubar i närheten vore extra tacknämligt. Öl som jag normalt gillar är rätt typiska engelska Ales (tänk ESB), men jag kan gå med på att dricka lager och tom. weissbier om det är varmt ute.

En fin vårdag ska du dricka minst en Weihenstephaner Weissbier, oslagbar när solen ligger på. Tips på ställen du ska gå till har jag inga men pubar finns det som sagt gott av.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-02-25 18:22
Ursprungligen av joakimo:

En fin vårdag ska du dricka minst en Weihenstephaner Weissbier, oslagbar när solen ligger på. Tips på ställen du ska gå till har jag inga men pubar finns det som sagt gott av.
http://i.imgur.com/coLSeZf.jpg

Ja, den och Hoegaarden Wit är de veteöl jag brukar dricka när det varit för mycket Ale och Stout för länge.

Oppigårds Indian Tribute är fantastiskt. Smakupplevelsen toppat många klart dyrare öl.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-01 11:49

Idag släpper Systembolaget flertalet ölsorter i begränsad upplaga, skynda att fynda! Ett par stycken blev det till kvällen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-01 12:12
Ursprungligen av joakimo:

Idag släpper Systembolaget flertalet ölsorter i begränsad upplaga, skynda att fynda! Ett par stycken blev det till kvällen.
http://i.imgur.com/YGLqanO.jpg

Den vänstra drack jag en variant av förra helgen (nr 11447), oerhört fin smak.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-01 12:38
Ursprungligen av zinned:

Den vänstra drack jag en variant av förra helgen (nr 11447), oerhört fin smak.

Brooklyn Black Chocolate Stout är också riktigt fin med mycket smak för pengarna. Den brukar dyka upp på Systembolaget en gång om året under några dagar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-01 12:40

Systembolaget på Emporia i Malmö har en väldigt välsorterad avdelning med bara Ales, riktigt fint. Där är minst en tre-fyra väggar med hyllplan fulla med dessa fina drycker

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-01 12:43
Ursprungligen av zinned:

Systembolaget på Emporia i Malmö har en väldigt välsorterad avdelning med bara Ales, riktigt fint. Där är minst en tre-fyra väggar med hyllplan fulla med dessa fina drycker

Jag har varit in där ett par gånger när jag varit i Malmö. Mycket trevligt sortiment.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-01 21:16
Ursprungligen av joakimo:

Idag släpper Systembolaget flertalet ölsorter i begränsad upplaga, skynda att fynda! Ett par stycken blev det till kvällen.
http://i.imgur.com/YGLqanO.jpg

Tyvärr blev det ingen Irish Cask för mig, de hade tagit slut på en timme efter butiken öppnade. Däremot blev det några IPA:er (Green King t ex) samt att jag köpte en Black Chocolate Stout som du rekommenderade. Spännande

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-03-02 11:23
Ursprungligen av joakimo:

Idag släpper Systembolaget flertalet ölsorter i begränsad upplaga, skynda att fynda! Ett par stycken blev det till kvällen.
http://i.imgur.com/YGLqanO.jpg

Tack för tipset! Köpte också ett par I&G Whiskey Cask och ett par I&G Rum Cask också (fast rum cask är det nästan för söt smak på...men bara nästan).

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-03-02 15:30

För övrigt, till er som gillar stout och mörk öl kan jag rekommendera Fuller´s London Porter
(fast nu börjar vi röra oss i gränslandet för vad öl är, för all del),
http://www.systembolaget.se/1634
Mycket choklad och kaffe i smaken. Inte det minsta lättdrucken, men vääldigt god.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-02 18:42
Ursprungligen av tomcat:

För övrigt, till er som gillar stout och mörk öl kan jag rekommendera Fuller´s London Porter
(fast nu börjar vi röra oss i gränslandet för vad öl är, för all del),
http://www.systembolaget.se/1634
Mycket choklad och kaffe i smaken. Inte det minsta lättdrucken, men vääldigt god.

Nja, då är ESB godare.

Vad det gäller Rum Cask så var det ingen favorit alls. Smakade på tok för mycket sprit, den hade lämnat ölet bakom sig helt. Bläh. Orginal är bra mycket godare, Old Oak.

Sitter med följande just nu, den är alltid fin :

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-03-02 18:43

Vad kul att någon tar upp öl som ämne som jag upptäckt föst nu. Under mitt liv (70+) har jag varit mycket i Tyskland, Schweiz, England osv. Hur en dryck smakar är oftast helt beroende av miljön. En Cervesas i Spanien smakar inte lika bra i Sverige. Har haft många trevliga upplevelser kanske de bästa i samband med mässor i Tyskland. Numera medger inte min ekonomi inköp av vilka pilsner som helst så jag gör själv. Skrev om detta i min bok "Konsten att Leva Billigt och må bra". Här är ett utdrag. Boken finns på Adlibris och på bibliotek.

Gör dina drycker själv
Det är tillåtet att göra eget vin och öl, men bara för eget bruk. Man får inte sälja det och konkurrera med Systembolaget.

Gör man egen dryck så förenar man nytta med nöje och billigt blir det. Att handla öl på Systemet blir dyrt. En halvliter öl kostar 16 - 20 kr, priset baseras på alkoholhalt, ej på smak. Motsvarande kvantitet vid hembryggning går på 2 - 3 kr. Samma sätt att räkna kan användas på vin vid hemtillverkning.

Handlar man på Systemet så får man genast, en drickbar produkt av god kvalité, vid hemtillverkning får man vänta betydligt längre. Men hembryggning är spännande. Kommer det att bli gott? Det är den vanligaste frågan man ställer sig, vilken alkoholhalt varan får är inte så viktigt, det är smaken som räknas. Nybörjare köper oftast någon färdig sats och blandar ut den med vatten och socker samt den specialjäst som erfordras. Sedan är det bara att vänta, några månader för vin och några veckor för öl. Det roligaste är vid omtappning, för då får man ju smaka på varan och kan avgöra om det verkar bli lyckat. Men sedan skall det tappas på buteljer och lagras.

Den som är lite mer avancerad i öl/vintillverkning plockar frukt och bär för vin och mältar korn för öl. (Det finns böcker i ämnet samt många hemsidor på Internet).
När man sedan har flaskor från olika år i sin matkällare, har man råd att bjuda sina vänner på hemlagat. Då kan man sola sig i glansen när de berömmer bryggmästaren.
Öl är en färskvara och bör förbrukas inom 6 månader, men vin blir bara bättre ju längre det lagras. Det kan ligga i flera år i källaren.

Vi var tre herrar som bildade en pilsnerklubb, det innebar att vi provade olika pilsnersorter som vi köpt på Systemet. Vi förde protokoll över färg, doft och smak och satte poäng på de olika sorterna. Till slut enade vi oss om att Staropramen var den bästa pilsnern. Den doftade humle och hade en mjuk pilsnersmak, men så var den ju gjort i Tjeckien. Där kan de pilsner och har till och med en stad som heter Pilsen.

En av herrarna gjorde öl själv. Han gick mycket noggrant tillväga och hade bl. a ett utrangerat kylskåp för förvaring av den färdiga drycken. Där inne stod ett riktigt 25 liters ölfat. Det verkade spännande men samtidigt för svårt.

När vi flyttat till Skattungbyn och fick prova Olles hemlagade öl. Det var inte så dumt. Naturligtvis inte i klass med äkta tjeckisk pilsner, men rätt drickbart ändå. Han menade att det faktiskt var lätt att själv göra eget öl. Vi måste pröva.

En dag kom Olle och hade med sig alla grejer som behövdes inklusive en handbok . Koncentratet skulle ge ett öl av engelsk typ. Det var mycket trögflytande och det var viktigt att det blandades ut ordentligt med vattnet. För att klara av att röra om ordentligt tog vi en borrmaskin och satte på en omröringspropeller. När det hela var klart ställdes burken med mäsken under köksbordet Det jäste rejält och bildade skum på ytan.

Efter några dagar tappade vi om det på ett femliters fat och på halvlitersbuteljer. I varje flaska hälldes en struken tesked med socker för att det skall jäsa ytterligare och bilda kolsyra så att det blir tryck i flaskan. Flaskorna stängdes med en metallkapsyl. Olle hade en särskild apparat för detta. Flaskorna blev lite söliga så de fick spolas av med duschen Så fick det stå i matkällaren ett par veckor. Det blev gott och sedan dess hör öltillverkning till en av favoritsysslorna. Slut citat!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-03-03 09:40
Ursprungligen av zinned:

Nja, då är ESB godare.

Vad det gäller Rum Cask så var det ingen favorit alls. Smakade på tok för mycket sprit, den hade lämnat ölet bakom sig helt. Bläh. Orginal är bra mycket godare, Old Oak.

Sitter med följande just nu, den är alltid fin :

http://i45.tinypic.com/4kk0w7.jpg

Bombardier är alltid bra. Var inne på Bishops Arms en sväng igår och drack ett par "London Pride" som de har på fat där (tillsammans med ESB, Bombardier mfl.). Även det en öl som funkar nästan jämt.
Idag blir det fotboll på O´Learys, bra mat men riktigt sopigt öl-utbud. De har dock Bishops Finger på flaska, så det får väl bli en sån.

Måste slå ett slag för en 75 cl flaska Leffe Blond, avnjuten i onsdags i närheten av Siegen, Deutschland, i 17° värme.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-24 04:30

Jag har kommet över några flaskor Chimay Trappist vilket inte är det lättaste här. Hur hälls den den upp, vad skall man ha för typ av glas och vilken temperatur? Den är ju lite grumlig för tillfället. Skall jag vänta tills det har bildats en bottensats i flaskan?

Ursprungligen av onnyt:

Jag har kommet över några flaskor Chimay Trappist vilket inte är det lättaste här. Hur hälls den den upp, vad skall man ha för typ av glas och vilken temperatur? Den är ju lite grumlig för tillfället. Skall jag vänta tills det har bildats en bottensats i flaskan?

Upphällning: Korka upp, luta flaskan erforderligt så att innehållet rinner ur flaskan.
Glas: Slutet nertill och radiellt, öppet upptill.
Temperatur: Kall som attan.
Dricka nu eller senare: Är du törstig nu eller senare?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-24 11:25

Det gamla vanliga alltså. Sträck, lyft, böj och töm

Edit: Alltid törstig.

Bevaka tråden