Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med byte av hårddisk i en PowerBook 17"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ramlat över en PowerBook 17" 1 Ghz. Den skulle vara paj och jag tog emot den för att kunna plocka eventuella reservdelar. Tänkte bland annat ta cd/dvd-spelaren och sätta in i en iBook där den är trasig.

Det var lite luddigt vad som var fel på den, men det skulle vara något med att den inte gick att starta och att det inte gick att ladda batteriet. Nu har jag testat att ladda den vilket verkar funka utmärkt. Eftersom hårddisken var utplockad testade jag att starta den med en extern hårddisk. Även det funkade utmärkt. Förmodligen var felet att den inte gick att starta då en kabel under tangentbordet ej var intryckt ordentligt.

Nu tänkte jag försöka installera en hårddisk i den här burken. Det finns däremot ett problem. När den gamla hårddisken plockades ur försvann även det som hårddisken monteras i. Jag antar att det är ett par pinnar, byglar eller någon form av ram. Skruvarna som de ska sitta i är däremot kvar. Vet någon var man får tag på nya? Går det att montera en ny hårddisk utan dem? Går det att sätta dit något annat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 17:29

Vet inte om den sitter som i en 12". Bytte hårddisk i min 12" i helgen nämligen och där satt hårddisken i en liten gummipluppsupphängd vagga.
Reservdelar borde väl finnas, i alla fall så annonserar ifixit.com om alla möjliga delar så det borde inte vara några problem att få tag i tycker man...
Vet inte om det här var till nån hjälp direkt men i alla fall

Såg nu att det fanns ett par skenor till hårddisken att köpa. Har nu lagt in en hårddisk och fick den på plats med hjälp av små bitar av dubbelhäftande tejp. Den där typen som är lite tjockare och av någon typ av skumgummi. Den verkar ligga rätt stilla, men jag vet inte om det hindrar kylning eller liknande. Jag använde flera små bitar i stället för ett par större för att göra det lite lättare för luften att passera.

Ska testa att köra ett tag med den lösning jag nu har för att se om maskinen funkar. I så fall blir det till att beställa. Den var ju skrotad när jag fick den, så man vet ju inte om den kommer att fortsätta att leva. Än så länge går den i alla fall utmärkt förutom att det är ett par tangenter som fattas och vänsterpil fungerar ej.

1
Bevaka tråden