Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig räckvidd på Time Capsule

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bytt ut min gamla Linksys WRT54 GX till en Time Capsule pga att Linksysen inte klarade av att hålla en stabil koppling med macbooken, utan stängde av WLAN till och från.

Dock är räckvidden märkbart sämre med en Time Capsule. Har någon samma erfarenhet?
Jag har naturligtvis provat olika kanaler, testat 2.4 kontra 5 GHz, testat g + n kontra bara n, kollat att sändstyrkan är på max och försökt optimera dess placering och genom att gå runt med macbooken med programmet APgrapher. Inget att göra räckvidden är fortsatt usel.
Så typiskt att nya prylar alltid ska vara sämre på vissa saker

Någon som har erfarenhet av en extern antenn som t.ex. Quickertek TriBand Antenna for Time Capsule: :: QuickerTek :: Antennas :: Time Capsule Antenna ::
Eller är det bättre att köpa en Airport express / extreme och koppla dem trådlöst så att de utökar WLAN:et.

Tacksam för tips
//Fredrik

Jag har också en Time Capsule med lite halvtaskig räckvidd.. Jag har två Airport Express i mitt hus som jag använde och utökade det befintliga nätverket med. Då fick jag jätte långsam hastighet på nätet. Gjorde jag fel kanske?

Så, då har jag köpt en externt Antenn från Quickertek, kostar ca 1400 kr och installationen tog ca 1 timme.
Detta löste mitt problem med räckvidden och jag kan surfa från nästan var som helst i vårt betonghus :-).
Jag ansåg att jag inte hade mycket val då jag har ganska tjocka betongväggar + att jag har dålig erfarenhet med trådlösa "extenders" då detta ökar antalet felkällor vid problem.

Det är dock tveksamt om det är värt pengar + besvär för en sådan antenn eftersom man idag lätt får tag på en router med bättre räckvidd för under 1400 kr.
Om jag nu ska vara lite efterklok så skulle jag ha valt en annan router från början...

Ursprungligen av Freddyfena:

Så, då har jag köpt en externt Antenn från Quickertek, kostar ca 1400 kr och installationen tog ca 1 timme.
Detta löste mitt problem med räckvidden och jag kan surfa från nästan var som helst i vårt betonghus :-).
Jag ansåg att jag inte hade mycket val då jag har ganska tjocka betongväggar + att jag har dålig erfarenhet med trådlösa "extenders" då detta ökar antalet felkällor vid problem.

Det är dock tveksamt om det är värt pengar + besvär för en sådan antenn eftersom man idag lätt får tag på en router med bättre räckvidd för under 1400 kr.
Om jag nu ska vara lite efterklok så skulle jag ha valt en annan router från början...

Hur vet vilken router som har äst räckvidd? Beror på många olika faktorer säger många men hittar ingen jämförelse av olika routrars räckvidd. Något förslag?

1
Bevaka tråden