Apple försenar garantiärende en månad och luras med kompensation

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2008-10-02 16:49

Jag har haft ett allvarligt problem med min MacBook Pro vilket gör att datorn börjar visa olikfärgare rektanglar i olika mönster istället för programfönster. Till slut hänger sig datorn helt. Ibland hänger den sig utan tidigare varning. (Ominstallation av operativsystemet hjälpte inte)

För detta fel har jag haft datorn inlämnad två gånger under sommaren. Den andra gången bytte dom logikkort på datorn men felet kvarstår trots detta.

Apple bad mig då att samla in lite loggar efter nästa krasch med ett speciellt program dom skickade till mig. Jag gjorde detta (efter semestern) och skickade in resultatet. Jag fick en bekräftelse och sen blev det tyst från Apple, det tog över en månad för dem att svara, jag fick till slut maila sjobs@apple.com för att över huvud taget få tag på någon. (Den adressen går till executive relations på Apple.) Då fick jag tag på någon men det dröjde ytterligare flera veckor innan jag fick någon egentlig information. Executive relations hade nämligen satt en block för min ursprungliga tekniker, han som "ägde" ärendet. Han fick inte längre kontakta mig utan deras uttryckliga tillstånd. (Det visade sig att han hade varit sjukledig i över en månad. Illa för honom, men Apple måste ha rutiner för att hantera sånt.)

Apples slutsats utifrån mina loggar och beskrivning av felet var att det antingen är dåligt monterad kylning eller defekt ramminne.

På grund av alla förseningar ville Apple kompensera mig. Så dom erbjöd mig en ny MacBook Pro som kompensation. Bra tyckte jag till jag fick reda på att det var den direkta ersättaren till den jag har. Dvs, den lägst specade MBP:n som Apple säljer idag.

Deras så kallade kompensation är alltså exakt samma dator som jag skulle fått om ärendet inte hade glömts bort av Apple i över en månad. Den hade ju som sagt redan varit inlämnad två gånger för felet vilket betyder att jag har rätt att kräva en ny dator.

Jag är fruktansvärt irriterad på hur Apple hanterat detta. Teknikern jag pratat med ska ha all heder, han har varit mycket trevlig och hjälpsam. Apple borde däremot skämmas, ett så stort företag ska inte tappa bort ärenden i över en månad bara för att en tekniker blir sjuk. Dessutom försöker dom lura i mig att dom gör någon sorts stor eftergift som ger mig en ny dator, som jag redan har rätt till enligt lag.

Fruktansvärt fult och dåligt hanterat Apple!

Senast redigerat 2008-10-02 21:08

Men vaddå, kommer du få en dator eller inte? Du har ju alla e-brevs datum etc, så har du blivit lovad en ny dator så kan du ju fortfarande få det?

Ursprungligen av klchbo:

Handlar väl inte om det, han hade fått en ny dator oavsett, nu fick han egentligen ingen ersättning som han blivit lovad.

Jag har inte sagt att Apple agerat OK. Det har uppenbarligen gått väldigt fel, sen om det är en enskild teknikers eller ett världsomfattande företags fel spelar ingen roll.

Jag kommenterade som jag gjorde för att jag inte kunde läsa någon slutsats. Jag kunde inte riktigt utläsa om han fått en ny dator, fortfarande väntar på en eller hur fallet ligger till.

Sen kan du tona ner din aggressiva "dumma i skallen"- och "muppar som försvarar Apple"-attityd. Det tillför ingenting.

reklamationsrätten sträcker sig så att om möjligt ersätta kunden med NY (som du skriver.. ) likvärdig produkt... förutsatt att det varit 3 identiska fel, inlämnad vid 3 tillfällen... olika fel .. räknas INTE.. apple har alltså 3 försök på sig att lösa problemet..

Samma rätt påpekar dock att en service inte får ta onödigt lång tid .. eller hur dom nu skrivit.. syftet är att en reparation av en produkt inte får ta hur lång tid som helst.

Däremot håller jag absolut med om att en kompensation är på plats i detta märkliga fall.. En likvärdigt specad dator defenetivt .. men nånting mer kan dom allt klämma ur sig..

Du har ett alternativ, om än besvärligt och omständigt, du lämnar in datorn på service igen.. och väntar .. och inträffar det igen.. häv köpet .. få pengarna tillbaka .. och köp en NY.. för pengarna

hoppas de löser sig...

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2008-10-02 20:20
Ursprungligen av Lundh:

Jag har haft ett allvarligt problem med min MacBook Pro vilket gör att datorn börjar visa olikfärgare rektanglar i olika mönster istället för programfönster. Till slut hänger sig datorn helt. Ibland hänger den sig utan tidigare varning. (Ominstallation av operativsystemet hjälpte inte)

För detta fel har jag haft datorn inlämnad två gånger under sommaren. Den andra gången bytte dom logikkort på datorn men felet kvarstår trots detta.

Apple bad mig då att få tag samla in lite loggar efter nästa krasch med ett speciellt program dom skickade till mig. Jag gjorde detta (efter semestern). Men sen blev det tyst från Apple, det tog över en månad för dem att svara, jag fick till slut maila sjobs@apple.com för att över huvud taget få tag på någon. (Den adressen går till executive relations på Apple.) Då fick jag tag på någon men det dröjde ytterligare flera veckor innan jag fick problemet löst. Executive relations hade nämligen satt en block för min ursprungliga tekniker, han som "ägde" ärendet. Han fick inte längre kontakta mig utan deras uttryckliga tillstånd. (Det visade sig att han hade varit sjukledig i över en månad. Illa, absolut men Apple måste ha rutiner för att hantera sånt.)

Apples slutsats utifrån mina loggar och beskrivning av felet var att det antingen är dåligt monterad kylning eller defekt ramminne.

Med detta fel lovade och med alla förseningar ville Apple kompensera mig för fördröjningen. Så då erbjöd dom mig en ny MacBook Pro som kompensation. Bra tyckte jag till jag fick reda på att det var den direkta ersättaren till den jag har. Dvs, den lägst specade MBP:n som Apple säljer idag.

Deras så kallade kompensation är alltså exakt samma dator som jag skulle fått om ärendet inte hade glömts bort av Apple i över en månad. Den hade ju som sagt redan varit inlämnad två gånger för felet vilket betyder att jag har rätt att kräva en ny dator.

Jag är fruktansvärt irriterad på hur Apple hanterat detta. Teknikern jag pratat med ska ha all heder, han har varit mycket trevlig och hjälpsam. Apple borde däremot skämmas, ett så stort företag ska inte tappa bort ärenden i över en månad bara för att en tekniker blir sjuk. Dessutom försöker dom lura i mig att dom gör någon sorts stor eftergift som ger mig en ny dator, som jag redan har rätt till enligt lag.

Fruktansvärt fult och dåligt hanterat Apple!

Du ska vara GLAD att du får en splirrans ny dator. De har sin FULLA RÄTT att ÅTERIGEN ta in din dator för reparation om de känt för det. Nu väljer de att istället ge dig en helt ny! Apple (eller vilket datortillverkar som helst) har tre gånger på sig att åtgärda felet, det var var jag fick reda på när jag hade problem med min acer och hörde av mig till Konsumentverket. Alternativet du hade haft hade varit att häva köpet, men nu slipper du det eftersom att du faktiskt får en HELT NY dator!

• Medlem
  • Ale
  • 2008-10-02 20:33

Många missförstånd i konsumenträtten här Efter två reparationsförsök har kunden rätt att kräva ny produkt eller att köpet hävs.

Konsumentverket skriver (kopierat från deras hemsida):
"Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. "

Man knappast kalla en och en halv månad för skälig tid.

Problemet är alltså att Apple lovade mig ersättning, specifikt för att hanteringen av ärendet tagit så obegripligt lång tid. Det dom sedan kallade ersättning var precis vad jag kunde krävt redan innan dom tappade bort ärendet.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2008-10-02 21:24
Ursprungligen av Lundh:

Många missförstånd i konsumenträtten här Efter två reparationsförsök har kunden rätt att kräva ny produkt eller att köpet hävs.

Konsumentverket skriver (kopierat från deras hemsida):
"Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. "

Man knappast kalla en och en halv månad för skälig tid.

Problemet är alltså att Apple lovade mig ersättning, specifikt för att hanteringen av ärendet tagit så obegripligt lång tid. Det dom sedan kallade ersättning var precis vad jag kunde krävt redan innan dom tappade bort ärendet.

Då får du väl ringa å gnälla om du inte är nöjd. Det är så vi andra konsumenter gör. Det hjälper alltid att gnälla. Det var så jag fick min Acer ersatt, det var så jag fick mammas Macbook lagad trots att garanti-tiden gått ut och så vidare. Att ligga på fungerar alltid. Ring dit å kräv en Ipod eller något

Att få en helt ny modernare dator än den han hade lämnat in för reparation är knappast en dålig kompensation, speciellt inte när Apple hade en bra förklaring för förseningen teknikern som hade hand om din dator var ju sjukskriven och hade tydligen inte lämnat över den/ärendet till någon annan...

Hade ju varit en annan femma om du fick exakt samma modell som du redan har, men det verkar ju som om din dator är en revision gammal och du således får den senaste versionen... Ett alternativ är ju att dra på det lite och hoppas att de släpper nya bärbara den 14e så du får en sån istället. Känns som rimlig kompensation....

• Medlem
  • Ale
  • 2008-10-02 22:54

Det är exakt samma dator som dom skulle bytt till även om mitt ärende inte varit liggande i en månad.

Det är ju dubbelfel här. Dels har två reparationsförsök misslyckats och dels var ärendet bortglömt i en månad. Jag fick ingen konkret information förrän en och en halv månad efter senaste nya informationen.

Det jag verkligen avskyr är att Apple försöker få det att låta som en stor vänlig gest att ersätta datorn med en ny och att dom gör det bara på grund av att dom glömde bort ärendet.

Jag hade lagstadgad rätt till en ny dator redan innan det!

Ursprungligen av Lundh:

Jag hade lagstadgad rätt till en ny dator redan innan det!

Nix, läs froynlaven's inlägg högre upp...

• Medlem
  • Ale
  • 2008-10-02 23:00

Jag citerade ju konsumentverket tidigare i tråden, froynlaven har fel.

Del av citatet igen:
"Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök."
Länk: Konsumentverket/KO - Fel på varan

Ursprungligen av Lundh:

Jag citerade ju konsumentverket tidigare i tråden, froynlaven har fel.

Men Apple erbjöd sig ju att byta ut datorn efter TVÅ reparationer...

• Medlem
  • Ale
  • 2008-10-02 23:08
Ursprungligen av Simon Templar:

Men Apple erbjöd sig ju att byta ut datorn efter TVÅ reparationer...

Ja TVÅ reparationsförsök är precis det dom har på sig, läste du ens citatet eller sidan jag länkade till?

Ursprungligen av Lundh:

Ja TVÅ reparationsförsök är precis det dom har på sig, läste du ens citatet eller sidan jag länkade till?

Ja jag läste, men menar du att Apple skulle ha bytt ut datorn innan den andra reparationen eller innan de hade utvärderat ärendet?
Observera att detta ärende mestadels verkar ha utspelat sig under sommaren då saker tar tid...

• Medlem
  • Ale
  • 2008-10-02 23:22

Jag säger att jag redan har rätt till en ersättningsdator eftersom inte heller det andra reparationsförsöket lyckades. Att mitt ärende blev liggande i över en månad har inget med den saken att göra.

Reparationerna gjordes under sommaren men jag skickade in datan (loggar mm) efter semestertiderna. Det var efter det som ärendet blev liggande länge. (Mitten av augusti till slutet av september.)

Det jag reagerar riktigt starkt på är att Apple påstår att datorn dom erbjuder mig i utbyte är som kompensation för fördröjningen, när jag redan har lagstadgad rätt till en ny utbytesdator på grund av reparationsförsöken.

Det dom gör är inget annat än att försöka smita undan ansvar.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2008-10-02 23:29

Lundh vränger orden lite som han vill. på sidan han hämnvisar till står:
"Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har dui regel rätt att vägra gå med på fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig."

Jag kan av erfarenhet intyga att enda sättet att få som man vill är att vara på och ringa, mejla och höra av sig. Plus spara all mejl konversation och skriva upp alla personers namn som du pratat med. Gör helst om allt 2 ggr.

Det är människor i andra ändan och beroende på vem man får tag på så hanteras ärenden på olika sätt och olika snabbt. Detta även om företaget har en policy. Inte bara Apple som sköter saker på detta sätt. Har haft strul med SE, Nokia, Com Hem, Sony mm.

Själv fick jag en helt ny sprillans Mac Pro bara för att Apple inte kunde skaka fram grafikkortet till min gamla. Det gick fortare att få en helt ny dator med samma kort än bara kortet för sig. Men då fick jag ligga i och ringa och tjata.

Lycka till!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-03 12:34

En viktig faktor i detta är ju ifall du köpte datorn från AppleStore eller inte.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-03 16:34

Tråden är nu rensad från helt onödiga inlägg, håll er i skinnet nu.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-10-03 17:21

Jag har fått massa kompensation av apple och nya datorer helt utan tjaffs. prata med rätt personer och sakligt så löser de sig alltid. dokumentera allt och var saklig. de är kanon. allt annat än många andra datortillverkare som lagar datorerna över 1 år utan att skicka ny dator, har kompisar som har grymma besvär med HP t ex. där gäller inge konsument regler ska du tro. så gnäll inte för mycket, apple har de klart bästa garantiservicen jag avrit med om, man är nästan bortskämd..

Du har haft datorn inlämnad för reparation och Apple erbjuder dig en ny dator istället för att fortsätta reparera din gamla, och det är väl jättebra? Om jag vore du skulle jag tacka och ta emot och vara glad för en ny dator istället för en fixad gammal.

Hur gick det?

1
Bevaka tråden