Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med rättigheter via FTP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2008-10-03 15:11

Har startat webbdelning och fildelning(FTP). Problemet är att rättigheterna inte stämmer när min kompis laddar upp filer till /Users/användarnamn/Sites. Dom ser ut så här -rw-r----- och det är ju inte speciellt bra.

Om jag öppnar hans Sites-mapp med Get Info och väljer använd för inkluderade objekt så löser rättigheterna. Men jag vill inte sitta och uppdatera rättigheterna manuellt varje gång han laddar upp en fil.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Eller vad som behöver göras för att åtgärda det här? Byta FTP-server?

Jag använder mac os x 10.5.5

EDIT: Jag har även provat att chmodda +t och 755 på varje fil separat och det fungerar men ingen bra lösning i längden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 15:56

Vad använder din kompis för ftp-program? Det brukar gå att ställa in vilka rättigheter uppladdade filer ska ha.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2008-10-03 16:10

Han använder FTP explorer (win xp). Men är det ett klient-problem alltså? Så att det inte har med min ftp-server eller något annat på min sida?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 16:46

Jag vet att det går att ställa in i andra FTP-serverar (vet inte var man kan ställa in i den du har) men det går också att ställa in hos klienten.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2008-10-03 16:48

Den jag använder är os x inbyggda som man aktiverar i systeminställningar/delning.

1
Bevaka tråden