Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac pro frågor och beslutsångest

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-28 22:24

Har sålt min macbook pro 2,4ghz och är maclös just nu, har ordentlig beslutsångest.
Imac 24" 3,06 eller begagnad mac pro.

Ca 18 000 är min budget om jag köper en mac pro för enbart datorn.

1. Vilken mac pro borde jag få för priset?
2. Borde jag vänta på den kommande uppgraderingen?
3. Har förstått att det bara är vissa grafikkort som stöds, borde väl rimligtvis finnas en lista?
4. Är den tyst när den går på lågvarv? Kan man byta fläktar etc?
5. 2xcpu = dubbel kraft = sant? inga nackdelar på nått plan?
6. 2xgrafikkort = ovan?

Jag spelar, programerar, lagrar och kollar på bluray.
Inser att jag kan göra detta dugligt på Imacen också, grejjen är att jag är rädd för att känna mig begränsad som jag gjorde med den bärbara.
Trivs med vetskapen om att jag kan trycka in 4ggr 10 000 rpms diskar och raida dom även om chansen inte är så stor att jag gör det.

Tacksam för svar även om det inte är på alla frågor.

Senast redigerat 2008-09-28 23:26

Lägg upp en köpes annons och se vad du får för svar.. Det gjorde jag.. Betalade iofs några tusen mer men fich 8 gig ram , 4 X 320 gig hårddiskar och apple care..

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-28 22:58

edit: Orginalinlägget redigerat så min fråga är inte längre aktuell

Senast redigerat 2008-09-28 23:36

@kainen Han sålde en MacBOOK Pro.

1. Vet ej.
2. Beror på. Vad använder du nu? Kan du vänta?
3. Jo, bara ett fåtal grafikkort kan användas i Mac OS X. Alla tror jag finns på Apple Store.
4. Om du är väldigt känslig så borde du kolla med någon som har en. Den är tystare än alla PCar som jag har haft. Dock inte som en fläcktlös maskin.
5. 2x CPU är bra. 2x 4cores kan vara overkill tror jag. 4 core maskinerna var lite vassare som spel maskiner om jag inte missminner mig.
6. Fler grafikkort behöver du nog bara om du behöver mer än 2 skärmar.

Jag har använt en MBP 2,4 GHz i drygt ett år. I somras när den var inlämnad några vändor för logikkortsbyte fick jag nog och köpte en Mac Pro 2xQuad 2,8 Ghz. Jag är väldigt nöjd.

Mac Pron är förstås snabbare. Men det som förvånade mig var att den känns så mycket snabbare även för väldigt enkla grejer som inte kräver någon nämnvärd processorkraft. På MBP, trots att jag har 4GB minne, upplever jag ofta små fördröjningar i gränssnittet, lite onödiga badbollar etc. Inget man direkt stör sig på förrän man provat en Mac Pro. Jag tror att alla dessa kärnor är mer värt än man kan tro utifrån olika prestandatester. Även om program i sig inte är optimerade för MP så blir helhetsupplevelsen snabbare om man har många processer igång samtidigt. Till exempel om man laddat ner stora PDF-filer och spotlight-indexeringen drar igång i bakgrunden så kan MBP segas ner och fläktarna gå igång utan att man förstår varför. PÅå Mac Pron märks det inte för det finns alltid en ledig processor. Jag tycker den är tyst. Visst hörs den men jämfört med gamla tiders Power macintosh är den tyst.

Därför skulle jag satsa på MAc Pro framför iMac, som tekniskt och prestandamässigt står närmare en MBP än en 2xQuad Xeon.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-29 10:43

Tack för svaren!

Sitter på filservern med TV:n som skärm, imponerande maskin på hela 1,3ghz.
Så bråttom är det, struntar i kommande uppdateringar. Hittar jag en så köper jag. Verkar dock vara lite dåligt med halvnya begagnade mac pro´s?
Är det realistiskt att få en pro med dubbla 2.8 quad för runt 18-19k, hur gamla är dom?

Sundbom, precis samma scenarion. Ditt inlägg gjorde att jag bestämde mig.

Fortsätt gärna svara på frågorna.

Senast redigerat 2008-09-29 11:52
Ursprungligen av fuskee:

Tack för svaren!

Sitter på filservern med TV:n som skärm, imponerande maskin på hela 1,3ghz.
Så bråttom är det, struntar i kommande uppdateringar. Hittar jag en så köper jag. Verkar dock vara lite dåligt med halvnya begagnade mac pro´s?
Är det realistiskt att få en pro med dubbla 2.8 quad för runt 18-19k, hur gamla är dom?

Sundbom, precis samma scenarion. Ditt inlägg gjorde att jag bestämde mig.

Fortsätt gärna svara på frågorna.

Realistiskt runt 18-19k tycker jag verkligen, det är ju snarare nypris för de med firma som kan lyfta momsen. Generellt om dessa kommer på att sälja burken så är det oftast utan momsredovisning...
Däremot borde det ju rimligtvis komma nya MacPros runt årskiftet om du orkar vänta.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-28 23:40

Mac Pron är väldigt tyst, har man något annat ljud på i rummet så hörs den inte, tex låg musik eller tvn eller liknande. Så länge man inte kör grafiktunga applikationer för då drar iaf min grafikkortsfläkt igång ordentligt.

Har ett x1900xt med 512mb ram som jag kör en 23" apple cinema display och en full HD tv via DVI-> HDMI på utan problem

Den datorn som jag berättade om tidigare i tråden fick jag för 23000 då var den 3 månader gammal..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-29 19:57
Ursprungligen av jurassic579:

Den datorn som jag berättade om tidigare i tråden fick jag för 23000 då var den 3 månader gammal..

Vilken cpu?

kainen, lika bra att smaska på när man endå är igång

Ursprungligen av fuskee:

Vilken cpu?

kainen, lika bra att smaska på när man endå är igång

2 X 2,8 GHz Quad-core

Kan iofs säga att min dator är ett monster... Men jag älskar att kunna spela itunes, bläddra i bridge, jobba 16-bitars 120 meg filer i photoshop och bränna en dvd samtidigt... Min Macbook pro känns som c-64 i jämförelse ( inte för att man ska jämföra ,jag vet)

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-29 18:45

Jag tror tom att du kan nöja dig med en quad 2,66Ghz (första gen)... det är en sådan jag sitter på med 4gb ram och jag är grymmt nöjd med den, snabb som blixten (Om du inte hittar någon snabbare för bra pris vill säga)

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-29 23:05

Klart det är men tänkte på att du kanske inte hittar någonting som är så jättemycket snabbare med mycket minne osv för 18k och då räcker en sådan som jag har riktigt långt så jag tror inte du blir missnöjd om du skulle behöva nöja dig med en sådan

1
Bevaka tråden