Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota från en MicroHDD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man boota från en MicroHDD - sådana som ser ut som fickminnen ( flash ) men som egentligen är en microliten usb-hårdisk ?? Dom är väl 8 gånger snabbare än vanliga USB-minnen, tror jag...

Kan en Powerbook ( G4:a ) klara detta om man vill ha Linux SuSE eller kanske bara OS9 ??

Om disken ansluts via USB, så bör den ju funka på alla datorer som har USB. Men om datorn inte har USB 2, så blir det nog lite långsamt. Så, huruvida det funkar bra beror på vilken PowerBook G4 det är - om den har USB 1 eller USB 2.

Och vad gäller att kunna boota, så verkar det variera mellan Mac-modellerna. Tidigare trodde jag inte att PowerPC-Macar överhuvudtaget kunde boota från USB, men nyligen läste jag om någon som bootade OS9 från ett USB-minne, så det funkar tydligen ändå på vissa modeller.

Senast redigerat 2008-10-02 11:34

Det skall väl gå om man formatterar det som Apple Partition Table (en enhet som kan vara bootbar) och sedan som HFS+ .

Vet att servicetekniker ofta har OSX på en minnepinne som de använder och OSX borde ju strunta fullständigt i vilket medium man använder (disktyp som disktyp).

Ursprungligen av Goflorp:

Det skall väl gå om man formatterar det som Apple Partition Table (en enhet som kan vara bootbar) och sedan som HFS+

NU är jag inte med riktigt, att formaterade den som HFS+ vet jag självfallet hur jag gör men vad är Apple Partition Table, kan man få lite handledning i detta ämne - please? Är det där jag istället väljer antalet partitioner och då väljer enbart 1 partition ?? Vad är det för skillnad - jag har sedan länge noterat att de olika valen tar olika mycket utrymme av disken.

"Pinnen" som jag ropade in på Tradera påstås vara en 1" micro-hårdisk på 8 GB, nöjd med att bara betala 215 kronor samt 29 kronor i frakt och att den bör vara bra mycket bättre än valiga "pinnar" så att säga...Har handlat av denna kille tidigare och allt har funkat även fast han sänder grejorna från Shanghai.

Man skrev att en AVI-fil på 350MB skulle ta 39 sekunder att föra över till/från pinnen - detta att jämföra med en USB2-pinne med flash ( den som nästan alla brukar ha ) skulle ta 3 minuter.

- Specarna är Seagate 8GB / 3600rpm / 2MB cache.

Bland avslutade auktioner så pendlar priset mellan 155 och 354 kronor exkl. frakt, se URL:
Tradera.com - Sökresultat för "BlueDisc PenDrive"

Tanken på att jag har mitt eget OSX på en pinne är lite kittlande... ja att ha den på andras macar ifall jag är på resande fot

När du använder skivverktyg så måste du partitionera så att den ses som en startenhet.
På Powermac (G4, G5 etc) kallas det Apple Partition Table (har jag för mig),
på IntelMacar väljer man "GUID" (vete fasen vad det står för).

Missar man detta så blir den icke startbar... även om du väljer "Mac OS Extended...".

När detta är klart, kan man installera ett system på enheten.

Jag funderar på ett sånt här - inga rörliga delar...
NetOnNet - Prispressaren p hemelektronik

Partitioner är enklast översatt som "delar", man kan ju dela upp en stor hårddisk i flera små. För var detta viktigt (med HFS) för att det fanns ett visst antal "blocks" att skriva, på en STOR disk blev blockstorleken rejäl.
Man skrev ett tecken och det tog plats för 32 eller 64KB.
hade man några tusen småfiler så blev ens hårddisk väldigt ineffektivt utnyttjad...
Sedan kom HFS+ som hade en väldans massa mera "blocks" att jiddra med och den minsta storleken som en fil tog upp blev mycket mindre.

För PC-nissar var detta vardagsmat, man partitionerade upp disken i 32MB-bitar eftersom DOS inte kunde hantera större bitar...med FDISK.
(Om man inte körde en tweakad Compaq-DOS 3.1 som klarade av det...)
Sedan vart det FORMAT C: och D: och E: som gällde....

Ack, nostalgi....

1
Bevaka tråden