Byta batteri innan det lägger av ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook som används ofta med trådlöst bredband. Cykelantalet på batteriet är 167 och statusen bra. Min fråga är om man bör byta batteriinnan det säckar ihop. Skadas datorn om man använder den tills batteriet är uttömt ? Vad är normalt cykelantal som ett datorbatteri brukar klara av ?

Cykelantal runt 1000 med bra kräm (80%) kvar är väl vanligt.
Du skadar inte datorn om du kör det tomt - datorn stänger av sig själv innan dess.

En gång i månaden kan man ju ta och köra tills datorn slocknar....fast man bör ju inte ha öppna dokument då. Ladda däreefter upp den rejält.

Problemet är oftast det omvända, man laddar aldrig ur det eftersom de flesta har en bärbar på samma sätt som en stationär - den står på skrivbordet jämt. Då mår ett batteri INTE bra i längden.

Du behöver inte byta ut det genast om du använder sladd
Du kan ju köra utan om du vill också (med bara sladd), fast då klockas datorns hastighet ner.

Min förra macbook har för tillfället en batteritid på ca. 20 minuter, och jag har kompisar som har betydligt värre än så.
Vet inte vad som är normalt för antalet cykler, men för min macbook så ändrades hälsan drastiskt över en kort period, ett år och några månader efter jag haft den typ.

Jag hade nog väntat tills jag tyckte det var olidligt låg batterinivå Vad som nu är olidligt är ju högst personligt

edit: lade till "och några månader"

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-29 20:29

Byt batteriet då det inte klarar sitt jobb längre. Min PB G4 1,25GHz bytte jag batteriet då det bara höll ca 30 min.

Tack för svaren !
Datorn har en batteritid på ca 3 timmar och är 8 månader gammal. Då behöver jag inte göra något alltså utan batteriet får helt enkelt ta slut. Använder ofta datorn tills det är bara några minuter kvar men ska pröva nu att låta den somna in helt någon gång i månaden (trots att det låter lite läskigt:tveksam: ).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 21:52
Ursprungligen av KaRo:

Tack för svaren !
Datorn har en batteritid på ca 3 timmar och är 8 månader gammal. Då behöver jag inte göra något alltså utan batteriet får helt enkelt ta slut. Använder ofta datorn tills det är bara några minuter kvar men ska pröva nu att låta den somna in helt (trots att det låter lite läskigt:tveksam: ).

Låt den inte somna in då, bara "fade away"

• Medlem
  • Västerås
  • 2008-09-29 21:41

min Powerbook g4 ligger på 318 cykler och runt 85%, håller ungefär 1,5-2 timmar vid normalt användande (surf, film eller musik)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 21:48

tror det är lugnt, länge till för din del.

Jag har 239 cykler och 80% kvar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 21:49

Min gamla PB hade runt 1000 och då har jag för mig att Coconut batttery eller vad programmet hette sa att det hade 55% "health"

/Tangen

Du kan ju alltid köpa ett batteri ändå, så att du inte står utan en dag. Men när använder du din MacBook Air och din MacBook Pro? Du har ju hur många bärbara BRA datorer som helst, gottegris!

Ursprungligen av henkebarn:

Du kan ju alltid köpa ett batteri ändå, så att du inte står utan en dag. Men när använder du din MacBook Air och din MacBook Pro? Du har ju hur många bärbara BRA datorer som helst, gottegris!

Ja, jag tycker verkligen jag är värd att ha en Mac i varje rum !
Så är det när man är en hardworking woman.:cool:
Nja, riktigt så är det inte. MBP 17 har jag i princip som stationär dator. Min Darling MBA använder jag på semestern, resor och ibland på jobbet (eftersom jag får stora eksem när jag sätter mig framför min seeeega arbetsdator). MB vit äger jag men den är bortadopterad mesta tiden. Asusen använder jag som bokstöd.......nä, men under buss/spårvagnsresor (2 tim/arbetsdag).

Ursprungligen av KaRo:

Ja, jag tycker verkligen jag är värd att ha en Mac i varje rum !
Så är det när man är en hardworking woman.:cool:
Nja, riktigt så är det inte. MBP 17 har jag i princip som stationär dator. Min Darling MBA använder jag på semestern, resor och ibland på jobbet (eftersom jag får stora eksem när jag sätter mig framför min seeeega arbetsdator). MB vit äger jag men den är bortadopterad mesta tiden. Asusen använder jag som bokstöd.......nä, men under buss/spårvagnsresor (2 tim/arbetsdag).

Använder du inte din Air är du pendlar? Det är ju nästan det den är designad för !

Jo, jag gjorde det först men sedan började jag tycka det var lite väl lyxigt att pendla på skitiga spårvagnar med en sådan fin dator. Har inte heller SDD i min Air men det har jag i min billiga ASUS.
Funderar lite på att sälja MBP och bara använda MBA men när man ser priset man kan få känns det inte så meningsfullt. Bättre att njuta några år av att ha en toppendator så vet jag hur det känns.

Ursprungligen av KaRo:

Jo, jag gjorde det först men sedan började jag tycka det var lite väl lyxigt att pendla på skitiga spårvagnar med en sådan fin dator. Har inte heller SDD i min Air men det har jag i min billiga ASUS.
Funderar lite på att sälja MBP och bara använda MBA men när man ser priset man kan få känns det inte så meningsfullt. Bättre att njuta några år av att ha en toppendator så vet jag hur det känns.

Kan nog stämma, helt enkelt njuta av att man har de två bästa bärbara som Apple tillverkar just nu!

Ja, en 17" hade inte varit fel. Kompletterat med ett Rain Design M-stand och en Cinema HD Display så hade jag varit jättenöjd

1
Bevaka tråden